Aviseringar
Rensa alla

Döden


Ämnesstartare

isola:

Ja precis, därför skall du inte stoppa dem utan låta dem komma.

Fast nu skrev jag att man ska bryta ångestspiralen, alltså hitta sätt att lugna ner sig innan ångesten har stegrat sig så mycket att det blir en panikattack. För varje panikattack som man låter ske utan någon känsla av kontroll, desto svårare blir förväntansångesten.

isola:

Har för mig att jag fått det ungefärligt berättat för mig när jag gick i KBT, men har glömt. Rätt länge iaf. Tyvärr.

Jag tror igen du syftar på förväntansångest och inte på själva panikattacken. Panikångesten varar några minuter.

"En attack börjar plötsligt och når en topp inom några minuter för att sedan gradvis klinga av."
​Vårdguiden

isola:

Det är också olagligt att mörda, men ändå går det att skylla på ideologier enligt dig.

Vi vänder på det. Neee, det är inte Nazismens fel att så många judar utrotades. Det var ju personernas fel, Hitler & company. Själva ideologin är inte ansvarig...inte alls. [rolleyes] Neee, det är inte kommunismens fel att varje land i historien som tillämpat ideologin har blivit diktaturer som styrt folket med järnhand. Nepp, har inget med ideologin att göra...inte alls. Allt i världen har en orsak som ger en verkan. Ideologier som sådana är därför ansvariga för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

jag att man ska bryta ångestspiralen, alltså hitta sätt att lugna ner sig innan ångesten har stegrat sig så mycket att det blir en panikattack.

Fast det känner man inte alltid, och ska man lugna sig på det sättet så går det inte att uppleva saker man finner läskiga pga då måste man uppleva ångest.

xyz123:

Vi vänder på det. Neee, det är inte Nazismens fel att så många judar utrotades. Det var ju personernas fel, Hitler & company. Själva ideologin är inte ansvarig...inte alls. [rolleyes] N

Precis. Det var de som utförde dåden. Hade de suttit hemma och tänkt tankar om att gasa judar så hade inget av det hänt. Förstår du? Det är alltid människors fel. Det går inte att klandra religioner, ideologier, musikartister eller reklamfilmer på tv för saker som sker.

xyz123:

"En attack börjar plötsligt och når en topp inom några minuter för att sedan gradvis klinga av."

Vilket kan ta tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast det känner man inte alltid, och ska man lugna sig på det sättet så går det inte att uppleva saker man finner läskiga pga då måste man uppleva ångest.

Inte alltid men har du byggt upp en spänning med flera dagars eller t.o.m. veckors förväntansångest så borde du veta att du har byggt en dynamithög där det sen bara krävs en gnista. Jag menar att man måste bryta denna ansamling av sprängmedel innan högen hunnit bli av explosiv mängd. Är du med?

Det är korkat att ge sig ut och möta fobier utan att man känner någon kontroll alls. Det förstärker bara fobierna. Lösningen är att gradvis utsätta sig för det man fruktar men med små doser i början och sen allt större så att det blir en trappstegseffekt. Det är vad jag lärt mig och det fungerar i praktiken för jag har använt mig av teknikerna. Det är en övning precis som allting annat som ska övas in.

isola:

Precis. Det var de som utförde dåden. Hade de suttit hemma och tänkt tankar om att gasa judar så hade inget av det hänt. Förstår du? Det är alltid människors fel.

I slutändan är det alltid människors fel ja för de måste utföra handlingen. Idéer är däremot väldigt influerande och motiverande. Muslimerna som t ex flög in i Twin Towers i USA hade aldrig gjort det om de inte trodde på en speciell ideologi som de trodde var bättre än andra. Så fort människan har stöd av en ideologi kan de bli stärkta att göra lite vad de vill så länge ideologin tillåter det. Därför är det just viktigt att det finns ideologier som inte tillåter övergrepp. De som inte uttryckligen förbjuder saker som är fel är därför bristfälliga.

isola:

Vilket kan ta tid.

