Hej undrar finns det någon här som gillar bilar mm
Jag gillar volvo bmw Porsche vill ha dessa i framtiden
Jag är STOR bilälskare och köpte min första bil när jag var 16 år och körde med på landet där mina föräldrar bor. När jag sedan fick körkort för bil bara någon månad efter jag fyllt 18 år så köpte jag min Saab 9-5 Aero kombi som jag fortfarande har kvar. Går som en klocka och klassas av många som en raritet eftersom den i princip är helt rostfri.
Gillar alla typer av bilar och åker mycket på bilutställningar och bilträffar men är extremt misstänksam på dagens nyproducerade bilar som både har tveksamt rostskydd och ännu värre extremt mycket maskinskador och krånglande elektronik. Som märkligt nog drabbar bilar som Porsche och BMW betydligt oftare än vad det drabbar ex asiatiska bilar.
Att man inte kan öppna en bil mekaniskt om batteriet har stått och laddat ur utan att man måste slå sönder en ruta för att komma in i bilen är ju naturligtvis helt åt helvete.
Vi Bilägare: Bilarna som går sönder minst och mest
Länsförsäkringars maskinskaderapport är skrämmande (PDF-fil)
Ok Nice med all info
Dindoonuffin:
Det ska tilläggas att Hyundai och Kia var skit fram till 2010-talet.
Vet Om det är mer ute efter en Volvo v70 eller bmw kombi
Tyskt, ryskt, svenskt, amerikanskt och japanskt
Det verkar som att man ska köpa KIA, i alla fall om man vill ha en näst intill problemfel bil.
Trevlig-Snubbe:
Det verkar som att man ska köpa KIA, i alla fall om man vill ha en näst intill problemfel bil.
Vilka är det som kör Kia? Äldre. Vilka kör BMW? Och hur körs de? Exakt. Och det visar sig i statistiken.
Dindoonuffin:
Vilka är det som kör Kia? Äldre. Vilka kör BMW? Och hur körs de? Exakt. Och det visar sig i statistiken.
Fast motorfel har inte med hur man kör. Absolut kan det påverka hur man kör för hur mycket man kör och hur man kör. Så ja, sådant spelar in.
Vissa äldre kan köra mycket, som min Mormor granne, hon daglighandlar. Min Mormor kör nog ganska mycket lite beroende på, säkert 3 gånger i veckan i alla fall.
Unga kör väl mycket mer visserligen, då slits bilen och då ser det sämre ut i statistiken. Det vore roligt om man tog med det i beräkningarna, hur långt man har kört och hur mycket bilen har slitits under den tiden, det hade varit mer rättvis jämförelse.
Trevlig-Snubbe:
Fast motorfel har inte med hur man kör. Absolut kan det påverka hur man kör för hur mycket man kör och hur man kör. Så ja, sådant spelar in.
Vissa äldre kan köra mycket, som min Mormor granne, hon daglighandlar. Min Mormor kör nog ganska mycket lite beroende på, säkert 3 gånger i veckan i alla fall.
Unga kör väl mycket mer visserligen, då slits bilen och då ser det sämre ut i statistiken. Det vore roligt om man tog med det i beräkningarna, hur långt man har kört och hur mycket bilen har slitits under den tiden, det hade varit mer rättvis jämförelse.
Fullgasacceleration etc. är inget folk som har lekt av sig och vet hur dyra reparationer är sysslar med. Nu senast körde en BMW ägare som var runt 20 ihjäl en kvinna som körde en hästtransport. Om du granskar statistiken ser du att det handlar om elfel och allt möjligt annat. Stora bilar från Volvo används ofta som dragbil av folk som äger villa och regelbundet kör trädgårdsavfall, byggmaterial och annat med en släpkärra som de äger. Det sliter mer på motor, v-låda och drivlina. Så ett tips till de som köper bil. Köp en bil utan drag, och montera själv om du behöver ett. Det är många faktorer som avgör hur hårt allting slits, därför är statistik ofta missvisande. Äldre anlitar hantverkare medan yngre gör mer själva. Det påverkar slitaget.
Dindoonuffin:
Fullgasacceleration etc. är inget folk som har lekt av sig och vet hur dyra reparationer är sysslar med. Nu senast körde en BMW ägare som var runt 20 ihjäl en kvinna som körde en hästtransport. Om du granskar statistiken ser du att det handlar om elfel och allt möjligt annat. Stora bilar från Volvo används ofta som dragbil av folk som äger villa och regelbundet kör trädgårdsavfall, byggmaterial och annat med en släpkärra som de äger. Det sliter mer på motor, v-låda och drivlina. Så ett tips till de som köper bil. Köp en bil utan drag, och montera själv om du behöver ett. Det är många faktorer som avgör hur hårt allting slits, därför är statistik ofta missvisande. Äldre anlitar hantverkare medan yngre gör mer själva. Det påverkar slitaget.
Det har du helt rätt i. Det vore kul att se alla olika faktorer som påverkar allt detta.
De bilmärken som jag hört och vet är bra är: samtliga tyska märken (inkluderat Skoda men inte alla tyskägda som finns i andra länder), Volvo, Toyota m.f. Det är de som trots att de körs väldigt mycket ändå håller väldigt bra.
stoner:
Jag är STOR bilälskare och köpte min första bil när jag var 16 år och körde med på landet där mina föräldrar bor. När jag sedan fick körkort för bil bara någon månad efter jag fyllt 18 år så köpte jag min Saab 9-5 Aero kombi som jag fortfarande har kvar. Går som en klocka och klassas av många som en raritet eftersom den i princip är helt rostfri.Gillar alla typer av bilar och åker mycket på bilutställningar och bilträffar men är extremt misstänksam på dagens nyproducerade bilar som både har tveksamt rostskydd och ännu värre extremt mycket maskinskador och krånglande elektronik. Som märkligt nog drabbar bilar som Porsche och BMW betydligt oftare än vad det drabbar ex asiatiska bilar.
Att man inte kan öppna en bil mekaniskt om batteriet har stått och laddat ur utan att man måste slå sönder en ruta för att komma in i bilen är ju naturligtvis helt åt helvete.
Vi Bilägare: Bilarna som går sönder minst och mest
Länsförsäkringars maskinskaderapport är skrämmande (PDF-fil)
Saab
En sak är väl vad man har för drömbil och en annan sak verkligheten dvs vad man äger och kör för bil. Har iof sig fast jobb men kör en gammal (fransk) bil som drar löjligt lite bensin, låg skatt och försäkring och som går igenom bilprovningen varje år felfritt. Men den funkar till det den är avsedd för.
Make Sweden Great Again:
En sak är väl vad man har för drömbil och en annan sak verkligheten dvs vad man äger och kör för bil. Har iof sig fast jobb men kör en gammal (fransk) bil som drar löjligt lite bensin, låg skatt och försäkring och som går igenom bilprovningen varje år felfritt. Men den funkar till det den är avsedd för.
upprop har en citroen
det säger allt