Notifications
Clear all

Elever lär sig hur det är att vara flykting för en dag


Topic starter

Sming:

Detta skrev du.

Ja, det gjorde jag. Vad är det med det?

Sming:

Och jag frågade vad det hade för relevans till ämnet.

Du skrev dina personliga åsikter som om de vore fakta, och jag ville visa att alla inte tänkte likadant.

Sming:

Jag går på ren kalkylering. Vissa av oss kan se mellan raderna och luska ut vad det hela handlar om, men du och dina naiva gelikar verkar ha det en aning svårare för detta, ni måste ha allt formellt för er - annars existerar det inte!

Snarare är jag fri ifrån fördomar, vilket du kanske borde ta till dig. Mitt råd till dig är att du själv tar reda på fakta om du tycker att något är otydligt nästa gång, kanske genom att höra av dig till tidningen eller arrangörerna.

Sming:

Tyck det då. men jag tänker inte diskutera det något mer, försöker hålla mig ontopic så mycket som möjligt.

...ska jag tolka det som att du tänker på när du själv har en bättre inkomst, att du som fattig svensk själv vill gynnas mer av andras skattande eller helt enkelt att du är så omtänksam och tänker på alla andra stackars svenskar som tjänar mer och därmed även tvingas skatta mer? [rolleyes]

Sming:

Ja.

Okej, jag förstår. För dig är alltså allt som du samtycker med opartiskt. Istället för att öppna en diskussion där eleverna själva tar ställning till om staten ska se över sina egna invånare före utlänningar eller strunta i vem som är svensk och vem som är invandrare, så ska alltså eleverna hjärntvättas till att tycka som du, för annars är det varken opartiskt eller faktamässigt. Du låter precis som Storebror från romanen 1984 - en sann fascist [no-no][zzz]


   
ReplyQuote
Topic starter

Djeydjey:

Du skrev dina personliga åsikter som om de vore fakta, och jag ville visa att alla inte tänkte likadant.

Nej, för jag ställde en fråga. Hur många får verkligen veta hur sanningen ser ut? hur många får veta hur mycket invandringen kostar, hur dom tar sig hit, och vilka framtida konsekvenser detta kommer att innebära?

Med andra ord, din fråga var fullkomligt orelevant till frågeställningen.

Djeydjey:

Snarare är jag fri ifrån fördomar, vilket du kanske borde ta till dig. Mitt råd till dig är att du själv tar reda på fakta om du tycker att något är otydligt nästa gång, kanske genom att höra av dig till tidningen eller arrangörerna.

Du har mycket att lära dig DjeyDjey.

Djeydjey:

Okej, jag förstår. För dig är alltså allt som du samtycker med opartiskt.

Icke.

Djeydjey:

så ska alltså eleverna hjärntvättas till att tycka som du, för annars är det varken opartiskt eller faktamässigt. Du låter precis som Storebror från romanen 1984 - en sann fascist [no-no][zzz]

Nej, som jag redan sagt mer än en gång till dig, så ska dom få alla korten uppe på bordet, dom ska få veta dom negativa och dom positiva konsekvenserna innan dom tar ett ställningstagande. dessa är ungdomar och dom är inte tillräckligt gamla för att kunna sålla och göra egna antaganden, dom är fortfarande väldigt enkla att manipulera.


   
ReplyQuote
Topic starter

Sming:

Nej, för jag ställde en fråga. Hur många får verkligen veta hur sanningen ser ut? hur många får veta hur mycket invandringen kostar, hur dom tar sig hit, och vilka framtida konsekvenser detta kommer att innebära?

Med andra ord, din fråga var fullkomligt orelevant till frågeställningen.

Som sagt, ta reda på fakta och ge upp dina fördomar.

Sming:

Du har mycket att lära dig DjeyDjey.

Ska vi mäta efter argument är det nog du som har mycket att lära dig. Jag kan nämligen inte tolka denna mening som ett argument, utan bara en undanflykt i form av personangrepp [ops]

Sming:

Icke.

Sming:

Nej, som jag redan sagt mer än en gång till dig, så ska dom få alla korten uppe på bordet, dom ska få veta dom negativa och dom positiva konsekvenserna innan dom tar ett ställningstagande. dessa är ungdomar och dom är inte tillräckligt gamla för att kunna sålla och göra egna antaganden, dom är fortfarande väldigt enkla att manipulera.