P.g.a. förväntansångesten inför en ny attack, inte för att själva paniken varar så länge. Paniken kan klinga av direkt om man känner sig trygg efter händelsen. Om man däremot vet att det finns fler utmaningar inom kort ser förväntansångesten till att hålla kvar spänningen och därför ökar risken för ny panikångest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Inte alltid men har du byggt upp en spänning med flera dagars eller t.o.m. veckors förväntansångest så borde du veta att du har byggt en dynamithög där det sen bara krävs en gnista. Jag menar att man måste bryta denna ansamling av sprängmedel innan högen hunnit bli av explosiv mängd. Är du med?

Och då hjälper det inte att bara slappna av, panikattacken kommer ändå komma. Eller så har man inte samlat på sig något utan den bara kommer ändå.

xyz123:

P.g.a. förväntansångesten inför en ny attack, inte för att själva paniken varar så länge. Paniken kan klinga av direkt om man känner sig trygg efter händelsen. Om man däremot vet att det finns fler utmaningar inom

Jag skrev inte hur länge den varar. De varar inte samma tid varje gång, och förväntansångest behöver inte alltid märkas utan kan spä på en ny attack inom någon minut.

xyz123:

. Muslimerna som t ex flög in i Twin Towers i USA hade aldrig gjort det om de inte trodde på en speciell ideologi som de trodde var bättre än andra. Så

De var ju extremister. Vanliga muslimer gör inte sådant. Det kommer alltid att finnas folk som tolkar religioner, böcker, tvprogram etc på sitt eget sätt och utnyttjar det för att begå dåd. Men ja, religion är inte för alla. Precis som tex musik inte är för dem som inte förstår att aggressiva texterna är något att eftersträva.

xyz123:

Därför är det just viktigt att det finns ideologier som inte tillåter övergrepp. De som inte uttryckligen förbjuder saker som är fel är därför bristfälliga.

Det tankesättet fungerar med barn. I barnböcker står det ofta att Kalle Kanin höll sin mamma hårt i handen medan han gick över vägen, istället för att bara skriva att han bara gick över vägen. Men ideologier fungerar inte så. Folk skall själva förstå att man inte uppnår någonting genom t ex självmordsbombningar - vilket de flesta också gör.

xyz123:

Det är korkat att ge sig ut och möta fobier utan att man känner någon kontroll alls. Det förstärker bara fobierna. Lösningen är att gradvis utsätta sig för det man fruktar men med små doser i början och sen allt större så att det blir en trappstegseffekt. Det är vad jag lärt mig och det fungerar i praktiken för jag har använt mig av teknikerna. Det är en övning precis som allting annat som ska övas in.

Man kommer aldrig att känna någon kontroll om man bara sitter hemma och inte utmanar sina rädslor, det är det enda sättet. Du mår bra för stunden då du vet att du slipper paniken just idag, men sedan när du inte kan skjuta upp sakerna du skall göra utan är tvingade att gå dit så blir allt ännu värre. Det är jättebra om du lär dig avslappningstekniker, tankesätt och andningssätt innan - men du kommer ändå att få panikattacker i början. Det enda som kan få dem att bli bättre är att övaövaöva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Och då hjälper det inte att bara slappna av, panikattacken kommer ändå komma. Eller så har man inte samlat på sig något utan den bara kommer ändå.

Det känns som att du missförstår mig. Jag menar inte att man "bara" ska slappna av genom att chilla. Jag menar att man behöver öva att föreställa sig händelsen som orsakar ångesten men att visualisera hur man faktiskt går igenom paniken, överlever och sen lugnar ner sig. Det blir som en simulation och ju fler sådana man klarar desto större är sannolikheten att man även klarar händelsen i den verkliga situationen. Jag vet inte vad din KBT terapeut visade för tekniker men det finns rätt många. En annan är t ex att skjuta fram förväntansångesten till nästa händelse som ligger längre bort i tiden och på så sätt avleda ångesten från den händelse som kommer ske närmast i tiden.

