Panda:
Älskar hans inlägg på flashback
Det behövs fler Hanif Bali's helt klart. Han har ryggrad och backar inte när någon slänger iväg en helt osaklig onliner mot honom. Han biter tillbaka. Något vi aldrig ser från Bodström generationen och uppåt.
Och vart vill du komma åt?
Dagens svensklärare gör ju ett uselt jobb, blir rädd.
Ne, det skulle jag väl inte säga, men xenofober.
Gilda:
Det finns inte någon integration som innebär assimilering.
Ganthuc:
Om du inte fullständigt missade andemeningen i min argumentering, så framgick det väldigt tydligt att jag menar på att Sverigedemokraterna är just rasister.
SD är sionister. Det är en rasistisk ideologi som går ut på att judar är värda mer än alla andra och i modern form går ut på att de som har en muslimsk tro är onda. Det handlar inte om ras eftersom all etniska grupper kan ha muslimer. Det handlar främst om Islam vs judendom.
Sveriges debattklimat är fortfarande kluvet i tu när det gäller invandringsfrågan – delat i etablissemangets okritiska hyllning, och den intensiva mothetsen i internets undervegetation. I den senare utgör ”anti-islamismen” en stor del. Kanske en för stor del.
Debatten kring invandring till Sverige har rasat i decennier – om än sällan på ett seriöst sätt. Klicken av vänsterakademiker, journalister och övriga usual suspects har sedan integrationsproblemen tog fart på 80-talet överlag varit framgångsrik i sin ambition att kväva diskussionen, eller avleda den till ickefrågor. Internets framväxt, och de från vanlig massmedia helt oberoende pseudo-gemenskaper som där med lätthet skapas via forum, bloggar och anonyma nätverk, har dock successivt luckrat upp detta grepp om offentligheten. Dessvärre har följden inte varit en normalisering av debattklimatet, utan en tilltagande sektmentalitet hos samma klick – och med dem många andra.
Högerns PK
Den märkliga mentaliteten har exempelvis en motsvarighet inom högeroppositionen, inte minst i den nykonservativa. Möjligheten att, precis som förr bara journalister och vänsteretablissemang, helt själv välja vad man läser och vilka synpunkter man får sig till livs gör det lätt att snickra ihop sin egen föreställningsvärld. Eftersom de flesta ändå har någon sorts grundläggande kontakt med det samtida Sveriges och Europas normer är det lätt att ett sådant urval blir lika snett som den så förhatliga elitens, och att märkliga likheter uppstår mellan etablissemang och opposition. Detta kan naturligtvis hända vilka grupper som helst – marginaliserad och antisemitstämplad vänster, miljökämpar, konspirationsteoretiker, klassisk extremhöger.
Men i inget fall är det lika uppenbart som i vad vi kan kalla anti-islamiseringsdiskursen. På många sidor på internet finns ett slags högerns PK-klimat, där alla vet att Islam är det största hotet mot Europa, och att vänstern i själva verket vill göra hela Sverige muslimskt.
Begränsad risk
Formulerar man problemet så, som en bokstavlig Eurabia-teori, blir det svårt att inte hålla med den annars notoriskt ohederlige Jan Guillou åtminstone lite om en sak: risken att Europa inom de närmaste hundra åren skulle förvandlas till ett muslimskt kalifat förefaller synnerligen begränsad. Den muslimska världen har i närmare hundra år varit politiskt impotent, kaotisk och söndersliten (och svag långt innan dess). De islamiska samfunden moderniseras stötvis och delvis snarare än gradvis, och få muslimska länder kan ens hålla ordning internt. Sekterism och våld olika sekter och etniska grupper emellan är utbredda fenomen. Att någon kraft inom detta sammelsurium skulle kunna genomföra en politisk-religiös islamisering av Europa ter sig uppriktigt sagt, åtminstone just nu, verklighetsfrämmande. Att ambitionen finns på sina håll finns det ingen anledning att tvivla på – när saudi-arabiska potentater pumpar in miljoner i moskébyggen är det knappast för att stödja den ”religiösa pluralismen” i Västvärlden (vilket om inte annat visas av graden av pluralism i själva Saudi-Arabien). Men denna ambition är bara en av en myriad dylika som rycker i det krisande Europas kropp.
