Aviseringar
Rensa alla

Diskussion om bilar


pippi: funkar bättre än vad många av dagens bilar gör där elektroniken strular allt som oftast

Du är nog ganska dåligt insatt i dagens bilar. Dagens bilar är säkrare både för den som kör och ifall en fotgängare skulle bli påkörd (deformationszoner). Det finns vissa modeller som man ska undvika pga diverse olika fel - elektronik eller annat, men att elektroniken är ett vanligt problem i dagens bilar är en myt. Jag har en 6 år gammal bil som är FULLPROPPAD med elektronik - i både kupé och motor - inget av det har krånglat än. Inte ens lite. Sen finns det extrema skräckfall där det blir att bilen har ett mjukvaruproblem som trots 13 verkstadsbesök inte går att lösa - dock är detta som sagt ett extremt och väldigt sällsynt exempel. Du måste förstå själv att hade detta fall inte varit sällsynt, eller om dagens bilar varit sköra och opålitliga som du verkar tro, så hade bilförsäljningen idag inte gått så bra som den gör - för något märke.

pippi: Jag har aldrig riktigt fattat folk som köper bilar för flera hundra tusen kronor annat än som kukförlängare.

Majoriteten av Sveriges befolkning som köper bättre och säkrare bilar gör det som kukförlängare. #logic2019 Mycket glad alltså ditt inlägg skriker "avis pga har inte råd att köpa en ny/nyare bil"Skeptisk

pippi: jag själv har en 940 från 97 som gått 28xxxx som rullar felfritt

Sköter man äldre bilar (genom basic saker som att byta olja och köra "normalt") håller dom länge. Audi 80 från 1989 på 40xxxx som rullar felfritt. Iofs inte jag som har den men åker den ibland och ytterst sällan händer det att jag rent av kör den.

Inget idag görs ju för att hålla - även om bilar inte går att jämföra med prylar som smartphones så görs idag en bil inte för att hålla i 20-40 år utan snarare i kanske 10 eller säg max 15. Fast å andra sidan så var det nog ingen som på 60-70 talet tänkte att bilarna som tillverkades då skulle vara dyrgripar idag. Eller ja, vissa av dom iafl.

Edit: kom ju på att taxibilar som gått hur långt som helst på ingen tid alls skrotas ju inte utan säljs. Dessa kan vara en kostsam affär, men faktum är att dom fortfarande funkar. Hur felfritt beror ju på miltal, skötsel och hur den har körts.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84: Sköter man äldre bilar (genom basic saker som att byta olja och köra "normalt") håller dom länge.

Ja men precis! Så är det med de flesta sakerna, så länge man tar hand om dem på rätt sätt så håller det längre. Ägarna till min bil innan mig har tagit hand om den på rätt sätt och även jag så den kommer nog att gå fint i många år till Glad


   
SvaraCitera

En Dodge Hellcat eller en Cadillac CTS-V


   
SvaraCitera

PWr: Ja, att resterande delar som inte är förslitningsdetaljer går sönder. Det är inte ens säkert att bilen startar hela tiden heller.

Nu kan jag iof sig inte så där väldigt mycket om bilar men jag håller tummarna för att min gamla bil från 1992 ska funkar många år till utan att massa fel ska uppstå.

PWr: Då är det ju inte så konstigt att den är som ny om den bara rullat 14300 mil. De flesta 740is har idag rullat runt eller över 30k, och då är det inte heller så konstigt att man väljer att köpa nyare bilar som man kan lita på. Säger inte att nya bilar är 100% men sannolikheten är i alla fall större att t.ex en ny Audi startar en kall vintermorgon än att en 740 som gått 35k mil gör det.

Jag vet att volvo har bra bilar, jag själv har en 940 från 97 som gått 28xxxx som rullar felfritt. Men det jag menar är att man kan lita mer på en nyare bil än på en 740.

Helt plötsligt blir jag stolt över min gamla 740. Om 3 år blir den skattebefriad.  Tumme upp

Storchen84: Du är nog ganska dåligt insatt i dagens bilar. Dagens bilar är säkrare både för den som kör och ifall en fotgängare skulle bli påkörd (deformationszoner). Det finns vissa modeller som man ska undvika pga diverse olika fel - elektronik eller annat, men att elektroniken är ett vanligt problem i dagens bilar är en myt. Jag har en 6 år gammal bil som är FULLPROPPAD med elektronik - i både kupé och motor - inget av det har krånglat än. Inte ens lite. Sen finns det extrema skräckfall där det blir att bilen har ett mjukvaruproblem som trots 13 verkstadsbesök inte går att lösa - dock är detta som sagt ett extremt och väldigt sällsynt exempel. Du måste förstå själv att hade detta fall inte varit sällsynt, eller om dagens bilar varit sköra och opålitliga som du verkar tro, så hade bilförsäljningen idag inte gått så bra som den gör - för något märke.

Jag erkänner utan problem att jag inte är så där väldigt insatt i dagens bilar utan går mer på vad man hör på tv och läser i tidningar om skräckexempel där köpare/ägare har råkat ut för de mest extrema fel på sina bilar. Men har jag inte rätt i att det var mycket enklare att felsöka efter fel/problem i äldre bilar innan all elektronik kom in i bilarna? Bevisligen har inte verkstäderna all den erfarenhet så att de kan fixa alla elektronikfel som kan uppstå idag. Så var det ju inte förr. Eller har jag fel?
Det var väl ingen verkstad som skulle komma med ett sådant påstående om en gammal Volvo 140 i slutet av 60-talet/början av 70-talet att "vi hittar inte felet"!??