Har du läst boken: Befriad från ångest? Väldigt bra bok som kombinerar självhjälp och självbiografi eftersom författaren själv har kämpat med de problemen.

isola:

Jag skrev inte hur länge den varar. De varar inte samma tid varje gång, och förväntansångest behöver inte alltid märkas utan kan spä på en ny attack inom någon minut.

Har du försökt med att kontrollera den genom fysisk smärta? Alltså nypa dig själv eller trycka in nageln i huden eller liknande. Det är stört men det funkar. Man frigör endorfiner, avleder rädslan och får en känsla av kontroll. Tillräckligt för att man ska kunna lugna ner sig och ta bort det värsta.

isola:

De var ju extremister. Vanliga muslimer gör inte sådant. Det kommer alltid att finnas folk som tolkar religioner, böcker, tvprogram etc på sitt eget sätt och utnyttjar det för att begå dåd.

Vanliga muslimer? Muhammed spred religionen med våld, i Koranen står det att alla otrogna skall halshuggas och att den som lämnar religionen skall bestraffas med döden. Det är inte precis som att det inte finns inbakat i religionen. Förresten så stödjer många muslimer det som hände även om de inte skulle våga göra det själva. Hatet mot USA är stort.

isola:

Det tankesättet fungerar med barn.

Människor är vuxna barn. Se dig omkring i världen. Tycker du på allvar att vi är en fullvuxen art? Det är ju en lekstuga, människan är ett barn och världen är en sandlåda. Vi raserar varandras sandslott hela tiden. Om du ska ha en bra ideologi så måste den täcka in alla människor, även den stora majoriteten vuxna som har ett barnsligt sinne. Ja, jag skrev "majoriteten" för jag tycker inte att världen är särskilt vuxen.

isola:

Folk skall själva förstå att man inte uppnår någonting genom t ex självmordsbombningar - vilket de flesta också gör.

Visst uppnår de saker. De uppnår oro och splittring i stabiliteten i det rådande samhället så att de kan föra fram sina positioner. Terroristerna är inte korkade, det handlar om strategi.

isola:

Man kommer aldrig att känna någon kontroll om man bara sitter hemma och inte utmanar sina rädslor, det är det enda sättet. Du mår bra för stunden då du vet att du slipper paniken just idag, men sedan när du inte kan skjuta upp sakerna du skall göra utan är tvingade att gå dit så blir allt ännu värre. Det är jättebra om du lär dig avslappningstekniker, tankesätt och andningssätt innan - men du kommer ändå att få panikattacker i början. Det enda som kan få dem att bli bättre är att övaövaöva.

Fast det var det jag menade. Jag skrev om gradvis utmaning av rädslor. Det innebär att du först ska träna på att utmana en rädsla som kanske ligger på siffran 3/10 på ångestskalan. När du känner att du kan stanna i den situationen, slappna av och ha kontroll gör du nästa gång något som har styrkan 6/10, och sen om det går bra går du till styrkan 8/10 o.s.v. Klarar du inte 6/10 går du tillbaka till en svagare nivå, kanske 4/10. Är du med? Det måste ske gradvis i etapper. Det är som med t ex spindelfobi. Du går inte och springer fram med en spindel och slänger den på en person som är livrädd för spindlar. Du låter istället personen gradvis närma sig spindeln, steg för steg. Kanske först klappa den lite, sen när det känns ok kan den personen även hålla i spindeln. Nyckeln är just den stegvisa utmaningen. Lite i taget tills man byggt upp ett självförtroende i såna situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Jag menar att man behöver öva att föreställa sig händelsen som orsakar ångesten men att visualisera hur man faktiskt går igenom paniken, överlever och sen lugnar ner sig. Det blir som en simulation och ju fler sådana man klarar desto större är sannolikheten att man även klarar händelsen i den verkliga situationen. Jag vet inte vad din KBT terapeut visade för tekniker men det finns rätt många. En annan är t ex att skjuta fram förväntansångesten till nästa händelse som ligger längre bort i tiden och på så sätt avleda ångesten från den händelse som kommer ske närmast i tiden.

