Notifications
Clear all

Behöver nya skor.

dzjugasjvili:

fast läder är för det mesta en biprodukt från köttindustrin, alltså borde man kunna klä sig i läder med gott samvete så länge större delen av befolkningen är köttätare. sen att läder är äckligt är en annan femma, men det är fortfarande det i särklass bästa materialet för skor.

Jag vill inte ge något ekonomiskt stöd alls till köttindustrin. Jag vill inte heller riskera att bidra till den läderproduktion som faktiskt har läder som huvudsaklig handelsvara, och det är i regel ganska svårt att ta reda på var och hur läder har tillverkats. Utöver det så finns det gott om läderproduktion som sköts under relativt fattiga förhållanden, där folk utsätts för alla de kemikalier som krävs för att se till att döda hudar faktiskt blir ett material som kan användas, på ett sätt som i många fall är rent utav skadligt. Jag vill inte bidra till det heller.

Och jag vill definitivt inte uppmana någon annan att göra det heller.

dzjugasjvili:

sant. det var därför jag tipsade om militärt överskott.

Ur en uteslutande ekologisk synvinkel så håller jag med om att det är ett bra tips.

ReplyQuote

mediakatt:

Och jag vill definitivt inte uppmana någon annan att göra det heller.

du har förstås helt rätt. jag försökte nog försvara mitt eget val av läderskor genom att försöka påvisa de ljusa sidorna med läder, men jag hade helt förbisett garvningsprocessen och dess nackdelar.

ReplyQuote

dzjugasjvili:

du har förstås helt rätt. jag försökte nog försvara mitt eget val av läderskor genom att försöka påvisa de ljusa sidorna med läder, men jag hade helt förbisett garvningsprocessen och dess nackdelar.

Folk gör lätt det, tyvärr.

Och om någon är intresserad så har http://www.vegetarian-shoes.co.uk/ läderfria kängor i material som håller bra, om man sköter om dem.

Sedan så vill jag minnas att både Doc Martens och Underground ska tillverka en del kängor i läderimitation, kan dock inte uttala mig om kvaliten.

ReplyQuote

pumanJessica:

spank you!

HAHAH va?![smile]

ReplyQuote

Converse.

ReplyQuote