Notifications
Clear all

BLANDAT: Videorepotage: Fettisdagen 2011!

Topic starter

Idag är det semmeldagen och därför är det dags att fira in vår icke annalkande fasta med lite onyttigheter! Ungdomar.se visar dig hur.

Det fantastiska receptet:

Ingredienser:
1/2 paket färsk jäst för söta degar (med andra ord de fyrkantiga förpackningarna i kyldisken med röd text)
100 g smör
2 1/2 dl mjölk
1 ägg
1 dl socker
2 krm salt
2 krm hjorthornssalt (Det fungerar även med bakpulver, men ta lite mer då)
6 - 7 dl vetemjöl

Pensling:
1 ägg

Fyllning:
100 g mandelmassa
2 - 3 msk mjölk

Garnering:
100 dl vispgrädde (Eller ja, efter behag är nog ordet)
Florsocker

Gör så här:
Massakrera jästen till mindre bitar i en bunke. Smält smöret utan att tappa ansiktet och tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader, om du inte får det på en gång. Häll lite av sörjan över jästen och rör tills det inte finns några spännande klumpar kvar.

Tillsätt resten av sörjan, ett ägg, socker, salt, hjorthornssalt och vetemjöl. Använd våld och alla muskler du har (eller inte har för den delen) till att knåda ihop degen. Den ska bli som ett tuggat bubbelgum.

Låt degen jäsa övertäckt cirka 30 minuter under en hyfsat ren handduk.

Ta upp degen på mjölat bord och knåda den smidig. Dela degen i cirka 10 bitar. Forma varje bit till en slät bulle som läggs på en bakplåtpappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa övertäckta cirka 10-15 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg.

Grädda mitt i ugnen i 250°C, cirka 10 minuter.

Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite av inkråmet (brööööödet som är i). Mosa mandelmassan och blanda med inkråm och mjölk. Slafsa tillbaka i bullarna. Vispa grädden till ett fast skum utan att det blir smör. Klicka eller spritsa grädden på bullarna och lägg på locken.

Pudra över florsocker och det bör se ut ungefär som när man bildsöker efter semla på Google.

Lycka till!

Ämnesetiketter

Marielle Hagblad:

2 krm hjorthornssalt

Jag läste först hjortronsalt och blev en aning konfunderad. Sen läste jag hjorthornssalt och blev ännu mer konfunderad. Aldrig hört talas om!

Marielle Hagblad:

jästen och rör det inte finns några

röt tills

Marielle Hagblad:

hjorthornssalt och vetemjölet.

här får du skriva "vetemjöl" alternativ skriva alla andra ingredienser i bestämd form också.

Marielle Hagblad:

övertäckt ca 30 min under en

I löpande text blir det snyggare om du skriver ut alla förtkortningar. Så: cirka, minuter

Marielle Hagblad:

i ca 10 bitar.

cirka

Marielle Hagblad:

ca 10-15 min

cirka, minuter

Marielle Hagblad:

ugnen i 250°C, ca 10 min.

minuter

Fan vad tjusigt Marielle. Erik kan få lite cred också. Och så får du ge en kram till dina tjusiga pojkar som gjorde ett kanonjobb med klippning. Fnissade nästan ut teet vid "Vilken jävla.. FIN BULLE!". Kul!

Sånt här borde vi ha absolut mer av! [y]

ReplyQuote

Marielle Hagblad:

(med andra ord de fyrkantiga förpackningarna i kyldisken med röd text)

[y]

Marielle Hagblad:

100 dl vispgrädde

Hur mycket var det vi hade? 3dl? Det var ju i vilket fall som helst på tok för lite, det kanske vi säga något om så att inte ungdomsstackarna får slut på gräddis. Vi måste göda dem.

André Vifot Haas:

Och så får du ge en kram till dina tjusiga pojkar som gjorde ett kanonjobb med klippning.

En kram från mig med tack. Min enda invändning är att de använde Comic Sans men det vägs upp av kompetent klippning.

André Vifot Haas:

Sånt här borde vi ha absolut mer av!

Våffelbak preliminärt inplanerat på fredag!

ReplyQuote

Det kanske behövs en mer informativ ingress också? Och rubrik, typ: "Videorecept: Så bakar du supersmaskiga semlor".

ReplyQuote
Topic starter

André Vifot Haas:

Videorecept: Så bakar du supersmaskiga semlor".

Så bakar du megadeformerade semlor utan grädde?[wink]

Men nä. Jag fixar!

ReplyQuote

Uppe!

ReplyQuote

Tråden låst

ReplyQuote