Finns rätt många, ja. Men de beror nog på hur pass stark ens förväntansångest och panikattacker är och vad de för med sig för psykosomatiska konsekvenser. Jag brukade tex (har tackochlovejhäntpålängepepparpeppartaiträ)kaskadkräkas flera ggr utan att må illa innan.

xyz123:

du först ska träna på att utmana en rädsla som kanske ligger på siffran 3/10 på ångestskalan. När du känner att du kan stanna i den situationen, slappna av och ha kontroll gör du nästa gång något som har styrkan 6/10, och sen om det går bra går du till styrkan 8/10 o.s.v. Klarar du inte 6/10

Ja där är jag med, men det beror ju på ens mående från dag till dag vad man klarar och inte. I alla fall för mig.

xyz123:

Visst uppnår de saker. De uppnår oro och splittring i stabiliteten i det rådande samhället så att de kan föra fram sina positioner. Terroristerna är inte korkade, det handlar om strategi.

Fast allt de gör är ju att ge en väldigt dålig reklam för i detta fall, islam. Så de gör ju arbetet för tex främlingsfientliga partier väldigt lätt.

xyz123:

Människor är vuxna barn. S

Normalbegåvade vuxna kan tänka på andra sätt än små barn, och förstå på andra sätt då de utvecklats från barn till vuxna och lärt sig en massa p vägen. Som en pokemon.

xyz123:

Vanliga muslimer? Muhammed spred religionen med våld, i Koranen står det att alla otrogna skall halshuggas och att den som lämnar religionen skall bestraffas med döden. Det är inte precis som att det inte finns inbakat i religionen. Förresten så stödjer många muslimer det som hände även om de inte skulle våga göra det själva. Hatet mot USA är stort.

Det finns såklart muslimer som stödjer sådant, men jag är säkert på att majoriteten av alla muslimer endast vill leva sina liv ifred precis som du och jag. Flera imamer har ju efter varenda terrorattack fördömt dessa handlingar i media osv.

xyz123:

Har du försökt med att kontrollera den genom fysisk smärta? Alltså nypa dig själv eller trycka in nageln i huden eller liknande. Det är stört men det funkar. Man frigör endorfiner, avleder rädslan och får en känsla av kontroll. Tillräckligt för att man ska kunna lugna ner sig och ta bort det värsta.

Mm och fungerar ej. Känner knappt smärta då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Jag brukade tex (har tackochlovejhäntpålängepepparpeppartaiträ)kaskadkräkas flera ggr utan att må illa innan.

[sad] Jag har varit med om det fast då visste jag innan att jag var spänd. Har en extremt stresskänslig mage.

isola:

Ja där är jag med, men det beror ju på ens mående från dag till dag vad man klarar och inte.

Jo, det är det jävliga. Har man en bra period tror man sig nästan vara allsmäktig...och sen kommer den där mesiga perioden igen.

isola:

Fast allt de gör är ju att ge en väldigt dålig reklam för i detta fall, islam. Så de gör ju arbetet för tex främlingsfientliga partier väldigt lätt.

Fast nu är inte muslimer kända för att ha spridit religionen med fredliga medel, snarare raka motsatsen. Konvertera eller dö har varit strategin i alla tider. Inte konstigt att de fortsätter med samma taktik, den fungerade uppenbarligen.

isola:

Normalbegåvade vuxna kan tänka på andra sätt än små barn, och förstå på andra sätt då de utvecklats från barn till vuxna och lärt sig en massa p vägen. Som en pokemon.

