Ska skaffa moppe till sommaren och är väldigt osäker på om jag ska ha Cross eller scooter, har aldrig kört något av de förr och vet ingen annan tjej som har Cross. Har snackat med kompisar och det är många olika åsikter. Vill gärna veta era åsikter och ännu bättre vad ni hade gjort. Tack i förhand!
Cross, helt klart! Så fjantigt att åka runt på en stol med hjul, tycker jag iaf. Tror det är lite billigare också, men har ingen aning
jag började med en scooter om du enbart ska köra i stadsmiljö men ska du köra i typ terräng är cross bättre och en sak att komma ihåg är att scooter är nästan alltid automatiska medans crossar är manuella så du måste växla när du kör
en ganska bra sak med cross är att dem är ganska höga så du behöver typ inte stå upp för att se över bilar och om du ska ta motorcykel körkort efteråt då är cross bättre då du lär dig grunderna i att växla
Det bästa är om du har möjlighet att testa båda och se vilket du tycker är roligast och passar dig bäst. Tänk dock också såhär: cross är mer flexibelt medans scooter är mer praktiskt.
Detta är exempelvis en bra poäng:
Skåneärbäst: scooter om du enbart ska köra i stadsmiljö
Finns ingen anledning att ha cross då. Onödigt oparktisk och obekväm.
Tycker alltid det varit fräckt med brudar på cross, blir lite mer attityd över det hela och så blir ni ju definitivt tuffare än pöjkarna som åker runt på sina stolar med hjul som en annan sa som inte vågar/kan köra manuell. Kör på cross tjejen
Svitjod: som åker runt på sina stolar med hjul som en annan sa som inte vågar/kan köra manuell
Tänkte också detta rätt länge - idag skrattar jag åt pajasar som åker runt på cross i stadsmiljö
Men bryr man sig inte om vad vissa kan komma att tycka så tar man det smartaste alternativet - scooter för stadsmiljö, cross för terräng. Eller bara det man själv tycker känns bäst och roligast.
jag brukar skratta åt terräng motorcyklar som kör i stadstrafik det ser bara så dumt ut
Storchen84:
Tänkte också detta rätt länge - idag skrattar jag åt pajasar som åker runt på cross i stadsmiljöMen bryr man sig inte om vad vissa kan komma att tycka så tar man det smartaste alternativet - scooter för stadsmiljö, cross för terräng. Eller bara det man själv tycker känns bäst och roligast.
En cross är bättre på det viset att den är mer allsidig än vad en scooter är och man kan kombinera den på ett bra sätt med stadsmiljö samt terräng.
Väljer man en scooter är man mer eller mindre fast me att enbart köra på vägar. Väljer man en cross kan man köra på både och, och det kommer man vilja göra när man väl har en cross.
Tvekar man på cross så vill jag hävda att det finns nästan bara fördelar med cross alternativet.
- Man lär sig växla
- Man kan köra överallt
- Roligare att köra
- Riktig moppe o man sitter som på en MC
- Häftigare ljud
- Coolt med brudar på cross 😉
Svitjod: En cross är bättre på det viset att den är mer allsidig än vad en scooter är och man kan kombinera den på ett bra sätt med stadsmiljö samt terräng.
Med andra ord:
Storchen84: Tänk dock också såhär: cross är mer flexibelt medans scooter är mer praktiskt.
.
Svitjod: - Man lär sig växla
Vilket inte är svårt. Och hade man inte tänkt gå vidare till MC utan bara behöver ett lätt kortdistanstransportmedel är det också onödigt.
Svitjod: - Man kan köra överallt
Kör man bara i stadstrafik är det lägre komfort.
Svitjod: - Riktig moppe o man sitter som på en MC
Vad är en "riktig moppe"? Och man sitter olika på en MC. Båda uttalandena här är felaktig. Jag kör MC.
Svitjod: - Häftigare ljud
Mjo, för moppa är ju kända för att öht göra "häftiga" ljud
Svitjod: - Coolt med brudar på cross 😉
Smaksak. Precis som du tycker att det är coolt med brudar på cross finns det många som tycker att det är fjantigt med brudar på cross - eller fjantigt med cross öht. Dessutom: vi snackar moppe. Moppe som moppe egentligen.
Jag står fast vid att man ska ta det man själv tycker känns bäst, roligast, mest praktiskt eller passar en bäst.
Jag kör sport mc så jag är mer framåt lutad än vad en crossförare är
Svitjod: Tycker alltid det varit fräckt med brudar på cross, blir lite mer attityd över det hela
Aa fan vilken attityd att sitta i 45 på en cross
Cross, ser jävligt mycket tuffare ut