hela samhället e sånt...
aristoteles: Vem fan är intresserad av allt i skolan?
ifall alla hade haft toppbetyg hade de inte varit värde nåt, typ där vi är idag. en väldigt stor del som har maxbetyg (eller hade, innan nya systemet) och en väldigt stor del som inte har betyg alls.
i betygssystemet ligger det inbyggt en utsorteringsmekanism där en viss andel måste vara utan.
internet: i betygssystemet ligger det inbyggt en utsorteringsmekanism där en viss andel måste vara utan.
Den utsorteringen gör eleverna själva dock.
Blivande_japan:
man kan ha höga betyg utan att vara smart i både högstadiet och gymnasiet.
och universitetet
Vet. Jag dagdrömmer bara.
Förstår dock inte hur man kan vara så ointresserad av sin framtid. Men dagens ungdomar brukar oftast inte tänka särskilt långt, tråkigt nog.
tror du ungdomar i andra tider har tänkt lång?
du tänkte inte så långt.
aristoteles: Den utsorteringen gör eleverna själva dock.
det här är en diskussion som jag inte tänker ge mig in i men av detta uttalandet att döma är våra världsuppfattningar varandras diametrala motsatser
internet: men av detta uttalandet att döma är våra världsuppfattningar varandras diametrala motsatser
Det skulle dock inte förvåna mig, nej.
och universitetet
ja, beror väl lite på ämne iofs. har aldrig träffat något pucko med höga betyg i matte. fast något finns väl säkert
skols4r4:
Absolut! Just därför förlorar betygen ytterligare en mening. De blir ofta orättvist utdelade till personer som inte förtjänat dem eller så trycker de ned andra elever som känner sig misslyckade pga det dåliga betyget. Självklart finns det gånger då rätt betyg ges till rätt person men generellt som förlorar betyget sin mening.
Nä, jag skulle inte säga att de blir orättvist utdelade. Antingen har personen lagt ner mycket tid, eller så har personen lätt för sig och har lärt sig det på så vis, huvudsaken är att de kan det de ska. Betygen är inte till för att försöka mäta intelligens, utan för att försöka ge en fingervisning om vad en person kan. Sen är det klart att det kan variera mellan skolor hur höga kraven är etc.