➢Vad för dialekt har du? Rikssvenska
➢Vad tycker du om den? Tja, den är ganska lättbegriplig.
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten? Jag föredrar helt klart rikssvenska. Jag ger inte mycket för dialekter alls, även om vissa kan vara kul att härma. Den värsta dialekten är skånska.
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord? Jag har faktiskt inga såna.
Istechetvåpunktnoll:
Doj! Det låter olika
Det är ju också roligt när folk betraktar åländska eller för den delen finlandssvenska som en brytning - "ursäkta jag hörde inte du har en sån brytning". När det är platser och dialekter som är bra mycket svenskare på sätt och vis än den där djäveln från Kungsholmen som inte uppfattar pga "brytningen". Jag hade ju blivit tokkränkt.
dazed:
Det är ju också roligt när folk betraktar åländska eller för den delen finlandssvenska som en brytning - "ursäkta jag hörde inte du har en sån brytning". När det är platser och dialekter som är bra mycket svenskare på sätt och vis än den där djäveln från Kungsholmen som inte uppfattar pga "brytningen". Jag hade ju blivit tokkränkt.
ja tiv vale
men sen är vi ju såna som klär sig bra i kränktheten också
Istechetvåpunktnoll:
ja tiv valemen sen är vi ju såna som klär sig bra i kränktheten också
Ja vafan skulle vi annars göra och känna? Skulle bli kränkt av min egen happy-go-lucky-attityd då tror ja
➢Vad för dialekt har du? Fin göteborgska.
➢Vad tycker du om den? Fin.
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten? Skånska är bäst. Stockholmska sämst.
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord? "la" är ju väldigt trevligt faktiskt.
Pratar olika i olika kretsar.
dinkompis:
Pratar olika i olika kretsar.
Skånska med Skåne-kretsen, norrländska med Norrlands-kretsen eller vadå?
De som träffat mig vet dock att jag också har en perfekt rikssvenska när jag befinner mig i stockholm
LillaLadyn:
➢Vad för dialekt har du?
➢Vad tycker du om den?
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord?
tråkig rikssvenska typ. låter som ett tantigt litet nyhetsankare
gillar dalmål, värmländska och norrländska*
ogillar skånska och småländska
körv
* tackar vänligt men bestämt nej till kommentarer som "norrländska är faktiskt ingen diale-e-e-ekt!!!"
LillaLadyn:
➢Vad för dialekt har du?
➢Vad tycker du om den?
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord?
1. Mest närkiska (?) men klämmer även till med både värmländska och västgötska i tid och otid.
2. Gillar den.
3. Bäst: Gillar nästan alla så kan inte välja. Sämst: östgötska eller bred skånska.
4. Kan inte komma på något nu.