Aviseringar
Rensa alla

Blackberry?


Ämnesstartare

Leijonsparf:

hur kan de vara efter, om du är oförmögen att säga vilka områden de skulle vara efter på?

Community byggande, glamour runt sina tjänster, statuskänsla från produkten etc. Håller hela världen andan när Nokia meddelar att de skall göra ett uttalande?

Leijonsparf:

källa?

Apple


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Community byggande, glamour runt sina tjänster, statuskänsla från produkten etc. Håller hela världen andan när Nokia meddelar att de skall göra ett uttalande?

nokiafanboys gör det väl. på samma sätt som applefanboys gör det när apple meddelar att de tänker göra ett uttalande. hur många nokia- och applefanboys det finns, i vilka proportioner, har absolut ingenting med värdet av produkten att göra för slutkonsumenten. jag själv finner funktionalitet viktigare, och där vinner ju faktiskt nokia stort, med en mobil som kostar hälften så mycket. det är inget vidare svårt val, egentligen.

AndyH:

Apple

roligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

har absolut ingenting med värdet av produkten att göra för slutkonsumenten.

Men det är där du har så fantastiskt fel, det är nämligen nästan bara där värdet av produkten avgörs.

Nästan alla moderna smartphones är "tillräckligt" bra. Det räcker inte som säljande argument längre, det måste till varumystik för att sälja 50 miljoner Iphones.

De tekniska specifikatonerna är ett plus i kanten, men det som säljer produkter är känsla, tillhörighet och status. Fråga runt lite i din klass eller bland dina polare om de hellre skulle vilja få en Iphone eller en valfri Nokia. Hur många väljer Nokia tror du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Men det är där du har så fantastiskt fel, det är nämligen nästan bara där värdet av produkten avgörs.

möjligen för trendmongon, alla andra är faktiskt fullständigt opåverkade. fanboys är trots allt en mycket liten del av det totala antalet konsumenter.

AndyH:

Nästan alla moderna smartphones är "tillräckligt" bra. Det räcker inte som säljande argument längre, det måste till varumystik för att sälja 50 miljoner Iphones.

hype är inte ett säljande argument, det är något som skapas för att sälja en produkt. inte ett argument. det är olika saker. det är heller inte något som apple har patent på. och framför allt så är det något som kommer få 50 miljoner personer att känna sig som idioter om typ två år.

AndyH:

De tekniska specifikatonerna är ett plus i kanten, men det som säljer produkter är känsla, tillhörighet och status. Fråga runt lite i din klass eller bland dina polare om de hellre skulle vilja få en Iphone eller en valfri Nokia. Hur många väljer Nokia tror du?

i min bekantskapskrets? de allra flesta, tror jag faktiskt. det handlar inte heller om tekniska specifikationer så mycket som om förhållningssätt till kunderna. apple, i fallet iphone, behandlar sina kunder som klappmongon. hade de släppt sina artificiella begränsningar och öppnat upp för oberoende distributörer av apps så hade väl en iphone 3g s säkert varit värd iallafall en del av pengarna den kostar. 5-6000 eller så. nu, med dessa begränsningar, och en prislapp på typ 8000, så är den bara jävligt ovärd på alla punkter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

möjligen för trendmongon, alla andra är faktiskt fullständigt opåverkade. fanboys är trots allt en mycket liten del av det totala antalet konsumenter.

Larva dig inte, Iphone är en av de mest framgångsrika och uppskattade konsumentprodukterna någonsin. Det är knappast "trendmongon" som står för Iphones framgångar.

Leijonsparf:

hype är inte ett säljande argument, det är något som skapas för att sälja en produkt. inte ett argument. det är olika saker.

Man skapar hype för att folk skall känna habegär, ok fine det är inte ett säljande "argument", men det är definitivt ett säljande koncept.

Leijonsparf:

och framför allt så är det något som kommer få 50 miljoner personer att känna sig som idioter om typ två år.

Om 2 år kommer de flesta ha bytt ut sin Iphone 3G till en 4G telefon och kommer därför aldrig känna sig som idioter. Bortsett från priset har inte Iphoneägare mycket att vara missnöjda över och Iphone kommer vara en grym produkt under hela sin livscykel.

Leijonsparf:

i min bekantskapskrets? de allra flesta, tror jag faktiskt.

Mm, säket. Jag gör en poll.

