Aviseringar
Rensa alla

BLANDAT: 15 saker varje 15-åring borde få höra


Ämnesstartare

Ingress: När jag var femton år var det mycket som var oklart. Vad jag ville bli när jag blev stor, VEM jag ville bli när jag blev stor och min frisyr, bara för att räkna upp några få saker. Gubbar och tanter som totalt glömt bort hur det var att uppleva livets mest fragila ålder gav "användbara" tips såsom: var dig själv och dansa som om ingen ser dig. Tack hörrni. De hjälpte mig verkligen varje dag ... Sugen på tips av någon som faktiskt växte upp efter Sovjets fall? Läs och lär.

Gå med i Stockholm stads bostadskö. Oavsett om du bor i Kristianstad eller Umeå just nu vet du aldrig var du vill hamna om fem år. Vad du däremot vet om fem år i fall du inte gått med i Stockholms bostadskö som ung, är att huvudstaden är en plats du kan glömma.

Skrapa inte bort möglet från mat. Det kan se litet och harmlöst ut när det växer något pyttigt grönt på ena sidan av limpan eller osten. Det är inte pyttigt för det. Möglet har sina sporer inlindade i hela klumpen. Släng, släng, släng.

Köp vettiga skor. Kan du inte gå i skorna? Köp ett annat par. Tänk för fan! Vad ska du ha dem till egentligen?

Fascinationen för navelpiercingar är bara en fas. En spräckt buk med fula ärr är förevigt.

Det är fortfarande INTE coolt att röka. Och det kommer inte att bli heller. Tål att upprepas!

Grundskolebetygen spelar ingen roll. Lär dig istället och lägg krutet på grundämnena. Det är på gymnasiet saker och ting faktiskt börjar spela roll.

Behåll endast de vänner du gillar. Du kommer möta massor av nya människor senare i livet som du passar tusen gånger bättre med än till exempel den där skitstöveln som du bott granne med och tvingats leka med sedan barnsben.

Lär dig gilla sill. Punkt.

Geografikunnande tar bort många pinsamheter. Lär dig de större svenska orterna, världens länder med dess huvudstäder samt ett och annat berg. Det kan kännas onödigt, men dagen du skaffar dig körkort eller tågluffar genom världen kommer dessa ord klarna.

En tidig alkoholdebut är bara pinsamt senare. Försök rikta in dig på detta: Dagen du vet vad deklarera och boränta betyder, då är du redo för din första sup.

Gymnasievalet är inte hela livet. Det är ALDRIG för sent att ångra sig. Att man som femtonåring ska ha hunnit fundera ut sin framtid är å andra sidan på tok för tidigt. Du kan bli vad du vill, när du vill.

Regnkläder är coolt. Det är skittufft att inte vara blöt, frysa eller få flunsan. Det är sant.

Många pratar om att man inte ska dricka för att bli full, utan för att det är gott. Fel. Visst, drick det som smakar bra, men drick för att ha kul! Måttligt är kul. Spyor och slagsmål är inte kul. Det tillhör gubbfasoner att smutta på en whiskey bara för den goda smakens skull.

Första gången kommer inte vara glamouröst. Tråkigt men säkert är orden, precis som sexet ...

Alla sår läker med tiden. Ja. Faktiskt. Man kommer över mobbing, gamla pojk- och flickvänner och svek. Allt man måste förstå är att vi alla bara är människor som vill bli älskade.

Slutligen kommer mitt kanske allra viktigaste tips. VAR femton. Gör alla fel. Se ut som en ovårdad flugsnäppare. Bete dig som en ovårdad flugsnäppare! Det är så det ska vara att vara femton.

----------------------------------------------------------

Reserv att byta ut eventuell klagomålspunkt med:

Välj under din praktik ett framtidsyrke. Servitris eller kassörska räknas alltså inte. På något sätt. Det kommer du säkerligen få prova på ändå.


