Aviseringar
Rensa alla

Demonstration den 21:a Maj i Göteborg mot moskébygge

Ämnesstartare

Tycker att alla kyrkor ska rivas också, bygga spahus av dem eller varför inte bränna sprit i dem

SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Jag hade lätt kunnat demonstrera mot ökat religiöst inflytande i Sverige och gillar inte alls att det på vissa områden blivit större influenser från Islam framför sekularism, om inte problemet hade varit att alla jävla retards tagit ensamrätt på att kritisera islam.

Hade du då valt att demonstrera mot att religiösa människor ska få bygga religiösa lokaler? Hade tyckt det varit töntigt att demonstrera mot ett kyrkbygge också.
Har inget emot islamkritik. Är samtidigt för religionsfrihet.

Eller är detta moskén som någon jävla saudiarabisk prins finansierar? Ja, då skulle jag kunna demonstrera lite. Skulle kunna demonstrera mot att abortmotståndare i USA finansierar en kyrka. Skulle inte demonstrera mot kyrkbygget i sig. Det är ju en annan femma.
Har inte läst propagandan från någon sida, så har ingen koll på detta.
Skulle aldrig falla mig in att demonstrera mot religiositet. Om man är emot byggandet av en moské för att det är ett rum där religiösa utövar sin religion, för man uppfattar sig vara antireligiös, så anser jag att man är ett pucko 🙂

SvaraCitera

Tycker nog det bör ses som en ganska kränkande och respektlös gest att de bygger en moské på svensk mark.

SvaraCitera
Ämnesstartare

dom är så farliga när dom ber [sad]

SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Hade du då valt att demonstrera mot att religiösa människor ska få bygga religiösa lokaler?

Nja. Inte demonstrera mot att de ska FÅ göra det, men mot att de GÖR det hade jag nog kunnat tänka mig, lite beroende på omständigheterna.

Är för religionsfrihet (eller ja, är för åsiktsfrihet och mötesfrihet - anser att dessa innefattar religionsfrihet och ser egentligen inte varför religioner ska ha högre skydd än andra tankar), men kan ju fortfarande motsätta mig religion, om den trosinriktning som förekommer där innefattar sådana saker jag normalt motsätter mig (homofobi, rasism osv). På samma sätt som jag kan motsätta mig byggandet av Bögknackarnas Riksförbunds nya kvarterslokal så kan jag tänkas motsätta mig en religiös byggnad om det i denna kommer vara den typen av aktiviteter.

EDIT: Förtydligade mig lite.

SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

EDIT: Förtydligade mig lite.

Jag är inte emot demonstrationer mot religiösa byggnader, men jag tycker man är ett pucko om man gör det med argumentationen att man "är emot religion". Det var snarare argumentet än företeelsen jag reagerade på. Jag ser inget konstruktivt värde i att just inskränka människor möjlighet att vara religiösa. Jag har inget emot att man angriper den onda källan som knackar bögar, för jag tycker bögar ska slippa bli nedknackade 😉
Jag tycker inte att "Folk ska sluta syssla med religion och annat trams!".

KingGurka:

Inte demonstrera mot att de ska FÅ göra det, men mot att de GÖR det

Varför? Förstår inte vad du menar, riktigt.

SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Jag är inte emot demonstrationer mot religiösa byggnader, men jag tycker man är ett pucko om man gör det med argumentationen att man "är emot religion".

Ja, det är dumt. Håller med dig på det stora hela. Dock är det många som ser religion som en stor källa till förtryck, fördomar och som ett stort hinder mot en rättskänsla baserad på mänsklighetens behov, och utifrån det perspektivet kan man ju vara mot religion och jag kan väl inte säga att jag direkt ser något problem med det.

Dock tror jag inte att demonstrera "mot religion" är någon bra idé, utan sådant motarbetas ju bäst genom bildning och starkt skyddsnät.

framtidstron lever:

Varför? Förstår inte vad du menar, riktigt.

Ungefär på samma sätt som min inställning till Vilks eller whatever. Jag är inte för att man ska förbjuda honom och hans rondellhundar, men jag tycker han är fullkomligt efterbliven som sysslar med sånt. Skulle gladeligen kunna demonstrera utanför hans vernissage - mot attentionwhorigt nedåtsparkande rasism - men skulle aldrig få för mig att demonstrera för att han ska förbjudas. Typ.

SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Dock tror jag inte att demonstrera "mot religion" är någon bra idé, utan sådant motarbetas ju bäst genom bildning och starkt skyddsnät.

Aah, precis. Men jag är själv inte för att religion i sig ska motarbetas. Tycker det är lite knäppt det också.

KingGurka:

Skulle gladeligen kunna demonstrera utanför hans vernissage - mot attentionwhorigt nedåtsparkande rasism - men skulle aldrig få för mig att demonstrera för att han ska förbjudas. Typ.

Aha, jamen då förstår jag vad du menar. Håller med.

SvaraCitera

Vad är det dom tror kommer hända om man river en moské? [tired]

"Vi vet också att många moskéer byggs med pengar från utlandet där det finns en tydlig agenda för vad man vill med sina investerade pengar."

[rolleyes]

SaltaKätzchen:

Tycker nog det bör ses som en ganska kränkande och respektlös gest att de bygger en moské på svensk mark.

Men det är helt ok att bygga Svenska Kyrkan på annan utländsk mark.
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=656406

Jävla mupp..

SvaraCitera

Casablanca:

Men det är helt ok att bygga Svenska Kyrkan på annan utländsk mark.
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=656406

Vem har sagt att det är helt ok? Att europeér bygger kyrkor i Asien och Australien har väl rötter i kolonialismen, vilket är mycket MER än bara respektlöst eller oartighet mot befolkningen. De folkmord och det förtryck som skett där går ju inte ens jämföra.

Tänk dig mer typ några amerikanska soldater som tillåtits besöka Japan, och visar bristande respekt mot landet genom att resa amerikanska flaggan på Japansk mark. Då blir japanerna rasande.

Casablanca:

Jävla mupp..

Fint exempel på att visa respekt och artighet där..

SvaraCitera
Issen

TheSpookyMan:

Fast namnet SS låter inte bra.

Tycker det är jävligt bra ja. Jag har mer problem med dom som hymlar om att dom är rasister.

Jag tycker deras åsikter är skit men jag respekterar dom i alla fall om dom bara var ärliga med dom.

SvaraCitera
Ämnesstartare

30. Givet kvadraten ABCD, l˚atM vara mittpunkten på sidan CD och beteckna
α = ∠AMB. Beräkna tan α.

SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Att europeér bygger kyrkor i Asien och Australien har väl rötter i kolonialismen

Dock har Sverige inte haft några kolonier i varken Dubai eller Egypten, dessa kyrkor är nybyggda.
Jag ser inget fel med det, om en religiös människa behöver finna stöd hos en präst eller liknande kan det vara skönt att kunna finna det överallt. Om man som nyinflyttad svensk i Thailand behöver lite umgänge och någon som talar samma språk, varför inte kunna få finna det hos Svenska Kyrkan?
Samma med muslimer, buddhister, hinduer, sikh osv. i Göteborg. Träffas dom inte i en fräsch byggnad kommer dom träffas i sunkiga källarlokaler och det är inte mycket bättre.
I mina ögon är det bara en byggnad, och vore dom terrorister hade dom inte behövt en moské för att planera attentat.

SaltaKätzchen:

Fint exempel på att visa respekt och artighet där..

och jag ursäktar mig för det.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla som ska dit bör veta att GMR är ett liberala dumhuvuden som inte har något intresse av att stoppa demonstrationen utan bara vill göra reklam för sig själva och de partier som är med där. Vill man stoppa nazisterna ska man gå i GNMR:s (Göteborgs Nätverk Mot Rasism) demonstration. Vet inte om GMR tänker ha någon demonstration denna gången, men förra gången nazisterna demonstrerade fanns där två olika där GNMR var de som aktivt konfronterade nazistdemonstrationen.

I övrigt tycker jag både moskéer, kyrkor, synagogor, Scientologikyrkor och annat reaktionärt religiöst skit kan dra åt helvete, men fascister ska stoppas oavsett vad de demonstrerar för/mot.

SvaraCitera

Hade gärna protesterat emot rasisterna! Dock så bor man ju såklart åthelvete långt borta, så tyvärr. Sen hade jag gärna haft en moské bakom mitt hus, jag tycker dom är jävligt fina(speciellt jämförda med svenska kyrkor) och tycker att böneropen låter fräcka, sen så gillar jag också religionsfriheten vi har i Sverige. Det är en grundlag, en svensk tradition, något som våra "patrioter" i denna tråden borde tänka lite på.

SvaraCitera