Aviseringar
Rensa alla

Betygsfixering


JohnE

soimpolite:

Betyg är viktiga för att visa elever på vilken nivå de ligger, de ska inte vara avgörande för om man kommer in eller inte. Hade man satt kunskapen i fokus hade självklart skolan inte varit lika betygsfixerad.

Då får vi stämplingar till vilken "intelligensklass" man tillhör, jag vet att det låter knäppt, men unga människor är ibland idioter.
Lärarna hade ett krav på individuell bedömning hur man låg till i samtliga ämnen mellan åk 1-7, skriftliga. De ser till att man hänger med så att man kan fortsätta skolan till nästa årskurs. Att sätta betyg tidigare gör att läraren riskerar att korta ner sitt uppdrag och ger en bokstav istället, det har fler lärare från lärarförbundet själv kommenterat.
Jan Björklund sa igår på Kvällsöppet att han litade på de svenska lärarna. Då tycker jag han ska fortsätta göra det utan att ge de en mindre krävande uppgift när det gäller att informera unga elever hur de presterar i skolan.

soimpolite:

Då hade man behövt ha kunskapen för att komma in på linjen och inte betygen

Som du ser kanske så kräver alla utbildningar som är statliga universitet och högskolor inte mer än G i de särskilda behörigheterna. Vilket menas att har man G i de ämnena samt 'grundläggande behörighet' (90% G i alla sina ämnen) så är man lämplig och har tillräckligt med grund att gå programmet. Inflationen säger dock ett helt annat betyg som du säger. Men det påverkar inte hur nästkommande utbildning håller dina formella kompetenser.

Jag gillar inte betyg. De missleder de reella kompetenserna. Jag fick VG i Ma B till exempel. Det står i kriterierna att jag kan randvinkelsatsen... Det kan jag inte. Däremot uppnådde jag några mål på MVG-delen, men det är inte dokumenterat.
Om vi istället bryter upp betygen till enskilda mål och har de generella G-målen som man faktiskt behöver (och då ska man nå alla mål) så blir det enklare för en tredje person att se vad man visat man kunnat i skolan. Dessutom blir det enklare för eleven själv att göra sina planer för att nå så många mål som möjligt.

Till konkurrensen så gillar jag absolut inte att det krävs höga betyg för att komma in på ett gymnasieprogram man vill in på, för just det förändrar hela karriären. Det finns en efterfråga i regionalen och kommunalt på vissa program. Vilket misslyckande att inte kunna tillfredsställa våra efterfrågor. Materialistiska saker sköter det utmärkt. Det produceras efter vilka som vill ha dem, å hur många. Jag hade tur att jag åtminstone kom in på Teknikprogrammet när jag blev nobbad på de Naturvetenskapsprogrammen i närheten. Där hade jag någorlunda utbud på naturämnen och matte, å lyckades välja till de som saknades; Bi A, Bi B och Ke B.

Det finns motargument mot intagningsprov till högre utbildningar också. Å jag har ingen bättre lösning än till att lösa problemet att alla har rätt till att välja sin karriär, oavsett skolgång. Vad jag vet så är det fel att låta konkurrens bland unga avgöra och knuffa folk dit de egentligen inte vill å det tänker jag fortsätta jobba mot.

Budolicious:

Väldigt få (om ens någon?) utbildning som kräver Ma E?

Civilingenjör 2010 kommer samtliga skolor ha det som behörighet. Just i och med att programmet läser just de momenten på TRE VECKOR. Schystare att faktiskt låta det läggas på gymnasiet istället. Annars är det som folk har sagt. När Ma E inte är ett krav så är det möjligt att det används som meritpoäng (Dock får du max gynnas med ett poäng från matte. Alltså kräver utbildningen Ma B så får du meritpoäng från Ma C och Ma D = 1 poäng, Ma E utesluts).

Jag gillar inte betyg och då gillar jag inte heller meritpoäng, men det hindrar mig inte att veta för mycket om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohnE:

Då får vi stämplingar till vilken "intelligensklass" man tillhör, jag vet att det låter knäppt, men unga människor är ibland idioter.

det kan nog stämma.

JohnE:

Men det påverkar inte hur nästkommande utbildning håller dina formella kompetenser.

hur menar du?

JohnE:

Till konkurrensen så gillar jag absolut inte att det krävs höga betyg för att komma in på ett gymnasieprogram man vill in på, för just det förändrar hela karriären.

fast man brukar väl oftast komma in på det programmet man vill...

JohnE:

Vilket misslyckande att inte kunna tillfredsställa våra efterfrågor.

^^

JohnE:

Teknikprogrammet när jag blev nobbad på de Naturvetenskapsprogrammen i närheten.

jo det var ju rätt dåligt. när man är så pass ung borde man fortf ha chans att ändra sig och läsa det man vill

JohnE:

Å jag har ingen bättre lösning än till att lösa problemet att alla har rätt till att välja sin karriär, oavsett skolgång. V

fast på univeristen bör det ju konkurreras med betyg så att de som kmr in har de rätta kunskaperna osv. dessutom kan man j uinte tillfredsställa alla där

JohnE:

Civilingenjör 2010 kommer samtliga skolor ha det som behörighet.

vad har lett till den ändringen?


   
SvaraCitera
JohnE

soimpolite:

hur menar du?

Den behörigheten som man har ska redan räcka. Så skulle jag ha G i Bi A, Bi B, Ke A, Ke B, Fy A, Fy B och Ma A-D så har jag tillräckligt med formell kompetens att klara av läkarutbildningen. Men det räcker ju inte, för konkurrensen säger annat.

soimpolite:

fast man brukar väl oftast komma in på det programmet man vill...

Nu var jag ju exemplet på en som inte gjorde det. Å ja vet många fler

soimpolite:

fast på univeristen bör det ju konkurreras med betyg så att de som kmr in har de rätta kunskaperna osv. dessutom kan man j uinte tillfredsställa alla där

Uppfyller man behörighetskraven så har man de rätta kunskaperna. Som exemplet ovan för läkarprogrammet. Ändå räcker det inte. Då kan man inte säga att jag inte har de rätta kunskaperna bara för att jag inte har MVG i de ämnena. För det är inte avtalat.

Varför ska inte utbudet stimuleras till efterfrågan på utbildningar? Allt annat gör ju det. Det är lathet och inte tillräckligt med satsningar som orsakat att vi konkurrerar med något så viktigt som utbildning. Något som vi allra mest vill ha eftersom det leder till drömmar. Detta kunde skötts mycket bättre.

soimpolite:

vad har lett till den ändringen?

För att slippa ha dessa stressiga tre veckor inplanerat i programmet som man får att läsa just den matematiken som Ma E gör. Det är min teori, annars var det inte jag som gjorde ändringen och därav har inte det korrekta motivet.
Man tar bort kursen från programmet, men eftersom den kompetensen behövs ändå så läggs det som krav att ha läst detta på gymnasiet istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera