Notifications
Clear all

Boktips!

Nu när tråden ändå är bumpad. 

Har börjat läsa lite Dostojevskij (nyligen läst ut Brott och straff, planerar att läsa Idioten vid tillfälle), och jag kan rekommendera det starkt. Brott & Straff nyttjar ett snyggt språk och är tankvärd med sitt djup, samtidigt som jag skulle säga att den är väldigt underhållande och mycker mer tillgänglig och lättläst än vad jag hade förväntat mig. 

När jag var yngre läste jag väldigt mycket, främst fantasy. Jag minns speciellt att jag tyckte om serierna Spejarens lärling och Cherub (båda läste jag i huvudsak i mellanstadiet). De kanske främst har lite yngre personer som målgrupp, men om det är någon som är intresserad kan jag rekommendera dem med. Spejarens lärling vill jag minnas var rätt spännande och utspelade sig i en medeltida low fantasy-värld. Cherub var även den spännande, men med mer inslag av slice of life och drama där man får följa några tonåringar i Storbritannien som rekryteras av regeringen till en organisation med ungdomsspioner. 

ReplyQuote

Resa till nattens ände. En rabulistiskt, bitter och svartsynt resa. Lite smakprov:
https://www.goodreads.com/work/quotes/1551463-voyage-au-bout-de-la-nuit

Ruttenfisk: Har börjat läsa lite Dostojevskij (nyligen läst ut Brott och straff, planerar att läsa Idioten vid tillfälle), och jag kan rekommendera det starkt. Brott & Straff nyttjar ett snyggt språk och är tankvärd med sitt djup, samtidigt som jag skulle säga att den är väldigt underhållande och mycker mer tillgänglig och lättläst än vad jag hade förväntat mig.

Man kan tro att Dostojevskij är svårtläst, men visst är han snarare väldigt lätt. Det som folk upplever som svårt med honom är väl "alla de där ryska namnen", att han tangerar allmänmänskliga och "svåra" ämnen och möjligen den psykologiska skärpan. Ingen personlig favorit direkt, men klart givande läsning. Romanfigurerna etsar sig nästan fast på näthinnan, det är det inte många författare som lyckas med.

ReplyQuote