I en perfekt värld med perfekt fysiskt och psykiskt mående fungerar vuxna som civiliserade individer. Nu är tyvärr världen sådan att denna perfekta balans inte existerar, speciellt inte om det finns personlig obalans, oroligheter i landet, krig, svält, sjukdomar o.s.v. De flesta är inte särskilt mogna, speciellt inte politiker och andra som ska leda folket. Jag har liknande kriterium för ideal som för lagar. De bör vara logiskt konsistenta och täcka det mesta för att minimera risken för radikala tolkningar. Det är extremt naivt att skissa på något ofullständigt och sen förlita sig på människors "goda" natur när det gäller tillämpningen.

isola:

Det finns såklart muslimer som stödjer sådant, men jag är säkert på att majoriteten av alla muslimer endast vill leva sina liv ifred precis som du och jag. Flera imamer har ju efter varenda terrorattack fördömt dessa handlingar i media osv.

De flesta vill nog följa sina traditioner och inte låta västerlänningar påverka de. Sen så är det fullt tillåtet, t.o.m. uppmuntrat av Islam att man ska ljuga om det hjälper religionen. Därför kan imamer ljuga hur mycket de vill och fördöma terroristhandlingar om de tycker det skulle hjälpa spridandet av och toleransen för deras religion. Jag litar därför inte på deras fördömanden.

Har du f.ö. sett det där avsnittet av Uppdrag granskning där de filmat med dold kamera vad imamerna säger framför kameran och sen vad de egentligen tycker när den dolda kameran kopplas på. Uhm, yeah...ärliga my ass.

isola:

Mm och fungerar ej. Känner knappt smärta då.

Jo du har rätt, adrenalinet ser till att döva smärtan men tar man i tycker jag det ändå känns tillräckligt för att bryta det värsta. Tar du någon medicin mot ångesten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

De flesta vill nog följa sina traditioner och inte låta västerlänningar påverka de. Sen så är det fullt tillåtet, t.o.m. uppmuntrat av Islam att man ska ljuga om det hjälper religionen. Därför kan imamer ljuga hur mycket de vill och fördöma terroristhandlingar om de tycker det skulle hjälpa spridandet av och toleransen för deras religion. Jag litar därför inte på deras fördömanden.

Så därför ska man vara misstänksam mot muslimer? Jag är helt med på att det finns terrorister, men att anta att alla muslimer är för en våldsam tillvaro tycker jag är lite väl magstarkt.

xyz123:

Har du f.ö. sett det där avsnittet av Uppdrag granskning där de filmat med dold kamera vad imamerna säger framför kameran och sen vad de egentligen tycker när den dolda kameran kopplas på. Uhm, yeah...ärliga my ass.

Mm såg [n]

xyz123:

I en perfekt värld med perfekt fysiskt och psykiskt mående fungerar vuxna som civiliserade individer. Nu är tyvärr världen sådan att denna perfekta balans inte existerar,

Det påstod jag inte heller utan jag påpekade bara att en normalbegåvad vuxen klarar av att tolka information på andra sätt än barn.

xyz123:

. Det är extremt naivt att skissa på något ofullständigt och sen förlita sig på människors "goda" natur när det gäller tillämpningen.

det är det väl ingen som gjort?

xyz123:

Jo, det är det jävliga. Har man en bra period tror man sig nästan vara allsmäktig...och sen kommer den där mesiga perioden igen.

Ja, men det har inget med "mesighet" att göra.

xyz123:

Tar du någon medicin mot ångesten?

Är inte så glad i piller övht men ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Så därför ska man vara misstänksam mot muslimer? Jag är helt med på att det finns terrorister, men att anta att alla muslimer är för en våldsam tillvaro tycker jag är lite väl magstarkt.