Att bilarna idag är säkrare dvs krocksäkrare med krockkuddar, ABS och tusen prylar till motsäger jag inte. Men problemet uppstår när elektroniken börjar krångla.

Storchen84: Majoriteten av Sveriges befolkning som köper bättre och säkrare bilar gör det som kukförlängare. #logic2019 Mycket glad alltså ditt inlägg skriker "avis pga har inte råd att köpa en ny/nyare bil"Skeptisk

Du har hälften rätt. Ja, jag har inte råd att köpa en ny bil för en halv miljon. Helt rätt. Jag får nöja mig med en 27 år gammal Volvo. MEN - jag är inte alltför besviken över min gamla Volvo då jag vet att sannolikheten är betydligt större att min bil lär rulla 10, kanske 20 år till utan att något allvarligare fel uppstår på den. Den som köper ny bil idag för en halv miljon kanske redan är skrotad om 12 år?

Storchen84: Sköter man äldre bilar (genom basic saker som att byta olja och köra "normalt") håller dom länge. Audi 80 från 1989 på 40xxxx som rullar felfritt. Iofs inte jag som har den men åker den ibland och ytterst sällan händer det att jag rent av kör den.

Inget idag görs ju för att hålla - även om bilar inte går att jämföra med prylar som smartphones så görs idag en bil inte för att hålla i 20-40 år utan snarare i kanske 10 eller säg max 15. Fast å andra sidan så var det nog ingen som på 60-70 talet tänkte att bilarna som tillverkades då skulle vara dyrgripar idag. Eller ja, vissa av dom iafl.

Edit: kom ju på att taxibilar som gått hur långt som helst på ingen tid alls skrotas ju inte utan säljs. Dessa kan vara en kostsam affär, men faktum är att dom fortfarande funkar. Hur felfritt beror ju på miltal, skötsel och hur den har körts.

Det är säkerligen jag som är fruktansvärt trött på detta förbannade slit- och slängsamhälle som vi lever i där alla ska ha den absolut senaste produkten eller den senaste årsmodellen. Jag är ärligt talat skittrött på detta. Och detta gäller naturligtvis i första hand på allt som har med elektronik att göra. Oavsett om det gäller dator, telefon eller bil.  Tumme nedTumme ned  Tumme ned


   
SvaraCitera

pippi: men jag håller tummarna för att min gamla bil från 1992 ska funkar många år till utan att massa fel ska uppstå.

Om du är rädd om den, ger den kärlek och kör normalt o inte på ett sätt där avsikten är att köra sönder den har du nog inget att oroa dig för.

pippi: Helt plötsligt blir jag stolt över min gamla 740. Om 3 år blir den skattebefriad.

Min audi 80 från 89 som inte är min sen många år tillbaka blev skattebefriad nyligenMycket glad

pippi: utan går mer på vad man hör på tv och läser i tidningar om skräckexempel där köpare/ägare har råkat ut för de mest extrema fel på sina bilar

Saken med detta är att det just är extrema exempel - annars hade det inte tagits upp i medier. Du får tänka på att även om du tycker dig höra om dessa fel jämnt så är det nog inte ens 1% av nybilsköpare som drabbas av dessa extrema fel.

pippi: Men har jag inte rätt i att det var mycket enklare att felsöka efter fel/problem i äldre bilar innan all elektronik kom in i bilarna? Bevisligen har inte verkstäderna all den erfarenhet så att de kan fixa alla elektronikfel som kan uppstå idag. Så var det ju inte förr. Eller har jag fel?

Både ja och nej. Elektroniken har sina för- och nackdelar. Fördelen är att en felkod begränsar sökområdet, du vet direkt var du ska söka för det exakta felet. Nackdelen är att vissa sökområden kräver omfattande arbete - ironiskt nog pga all elektronik som finns i dagens bilar. Nu förenklade jag och sammanfattade dagens system med datorer i bilar antagligen ganska grovt, men ja - ungefär så.

pippi: Det var väl ingen verkstad som skulle komma med ett sådant påstående om en gammal Volvo 140 i slutet av 60-talet/början av 70-talet att "vi hittar inte felet"!??

Jag vet inte. Jag låter detta vara osagt. Dom enda som kan svara på sådana frågor är personer som varit mekaniker eller haft bilar på den tiden.

pippi: Den som köper ny bil idag för en halv miljon kanske redan är skrotad om 12 år?

Jag vet ingen statistik, så jag gissar nu, men jag tror att dom flesta som köper ny bil idag inte gör det för en halv mille, utan snarare för ca 300-350k. Och 150-200k är ganska stor skillnad. MEN så behåller man den inte i 12 år heller - man byter in den efter 3-7. Skrotad om 12 år är att ta i, men som sagt, efter 3-7 år vill många ha en ny eller nyare bil för sin gamla + pengar.

pippi: Det är säkerligen jag som är fruktansvärt trött på detta förbannade slit- och slängsamhälle som vi lever i där alla ska ha den absolut senaste produkten eller den senaste årsmodellen. Jag är ärligt talat skittrött på detta. Och detta gäller naturligtvis i första hand på allt som har med elektronik att göra. Oavsett om det gäller dator, telefon eller bil.

Du är inte ensam om att tycka så, men tyvärr är det så världen funkar idag. Du kan dock fortfarande få en helt ny väldigt basic bil - jag vet att dacia har sin sandero. Den kostar 80 000 och för det får du en helt ny bil med... jag ska inte säga ingen elektronik, men det är nog ingen avancerad dator eller så i den och mycket elektronik är det inte ens. Jag menar, den har inte ens elhissar på rutorna. Vet inte hur mycket billigare och mer basic man kan få en helt ny bil, samt vilka andra märken som har liknande bilar.

Hjärta


   
SvaraCitera