   
Citera

Matnyttiga tips, kan ju med fördel passa in på temaveckan om självkänsla och välmående, etc [y]

Eftersom jag för tillfället har fullt upp med tentaplugg - här kommer lite korrektur:

Marielle Hagblad:

När jag var femton

När jag var femton år. Kan vara bra att specificera.

Marielle Hagblad:

så som var dig själv och dansa som om ingen ser dig

såsom: var dig själv och dansa som om ingen ser dig

Marielle Hagblad:

Stockholm Stads

Stockholms stads

Marielle Hagblad:

vart du vill hamna

var du vill hamna
eller
vart du vill flytta

Marielle Hagblad:

Mögligt

Möglet

Marielle Hagblad:

Släng släng släng.

Släng, släng, släng.

Marielle Hagblad:

Lär dig istället och lägg krutet

Lär dig istället att lägga krutet

Marielle Hagblad:

redan för

redo för

Marielle Hagblad:

Du kan bli vad du vill, när du vill.

En sanning med modifikation, kan jag tycka.

Marielle Hagblad:

Smutta på en whiskey för den goda smakens skull tillhör är gubbfasoner.

Det tillhör gubbfasoner att smutta på en whiskey bara för den goda smakens skull. El. dyl.

Marielle Hagblad:

glamoröst

glamouröst


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

skitstöveln som du bott granne och

skitstöveln som du bott granne med och

Härlig text! Jag tycker det är grymt bra tips, och du har helt rätt i att det skulle vara mycket bättre om det var såna här tips folk gav, ja istället för "vardigsjälvtipsen". Det här är bra och sista stycket är kanon [y]


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

ra" tips så som var dig själv och dansa

så som att vara

Marielle Hagblad:

verkligen varje dag... Sugen på

mellanrum innan punkterna

Marielle Hagblad:

du bor i Kristiansstad eller Ume'

Kristianstad eller Umeå

Marielle Hagblad:

just nu, vet du aldrig vart d

bort med komat

Marielle Hagblad:

Vad du däremot vet om fem år i fall du inte gått med i Stockholms bostadskö som ung, är att huvudstaden är en plats du kan glömma.

Kanske bör du lägga till någon ytterligare kommentar här "Så vida du inte är född med guldsked i mun" eller liknande.

Marielle Hagblad:

harmlöst ut, när det växer

bort med kommat

Marielle Hagblad:

på ena sidan limpan eller osten

ena sidan av

Marielle Hagblad:

Mögligt har sina sporer inlindade i hela klumpen. Släng släng släng.

Möglet. Släng, släng, släng. Kanske bör du också lägga till varför man ska slänga? Hälsorisk?

Marielle Hagblad:

Lär dig gilla sill. Punkt.

Utveckla?

Marielle Hagblad:

då är du redan för din första sup.

redo

Marielle Hagblad:

Du kommer hinna ångra dig en tjugo gånger till, gymnasievalet är inte hela livet.

Skriv bara "Gymnasievalet är inte hela livet", blir mer enhetligt då.

Marielle Hagblad:

som sexet...

mellanrum innan punkterna

Marielle Hagblad:

måste förstå att vi alla bara

är att

Marielle Hagblad:

flugsnäppare

Flugsnäppare?

Mycket trevlig text, skön blandning mellan seriösa och mindre seriösa tips. Men jag slog det på miniräknaren och fick det till 16 tips, så du borde stryka ett. Och då säger jag, som du säkerligen anar, att du ska stryka stycket om att man ska dricka för att ha kul (om inte jag säger det så kommer Erik att göra det).

Korra våra anmärkningar så kikar jag igenom igen sen! [y]


   
SvaraCitera

Hahaha, jag hade behövt måååååånga av de här råden när jag var femton. Det är bara ett s i Kristianstad [blush]

Marielle Hagblad:

Skrapa inte bort möglet från mat.

Inte slänga mat, skär bort det dåliga och ät [sad][sad][sad][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Korrat!


   
SvaraCitera

Uppe!


   
SvaraCitera

Tråden låst


   
SvaraCitera