Inte alltid nej, men i de situationer där det antingen är deras religion eller det västerländska kulturen, lagen m.m. som ska prioriteras, då bör man inte lyssna på det som sägs eftersom det mycket väl kan vara lögner. Då religionen ska försvaras eller utbredas är det fullt tillåtet att ljuga i Islam, t.o.m. påbjudet.

isola:

Mm såg[n]

My point.

isola:

Det påstod jag inte heller utan jag påpekade bara att en normalbegåvad vuxen klarar av att tolka information på andra sätt än barn.

De flesta massmördare genom historien har varit t.o.m. mer än normalbegåvade så det räcker inte som kriterium.

isola:

det är det väl ingen som gjort?

Du skrev att ideologier inte behöver vara perfekta eftersom alla som inte är barn "vet" hur man ska bete sig. Jag tyckte då att denna syn var naiv för man kan vara intelligent, ha empati och samtidigt vara en fanatiker som satsar på ett framtida paradis genom att begå övergrepp idag.

isola:

Ja, men det har inget med "mesighet" att göra.

Vad kan man kalla det när rädslan övervinner allt mod?

isola:

Är inte så glad i piller övht men ja.

Är det nån SSRI variant? Jag har bara Atarax vid behov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

My point.

Men det betyder inte att alla tänker så. Med det tankesättet behöver man ju vara rädd för tex muslimska läkare som ändå inte bryr sig om oss "otrogna" och "vanliga" muslimer som lever "vanliga" liv som tex mupp-passaro.

xyz123:

ad kan man kalla det när rädslan övervinner allt mod?

Det är inte rädsla då. Ångesten och panikattacker är någonting mycket starkare. Jag är lite rädd för min grannes arga hund, så jag tittar aldrig på honom när han är lös, men jag får inte panikattacker av honom.

xyz123:

Är det nån SSRI variant? Jag har bara Atarax vid behov.

Nä. Har också atarax. Men det är ju placebo egentligen. Har 10 mg nu men hade 25 innan och åt ca en karta om dagen utan verkan.

xyz123:

Du skrev att ideologier inte behöver vara perfekta eftersom alla som inte är barn "vet" hur man ska bete sig. Jag tyckte då att denna syn var naiv för man kan vara intelligent, ha empati och samtidigt vara en fanatiker som satsar på ett framtida paradis genom att begå övergrepp idag.

Men skall allt anpassas så så borde alla kartor börja med att tala om att du innan du kan påbörja din rutt måste lämna hemmet, alla reklamer lägga till "obs du måste betala för varan", alla matvaror ha varningstrianglar på sig om att man kan dö om man inte tuggar ordentligt osv.
Det går alltså inte att klandra ideologier utan det är alltid människor och deras tolkningar av dem som är felet.

xyz123:

De flesta massmördare genom historien har varit t.o.m. mer än normalbegåvade så det räcker inte som kriterium.

ja och? därför är det väl en ännu större anledning till att tro att det inte är ideologierna utan människorna som är felet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men det betyder inte att alla tänker så.

Många besöker moskéer och där får de råd av de som tänker så, klart de influeras att även de tänka så.

isola:

muslimska läkare som ändå inte bryr sig om oss "otrogna" och "vanliga" muslimer som lever "vanliga" liv som tex mupp-passaro.

Passaro är ingen muslim. Han bryter ju typ mot alla regler som finns.[wink] Jag syftade på de som faktiskt tror på Allah och följer reglerna.

P.S. Passaro är ingen mupp.[no-no] Vi juggebröder skyddar varandra.[cool]

isola:

Ångesten och panikattacker är någonting mycket starkare.

Ångest är en stark rädsla över något man inte känner någon kontroll över. Kan vara vad som helst. Hade hunden hoppat på dig så hade du nog fått en panikattack, och nästa gång du varit i närheten av hunden hade triggat paniken.

isola:

Nä. Har också atarax. Men det är ju placebo egentligen. Har 10 mg nu men hade 25 innan och åt ca en karta om dagen utan verkan.