Det finns betydligt mer realistiska katastrofscenarion att överväga: att bli utkonkurrerade av Asiens svällande mega-ekonomier, att se vår levnadsstandard och sociala trygghet raseras successivt i etniskt-socialt kaos, där Islam på sin höjd är en av flera aktörer, miljökollaps – eller kanske alltsammans. Risken för en paneuropeisk Sharialagstiftning kommer långt ner på listan, eller åtminstone långt in i framtiden, och detta fokus är realpolitiskt befängt. Södertälje ser ut som det gör, utan särskilt många muslimer, och balkanisering och fragmentering av samhället är utbredd och på sina håll katastrofal – med eller utan Eurabien. Där ligger också det akuta politiska problemet, och där ska också debattens fokus ligga. Begränsade fenomen av typen hedersmord och konstiga formuleringar i Koranen är sidospår. Uppfattningen att ”stor invandring är förstås jättebra, men vi måste vara försiktiga med dess avarter” är helt enkelt korkad. Massinvandringen är i sig själv avarten, ett absurt och oetiskt projekt (även om man anser att Västvärlden har en ”historisk skuld” – för de pengar som läggs på en flyktingfamilj skulle man kunna betala åtskilliga lärare eller borra dussintals brunnar i Afrika – hjälpa fler och skona Sveriges sociala strukturer).
Stor-PK ger näring åt lill-PK
Orsaken till att det är attraktivt att ge sig på just Islam, snarare än mångkulturen som sådan, är förstås att man kan göra det med i övrig debatt sanktionerade medel. Medias gaphalsar hatar homofobi, sexism och religion. Även moderata muslimer (till vilka jag inte räknar pursekulära socialister som kallar sig muslimer för att vara häftiga, utan människor som faktiskt tror på Gud) har oftast åsikter om könsroller, abort och homosexualitet (för att nu inte tala om judar och Israel) som, om de yttrades av en svensk, skulle föranleda medial kölhalning. Detta skapar förutsättningar att ge utlopp för sin frustration över mångkulturen med precis det osakliga maktspråk som definierar debatten i övrigt.
Alltså kan man, istället för att riskera att bli kallad ”rasist” för att man påpekar att mångkulturella samhällen närmast undantagslöst är otrevliga ställen som balanserar mellan överspänd dålig stämning (Sverige) och fullskaligt krig (Jugoslavien, Österrike-Ungern), gnälla om olika ”odemokratiska” aspekter hos Islam. Man kan uppföra sig precis som Expo, Aftonbladet och hela gänget – man kan till och med kalla folk för antisemiter. På detta sätt har svenska debattörer som känt frustration över det imbecilla debattklimatet i Sverige kunnat få lite luft utan att prata om de reella politiska, sociala och etniska problemen. Eftersom media och akademi redan är fullt av osakliga idioter som skriker om antisemitism, religiös fundamentalism, intolerans, homofobi och heterosexism, har man trott sig kunnat hoppa på tåget och göra samma sak – men rikta gapandet mot muslimer och förhoppningsvis därigenom uppnå några politiska förändringar i rimlig riktning (läs: begränsa invandringen från Tredje världen). Innan introduktionen av nästa Hokus Pokus-ord – Islamofobi – tycktes det också gå ganska bra.
Skärpning!
Saken är bara att den här typen av bjäbb leder till fortsatt Åsa Nisse-nivå på den svenska debatten. Man kan inte sträva efter att ersätta en verklighetsfrånvänd PK-diskurs med en annan. Frågan om invandring handlar inte om att invandrare i gemen kränker några universella, liberalsekulära One Size Fits All-principer, och ”Eurabien” är även i värsta tänkbara scenario tämligen avlägset. Det hela handlar om annat: att samhället blir otrevligt av att många etniska grupper slåss om samma resurser, kallar varandra svennar, svartingar eller rasister, spöar upp varandra, våldtar varandra och hatar varandra. Det handlar om att denna problematik inte kan åtgärdas genom dagisåtgärder och folkuppfostran – invandrarna är inte intresserade, och svenskarna har efter decennier av föraktfulla klappar på huvudet ledsnat de också och förvandlats till arga ”islamofober”.
Det handlar om att segregation inte är följden av någon enskild grupps ”rasism”, utan följden av helt vanliga människor som uppför sig på ett rationellt sätt. Det är detta debatten ska röra sig kring, och det är också här den kan föras på ett seriöst sätt av vuxna människor. Men då måste pajkastningen upphöra – privata hatkänslor (vare sig de riktar sig mot muslimer, homosexuella, Sverigedemokrater, homofober eller identitärer) är inte en grund för sund politisk debatt. Folk har dem – alla har dem i övermått – men, utöver allmänmänskliga, är de symptom på ett ohållbart samhälle, inte lösningar på problem.
Om inte polariseringen av det svenska debattklimatet upphör och folk faktiskt börjar prata med varandra kommer både rasism och islamisering att vara än mer sekundära problem än de är idag. Och för denna polarisering är det media- och akademikersekten som bär det primära ansvaret, inte den anti-islamiseringsrörelse som är dess nätbaserade spegelbild.
http://solguru.motpol.nu/?p=1618
Visst är SD rasister, men de är smarta nog att använda "kultur" istället för ras. De låtsas att de inte är rasister och att de bara vill "bevara den svenska kulturen". På så sätt når de längre än andra nassepartier.