Leijonsparf:

så är den bara jävligt ovärd på alla punkter.

Med ett facit som världens mest sålda mobiltelefon kan man ju enkelt konstatera att du är ganska ensam med den åsikten och att 50 miljoner konsumenter tycker annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Larva dig inte, Iphone är en av de mest framgångsrika och uppskattade konsumentprodukterna någonsin. Det är knappast "trendmongon" som står för Iphones framgångar.

de och fanboys. det är liksom de enda som är redo att spendera hinkvis med pengar på en produkt som på sin höjd egentligen är värd en näve med pengar, eller möjligen två.

AndyH:

Man skapar hype för att folk skall känna habegär, ok fine det är inte ett säljande "argument", men det är definitivt ett säljande koncept.

ja. jag är inte främmande inför marknadsföring, men jag vet även att denna typ av marknadsföring inte håller i längden, så apple kommer i längden antingen vara tvungna att förändra sitt koncept (öppna upp för oberoende utvecklare i större utsträckning och minska censurering av applikationer), och ta bort alla dessa idiotiska fullständigt arbiträra begränsningarna som de av någon anledning lagt in.

AndyH:

Om 2 år kommer de flesta ha bytt ut sin Iphone 3G till en 4G telefon och kommer därför aldrig känna sig som idioter. Bortsett från priset har inte Iphoneägare mycket att vara missnöjda över och Iphone kommer vara en grym produkt under hela sin livscykel.

förutsatt att apple genomför ovanstående förändringar, visst. och bortsett från att de väl kommer vara 15kkr fattigare eller något, och äga en telefon som egentligen inte kan göra något som inte en motsvarande nokia för halva priset kan.

AndyH:

Med ett facit som världens mest sålda mobiltelefon kan man ju enkelt konstatera att du är ganska ensam med den åsikten och att 50 miljoner konsumenter tycker annorlunda.

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/10696_Q3_Smartphone_Sales_figures_no.ph...

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

[rolleyes]

Din fina graf visar på att alla symbiantillverkare tillsammans inte lyckats öka volymerna sen 2007, medan Iphone och blackberry ökar explosionsartat.

Och att:

Iphone som enskild produkt motsvarar nästan 40% av Nokia, Samsung, Sharp, Panasonic, Fujitsu, SonyEricsson och Motorolas totala gemensamma produktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Din fina graf visar på att alla symbiantillverkare tillsammans inte lyckats öka volymerna sen 2007, medan Iphone och blackberry ökar explosionsartat.

nu vet jag inte hur du brukar läsa grafer, men det där handlade alltså om marknadsandelar, inte om volymer som så. där symbian alltså fullständigt utklassar iphone. sen så är de även så att inte alla nokiamobiler använder sig av symbian, icke heller alla mobiler av de andra tillverkare som du listar. ska vi jämföra plattformar på ett rimligt sätt så borde vi ju göra just det, istället för att jämföra tillverkare, på det "något" oärliga sätt som du just gjorde.


   
SvaraCitera

iddq:

Det lutar åt det hållet i valet av ny mobil.

Skulle ju rent spontant vlja påstå att det inte riktigt är din stil. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Skulle ju rent spontant vlja påstå att det inte riktigt är din stil.

En släkting har en sådan och jag tyckte den såg gullig ut, jag gillar knappsatsen och hur telefonen är formad. Med andra ord är den "min stil" (haha?) jag har aldrig använt mina tidigare mobiler som kameror eller mp3-spelare, men surfa är ju kul och Blackberryn jag sneglat på föll i min smak helt enkelt... Jag ringer mycket, skickar sällan SMS men för den delen vill jag inte ha en ful klump.


   
SvaraCitera

Mårran:

Jag ringer mycket, skickar sällan SMS men för den delen vill jag inte ha en ful klump.

iddqd:

Ja då kanske det är lika bra [surprised]


   
SvaraCitera
Åtta

​Länk som inte har någonting med Blackberry att göra, men som däremot är relevant för AndyH och Leijonsparfs diskussion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Länk som inte har någonting med Blackberry att göra, men som däremot är relevant för AndyH och Leijonsparfs diskussion.

för det första. enorm wall of text. dock rätt intressant, det av texten som jag orkat läsa hittills. för det andra så tror jag att diskussionen förtjänar en ny trådstart, denna tråd känns rätt död.


   
SvaraCitera