Notifications
Clear all

Dialekter!

➢Vad för dialekt har du? Rikssvenska
➢Vad tycker du om den? Tja, den är ganska lättbegriplig.
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten? Jag föredrar helt klart rikssvenska. Jag ger inte mycket för dialekter alls, även om vissa kan vara kul att härma. Den värsta dialekten är skånska. 
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord? Jag har faktiskt inga såna.

ReplyQuote

mens:

vad är det för skillnad? Rodnar

Doj! Det låter olika

ReplyQuote

Istechetvåpunktnoll:

Doj! Det låter olika

Det är ju också roligt när folk betraktar åländska eller för den delen finlandssvenska som en brytning - "ursäkta jag hörde inte du har en sån brytning". När det är platser och dialekter som är bra mycket svenskare på sätt och vis än den där djäveln från Kungsholmen som inte uppfattar pga "brytningen". Jag hade ju blivit tokkränkt.

ReplyQuote

dazed:

Det är ju också roligt när folk betraktar åländska eller för den delen finlandssvenska som en brytning - "ursäkta jag hörde inte du har en sån brytning". När det är platser och dialekter som är bra mycket svenskare på sätt och vis än den där djäveln från Kungsholmen som inte uppfattar pga "brytningen". Jag hade ju blivit tokkränkt.

ja tiv vale

men sen är vi ju såna som klär sig bra i kränktheten också

ReplyQuote

Istechetvåpunktnoll:

ja tiv vale

men sen är vi ju såna som klär sig bra i kränktheten också

Ja vafan skulle vi annars göra och känna? Skulle bli kränkt av min egen happy-go-lucky-attityd då tror ja

ReplyQuote

➢Vad för dialekt har du? Fin göteborgska. 
➢Vad tycker du om den? Fin.
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten? Skånska är bäst. Stockholmska sämst.
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord? "la" är ju väldigt trevligt faktiskt. 

ReplyQuote

Pratar olika i olika kretsar. 

ReplyQuote

dinkompis:
Pratar olika i olika kretsar. 

Skånska med Skåne-kretsen, norrländska med Norrlands-kretsen eller vadå? Mycket glad

ReplyQuote

Niklas:

Skånska med Skåne-kretsen, norrländska med Norrlands-kretsen eller vadå? Mycket glad

Ja, precis.

ReplyQuote

De som träffat mig vet dock att jag också har en perfekt rikssvenska när jag befinner mig i stockholmRodnar

ReplyQuote

LillaLadyn:
➢Vad för dialekt har du?
➢Vad tycker du om den?
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord?

Tumme upp

tråkig rikssvenska typ. låter som ett tantigt litet nyhetsankare

gillar dalmål, värmländska och norrländska*
ogillar skånska och småländska

körv

* tackar vänligt men bestämt nej till kommentarer som "norrländska är faktiskt ingen diale-e-e-ekt!!!"

ReplyQuote

LillaLadyn:
➢Vad för dialekt har du?
➢Vad tycker du om den?
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord?

Tumme upp

1. Mest närkiska (?) men klämmer även till med både värmländska och västgötska i tid och otid. 
2. Gillar den.
3. Bäst: Gillar nästan alla så kan inte välja. Sämst: östgötska eller bred skånska.
4. Kan inte komma på något nu.

ReplyQuote