Massvis av korr på denna, tack. Stress och tidsbrist är aldrig helt optimalt när det gäller grammatik och stavning (och allt annat, egentligen).
Det är med ett svindlande hårfäste som John Koestler (Nick Cage), i takt med skrämmande religiösa undertoner, tar sig an arbetet att förutspå världsliga katastrofer. Beväpnad med blott sin intelligens, brist på religiös tro och en hel del whiskey i blodomloppet.
Det hela börjar när Koestler, astrofysiker by day, sjusovande alkoholist by night, får tag på ett 50 år gammalt handskrivet dokument med otroligt besynnerliga nummerserier. Det visar sig att dokumentet förutspår världsliga katastrofer, både sådana som har hänt och sådana som kommer att hända. Jakten på dokumentets skapare drar givetvis igång för att få svar på alla frågor som Koestlers nya fäbless för numerologi har skapat, för annars kommer ju riktiga hemska ting att hända. Vem hade beställt profetian av domedagen? Någon?
Jag har, till skillnad från många andra, inte så väldigt mycket emot Nicholas Cage. Jag står fast vid att karln helt enkelt ofta gör bra roller i bra filmer, men har grava problem med att just hamna i rätt film. I Lord of War slog det rätt, men i Knowing slår det återigen fel. Tyvärr. Cages presterande sjunker dock i takt med händelseförloppen i Knowing, en film som till en början verkar lovande men under andra halvan mest känns skrattretande och irriterande.
Under den första halvan av Knowing målar regissör Alex Projas upp en oväntat tät, mörk och msytisk thriller som under flera tillfällen överraskar och håller mig på helspänn. Det är passande tempo, snyggt berättat och rejält påkostat gällande effekterna. Under andra halvan transformeras Knowing tråkigt nog till en riktigt tunn och förutsägbar katastrofkliché där Projas smäller in så mycket uppenbara religiösa anspelningar att jag, som sekulariserad och modern svenne, bara suckar djupt och får lätt huvudvärk. Den andra halvan faller sönder rent dramaturgiskt och når sitt klimax (eller antiklimax) i form av en rentav idiotisk konfliktförlösning. Och då räcker det faktiskt inte med glassiga effekter för att inkassera ett godkänt betyg.
Kristoffer Hanson:
Det hela börjar när Koestler, astrofysiker by day, sjusovande alkoholist by night, får tag
Mycket komman här. Föreslår:
Det hela börjar när Koestler - astrofysiker by day, sjusovande alkoholist by night - får tag
Kristoffer Hanson:
Jakten på dokumentets skapare drar givetvis igång för att få svar på alla frågor som Koestlers nya fäbless för numerologi har skapat, för annars kommer ju riktiga hemska ting att hända.
Lite krånglig mening. Försök tighta till!
Kristoffer Hanson:
och msytisk thriller
mystisk
Bra recension annars! Duktig pojke
Skitbra Kristoffer! Gillar dina recensioner skarpt.
Tusen gånger bättre än bio-recensionen jag skrev om samma film varjefall! 🙂
Uppe!
Tråden låst