Notifications
Clear all

BOKRECENSION: Dracula (1897)


Topic starter

Har skrivit en bokrecension om Dracula av Bram Stoker från 1897 till min kurs. Alexandra får bestämma om den är värd att pubbas eller inte. : )

Dracula av Bram Stoker

Dracula är en skräckroman skriven av den irländske författaren Bram Stoker från 1897, där den huvudsakliga antagonisten är vampyren Greve Dracula.

Unga Jonathan Harker skickas till Transsylvanien och Greve Dracula, av advokatfirman han är lärling hos. Greve Dracula vill köpa en herrgård i London. Jonathan Harker berättar i sin dagbok hur han reste från sin hemstad till Transsylvanien. Han hämtas upp av en man med häst och vagn och de påbörjar sin resa till det spöklika slottet där Greve Dracula bor. När han kommer fram tror han att han har kommit fel. Det inte finns några tecken på liv och inga lampor är tända. Det är mörkt och ingen är där. Men helt plötsligt öppnar Greve Dracula dörren.

Jonathan Harker inser genast att något är skumt med greven. Han är förvånansvärt stark för sin ålder, han ser ut att vara mer än 100 år gammal, hans hud är väldigt vit och han reagerar på kors och vitlök. Men tuffa Jonathan vet att något inte står helt rätt till, men vågar inte fråga vid första mötet med greven. Så småningom inser Jonathan att han är en fånge i slottet och att han har och göra med en omänsklig varelse.

Bram Stoker föddes i Clontarf, en förort till Dublin år 1847. Hans debut som författare var med boken The Primrose Path. Det som inspirerade Bram Stoker att skriva skräckromanen Dracula var när han åt middag med en professor från Budapest, som berättade om Vlad Tepes. Efter det fick Bram mardrömmar om den transylvaniska prinsen tillsammans med blod, fladdermöss och fasligheter. På morgonen vaknade han och skrev ner roman om sina fantasier och det resulterade i skräckromanen Dracula.

Jag förväntade mig att språket och stilen på boken skulle vara främmande och lite svårare än vanligt, men redan efter de första kapitlen insåg jag att det inte alls fanns många skillnader mellan språket då och nu. Exempel: ”Nå, sade han till sist, berätta för mig om London och om det hus som ni har köpt åt mig. Jag bad om ursäkt för min försumlighet och gick in i mitt rum för att ta fram dokumenten ur min väska. Medan jag sorterade dem hörde jag skrammel av porslin och bestick från rummet intill, och då jag gick genom det såg jag att bordet var avdukat och lampan tänd, för vid det här laget var det alldeles mörkt. Lamporna i arbetsrummet eller biblioteket var också tända och jag fann greven liggande på soffan medan han läste – av alla tänkbara böcker – Bradshaw’s Guide”.

Dracula av Bram Stoker är en fantastisk bok. Det intressanta med boken är dess centralgestalt, Greve Dracula, som ingenstans ges ordet utan bara blir citerad och gestaltad genom andras ögon. Ändå är det aldrig något snack om vem som håller i piskan, vem som med sin existens hetsar alla ögonvittnesskildrare mot det apokalyptiska slutet. På det sättet håller han inte bara bokens karaktärer i ett järngrepp, utan även läsaren.

Det finns ingenting som hindrar Bram Stoker från att presentera en av de bäst genomförda mystifieringarna någonsin. Vi tycker om Dracula eftersom vi också vet att det har funnits en historisk ”Dracula”, det finns blodsugande fladdermöss, Karpaterna är faktiskt en bergskedja, folktron lever förvisso kvar i dessa trakter. Där någonstans i glipan mellan det påvisbara och det sunda förnuftet bor den här fantastiska romanen. I få känner man sig så hemma som i Dracula.


   
Quote

Det kan ju vara en rolig grej att ha lite "recensioner" över klassiker, för trots att många känner till typ Brott och Straff, Dracula, Jane Eyre och sånt där så kanske det är få som faktiskt vet vad de handlar om! Så bra idé att publicera sånt här tycker jag [bigsmile] Kanske skulle man kunna korta ner just den här texten och göra den lite mindre skoluppgift-ig, typ ta bort karaktärslistan eftersom alla namn inte nämns i texten. Men annars gillar jag det skrapt!


   
ReplyQuote

Angelica Capitao:

värd att pubbas eller inte

Jag tycker absolut texten är värd att publiceras! Men som Sophia sa så kanske du kan korta ner den litegranna och göra det lite mindre skoluppgift-aktig? Fixar du det så korrar vi lite och pubbar den sen! Toppenfint! 🙂


   
ReplyQuote
Topic starter

Alexandra Algerydh:

t

Har ändrat nu :).


   
ReplyQuote

Angelica Capitao:

När han kommer fram tror han att han har kommit fel, då det inte finns några tecken på liv, inga lampor, det är mörkt och ingen är där.

Jag tycker att du ska göra det här till flera meningar, känns som att det blir snyggare och effiktivare då. Kanske typ "När han kommer fram tror han att han har kommit fel. Det finns inte några tecken på liv och inga lampor. Det är mörkt och ingen är där."

Angelica Capitao:

Helt plötsligt inser Jonathan

Det där stämmer väl inte riktigt, för det är väl inte helt plötsligt som han inser det? Det verkar i alla fall inte så på meningarna innan. [shake]

Angelica Capitao:

Ändå är det aldrig något snack om vem som håller i piskan, vem som med sin existens hetsar alla ögonvittnesskildrare mot det apokalyptiska slutet.

Bra gjort! Underbar mening [y]

Grymt! Du berättar om boken så att alla kan hänga med och i de två sista styckena lägger du verkligen in dig själv och dina känslor och din helt egna stil vilket är totalt jävla underbart [bigsmile]. Och kanske kan jag önska att du hade mer av den stilen i början ocskå, men ja då berättar du ju bara om innehållet och så där, så då är det ju svårt kanske förstår jag. Det jag försöker säga är nog bara att jag gillar din stil [smile]


   
ReplyQuote
Topic starter

Fix'd!


   
ReplyQuote

Angelica Capitao:

Fix'd!

Då tycker jag vi slänger upp den i systemet! 🙂 Snyggt jobbat Angelica!


   
ReplyQuote
Topic starter

Alexandra Algerydh:

Då tycker jag vi slänger upp den i systemet! 🙂 Snyggt jobbat Angelica!

Nu är den uppe! Och tackar : ).


   
ReplyQuote

UPPE!


   
ReplyQuote

Tråden låst


   
ReplyQuote