Vore awesome om detta blev SD:s nästa vallåt.
natiomokratnalde:
.
Ba så att du vet:
BRÅ:
Mörkertalet varierar troligen för olika typer av sexualbrott. Grova
brott anmäls i högre grad än lindrigare brott, och brott där gärningspersonen
är helt obekant för offret anmäls i högre grad än brott där
gärningspersonen är någon närstående. Brott som begås på allmän
plats anmäls i högre grad än brott som begås i den privata sfären. Detta
innebär att grova brott med obekanta gärningspersoner är överrepresenterade
i statistiken jämfört med mindre grova brott där gärningspersonerna
är bekanta med offren.
BRÅ:s rapport om brottsutvecklingen i Sverige, avsnitt om sexualbrott
Ytterligare om hur poliser (internationellt sett) mer selektivt väljer ut unga män med invandrarbakgrund för kontroll av olika brott
BRÅ:
SELEKTIV UPPMÄRKSAMHET FRÅN POLISEN
När det gäller polisens selektiva agerande vad gäller minoritetsgrupper finns
enligt Sarnecki (2005) en del internationell forskning. Däremot är antalet
svenska studier litet. Flera studier från USA och England visar till exempel
att polisen väljer ut vilka personer de ska kontrollera utifrån deras etniska
tillhörighet (för en genomgång av forskningen se Lappalainen, 2005). I en
studie som genomfördes i Danmark år 2003 visades hur den danska polisen
systematiskt valde unga män med ”invandrarutseende” för att genomföra
olika typer av kontroller, inte minst när det gällde narkotikainnehav.
Källa: BRÅ:s rapport om brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet, s.23, st.2
Det är så klart inte applicerbart på sexualbrott då poliser sällan stannar civila för att undersöka om de är våldtäktsmän, men kan ändå vara värt att komma ihåg när man diskuterar övrig brottsstatistik om invandrare.
nationaldemokrat:
Risken att en utomeuropeisk invandrare våldtar är 10 gånger större än att en svensk gör det (5 gånger mer än sin proportion av befolkningen). De begår 83 % av alla invandrar-våldtäkter (men utgör hälften av alla invandrare).
Nej,
BRÅ:
En typ av brott som är föremål för stor uppmärksamhet i den allmänna
debatten i dag är sexualbrotten. Det finns skäl att här lyfta fram att andelen
av de utrikes födda, som är misstänkta för ett sexualbrott under perioden,
är mindre än en halv procent och andelen som misstänks för våldtäkt och
försök till våldtäkt är mindre än 0,3 procent.
Källa: Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet, s.42, st.2
I och för sig gäller BRÅ:s uttalande statistik över anmälda brott mellan 1997-2001 (källa: samma som ovan, s.42, st.1). Men om inte ens BRÅ för statistik över de siffrorna som SD lägger fram så vore det väldigt intressant att få reda på vart ifrån de själva fått dem.
Du borde ange källor till dina påståenden.
Edit: Insåg i och för sig nu att vi diskuterar olika siffror. Du diskuterar utomeuropeiska invandrare (vet inte om du räknar med andra- och tredjegenerationsinvandrare) och jag diskuterar alla utlandsfödda. Knepigt.
everybody:
Det finns inte någon integration som innebär assimilering.
Hur i helvete tänker du nu? Assimilering är knappast antonymt mot integration. Tvärtom så existerar en viss grad av assimilering i dagens politik men den skulle behöva fördjupas för en mer lyckad integration och acklimatisering.
Zodd:
Visst är SD rasister, men de är smarta nog att använda "kultur" istället för ras. De låtsas att de inte är rasister och att de bara vill "bevara den svenska kulturen". På så sätt når de längre än andra nassepartier.
De andra nassepartier är f.ö. grundat av folk som uteslutits från SD enär de varit för extrema.
Väntar fortfarande på att SD:s raffineringsprocess ska stegra till nya nivåer. Annars måste de tamare kritikerna bilda ett nytt parti.
Läser man deras partiprogram och annat trams de kommer med så, ja, då kan SD mycket väl ses som rasister. Sedan gillar jag att de har riktiga spån som företräder partiet på ett eller annat vis. Till exempel Björn Söder, som jämför homosexualitet med tidelag och annat skoj.
passaro:
Till exempel Björn Söder, som jämför homosexualitet med tidelag och annat skoj.
tidelag?
Bajwa:
tidelag?
Sex med djur.
Så enligt käre Björn så är sex mellan t.ex män samma sak som att sätta på en get. Good to know.
everybody:
Sverigedemokraterna delar upp folkgrupper utifrån deras härkomst, dvs. gener. Alltså är de rasister.
Nej, man är inte rasist då men man skulle vara rasist om man ser ner på en viss folkgrupp, vilket dock SD inte kvalar in på.