Aviseringar
Rensa alla

Dagens ekonmpolitiska fråga! Vid vilken inkomst förlorar man 50% av sin hårt intjänade lön?


Nachac:

Bara för att man inte har fått det än innebär ju inte det att man inte förlorar det.

Fast samtidigt så har du ju även förlorat det då skattetrycket ökade något oerhört under 1900-talet, det finns många människor i vårat land som tidigare under sin yrkessamma tid betalat bara en tredjedel i skatt mot vad vi gör i dag. Faktum är att det finns många i vårat land som levde på den tiden skattetrycket var på under 10%.

Så nog kan man allt säga att man förlorat det. Och även om man inte levde och jobbade på den tiden utan är en ungdom i dag så är det klart att man förlorar den delen av lönen för ens hårda slit som man inte får behålla.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Så nog kan man allt säga att man förlorat det. Och även om man inte levde och jobbade på den tiden utan är en ungdom i dag så är det klart att man förlorar den delen av lönen för ens hårda slit som man inte får behålla.

Fast som Leijonsparf säger så räknar ju både arbetsgivare och anställd med skatten när de förhandlar lön.

Sedan kan man ju ta det ett steg längre är klart, med det vanliga att "skatten är för hög", vilket jag ju tycker, men det är väl närmast en annan fråga.


   
SvaraCitera

Nachac:

Fast som Leijonsparf säger så räknar ju både arbetsgivare och anställd med skatten när de förhandlar lön.

Det är ju för att du inte har något val?


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Det är ju för att du inte har något val?

Ja, men det innebär inte att man hade fått mer i egen ficka ifall skatten inte var där.


   
SvaraCitera

Nachac:

Ja, men det innebär inte att man hade fått mer i egen ficka ifall skatten inte var där.

Självklart hade du det? Däremot inte sagt att du inte hade valt att använda dessa pengar sedan så att du hade mindre eller likvärdigt kvar när månaden gick mot sitt slut som du har i dag.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Självklart hade du det?

Nej, för då hade inte lönen varit lika hög?


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej, för då hade inte lönen varit lika hög?

Varför skulle den inte det? Personligen tror jag att ett avskaffande av arbetsgivaravgiften skulle medföra klara löneökningar mot vad man har i dag.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Varför skulle den inte det? Personligen tror jag att ett avskaffande av arbetsgivaravgiften skulle medföra klara löneökningar mot vad man har i dag.

Det skulle den säkert. Vad jag menade var att det inte är givet.

Fast affärsmän och liknande anpassar sig ju inte direkt efter skattetryck, så man får nog behålla mer.


   
SvaraCitera

Bara Ta Allt:

En VD gör ett enormt meningslöst arbete och kostar löjligt mycket

Vet du ens vad en VD sysslar med? Lönen går ju att diskutera, men att påstå att det är ett enormt meningslöst arbete är ju bara korkat.

Alla former av verksamheter kräver ledarskap och ansvar. Nån måste bestämma vilken produkt man skall producera, hur många medarbetare man skall ha etc. Och nån måste också ha det yttersta ansvaret om det går åt helvete.

Ledare är nödvändigt, och duktiga ledare är ovanliga och värdefulla.


   
SvaraCitera