Atarax är ingen placebo. Jag har testat den fram och tillbaka för att experimentera lite. Jag tar en liknelse. Du vill slappna av och vila men har ingenstans att lägga dig. En skön och mjuk soffa uppenbaras framför dig, det är Ataraxen. Du måste dock fortfarande själv av egen vilja lägga dig i soffan för att kunna vila och slappna av. Är du med? Ataraxen skapar en ro men den är mer på en ytlig nivå som även kräver mycket av en själv. Man kan inte slappna av bara av sig själv, men inte heller bara av Ataraxen. Jag tror inte att den är en placebo, men den måste tas i god tid innan man hunnit bygga upp en ångest. Det fungerar inte att ta den nån kvart innan man ska göra något ångestfyllt och sen tro att den ska lugna en. Man måste ta den många timmar innan så att sinnet hinner stabilisera sig, och sen behöver man dessutom aktivt försöka lugna ner sig.

isola:

Det går alltså inte att klandra ideologier utan det är alltid människor och deras tolkningar av dem som är felet.

Ju fler lösa trådar du lämnar desto fler personliga tolkningar måste göras. Se på lagen. Man täpper till hål hela tiden eftersom en dåligt sammansatt lagtext ger utrymme för många olika tolkningar, vilket gör den till en bristfällig lagtext. En ideologi är tänkt att vara en hel filosofi och en filosofi måste vara logiskt konsistent, kunna förutsäga eventuella felaktiga tolkningar och ta med de i själva filosofin för att i största möjliga mån undvika missförstånd.

isola:

ja och? därför är det väl en ännu större anledning till att tro att det inte är ideologierna utan människorna som är felet.

Både och. Ideologier påverkar människor eftersom människor är konceptuella varelser. Vi kan endast fungera mentalt om vi följer ett koncept. Därför finns det olika moral, olika traditioner o.s.v. En människa som helt förlorat sin konceptuella verklighet blir depressiv eller får ett psykiskt sammanbrott. Våra traditioner, normer, ideologier o.s.v. påverkar oss starkt. Könsnormer du vet, det snackas ju hela tiden om det på forumet. Är det människors fel eller normens fel? Om du säger att det är människors fel, då kan du inte skylla på idealet, normen från förr. Om du säger att det är normens fel, då håller du med mig att ideal spelar stor roll för hur människor beter sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur fan kom jag in i denna diskussion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Hur fan kom jag in i denna diskussion?

tvingade in dig

Image

xyz123:

Ångest är en stark rädsla över något man inte känner någon kontroll över. Kan vara vad som helst. Hade hunden hoppat på dig så hade du nog fått en panikattack, och nästa gång du varit i närheten av hunden hade triggat paniken.

xyz123:

Många besöker moskéer och där får de råd av de som tänker så, klart de influeras att även de tänka så

xyz123:

Atarax är ingen placebo. Ja

Den är en antihistamin vars biverkan är trötthet och seghet, om man inte har så jättestark ångest. Då den är så svag är den mer som placebo. I alla fall för mig. Uppenbarligen har vi inte upplevt samma slags ångestattacker. Jag har som sagt kunnat ta en hel karta 25 mg på morgonen och ändå inte kunnat sätta mig ned på hela dagen. Nuförtiden skulle jag tackochlov antagligen inte klara av det dock.

xyz123:

saro är ingen muslim. Han bryter ju typ mot alla regler som finns.[wink] Jag syftade på de som faktiskt tror på Allah och följer reglerna.

Så endast de som inte dricker osv osv är potentiellt farliga? Tror att vi har rätt olika syn på människor.
Ångest kan komma helt utan anledning, eller efter att ha laddats i flera dagar helt omedvetet. Det är fullt möjligt att ta de bra råden och se vad som är sjukt i de andra råden och inte följa dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

tvingade in dig

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

[sad]

[badgrin]


   
SvaraCitera