...så med andra ord så erkänner du alltså att det även är fel att "lära" dem det "faktum" att staten ska se över sina egna invånare före utlänningar istället för att låta dem själva ta ställning i frågan? [zzz]


   
ReplyQuote
Topic starter

Djeydjey:

Som sagt, ta reda på fakta och ge upp dina fördomar.

Lär dig ordens innebörd innan du använder dig av dem.

Det är ingen fördom att tycka att folk ska få lära sig hela sanningen innan dom ska få göra ställningstaganden. särskilt om det sker på statlig nivå.

Djeydjey:

...så med andra ord så erkänner du alltså att det även är fel att "lära" dem det "faktum" att staten ska se över sina egna invånare före utlänningar istället för att låta dem själva ta ställning i frågan? [zzz]

Nää varför skulle jag göra det?


   
ReplyQuote
Topic starter

Sming:

Lär dig ordens innebörd innan du använder dig av dem.

Det är ingen fördom att tycka att folk ska få lära sig hela sanningen innan dom ska få göra ställningstaganden. särskilt om det sker på statlig nivå.

...men däremot om man tror sig veta med all säkerhet att detta inte sker. Jag håller med om att eleverna ska få höra den andra biten också, men du har inte en aning om vad som skedde förrän du tagit reda på fakta.

Sming:

Nää varför skulle jag göra det?

Ja, eftersom du sa att de skulle få alla korten på bordet. Eller är det bara dina kort som räknas? Ska de bara få höra dina värderingar, och inte mina?


   
ReplyQuote
Topic starter

Djeydjey:

Ja, eftersom du sa att de skulle få alla korten på bordet. Eller är det bara dina kort som räknas? Ska de bara få höra dina värderingar, och inte mina?

Din synvinkel om just den frågan är ganska orelevant till min frågeställning och tråden. och din jämförelse var ingen bra alls, för det handlade om två helt olika saker. förstår du nu?


   
ReplyQuote
Topic starter

Sming:

Din synvinkel om just den frågan är ganska orelevant till min frågeställning och tråden. och din jämförelse var ingen bra alls, för det handlade om två helt olika saker. förstår du nu?

Nej, var snäll och förklara eller erkänn att du bara räknar med dina egna kort.


   
ReplyQuote

TheSpookyMan:

Själv bor jag på landet på egen gård. Min sambo är död.
Betalar i runda slängar 100.000 kronor per år i inkomstskatt o ytterligare 10.000 kronor i fastighetsskatt samt förmögenhetsskatt, bilskatt, elskatt, mervärdesskatt mm mm mm så att jag är en "parasit" kan du glömma.

Hur kommer det sig att du bara tjatar om din "gård" hela tiden men av någon anledning vägrar tala om vad du jobbar med? Kan det kanske vara så att du "jobbar" med någonting du själv är medveten om inte är någonting annat än rent skärt parasiterande på andra? Jordbruk, kanske? Isåfall vill jag påpeka att en överväldigande majoritet av "dina" inkomster kommer från statliga och europeiska subventioner.

TheSpookyMan:

Jag har aldrig... ALDRIG... ALDRIG... påstått att farsan är kulturarbetare.

Du vet inte vad en kulturarbetare är, eller hur?

TheSpookyMan:

Har du någon aning vad vi som bor på egna gårdar eller bor i egna fastigheter på landet betalar i skatt?

Oh ja, ganska exakt (har både släkt och bekanta som bor i egna fastigheter på landet,) och jag kan tala om för dig att det är så in i helvete mycket mindre än alla andra.


   
ReplyQuote
Topic starter

Djeydjey:

Nej, var snäll och förklara eller erkänn att du bara räknar med dina egna kort.

I den här tråden diskuterar vi hurvida det är rätt eller fel att eleverna på vallarskolan "lär sig" om hur det är att vara flykting för en dag.

Ditt resonemang om att jag skulle vilja att mina åsikter ska vara dom representerade i skolan, är Offtopic. Det har inget med tråden och dess frågeställning att göra.

Tolka det hur du vill, men knip igen hädanefter eller håll dig Ontopic. kommer det ett till ignorant svar kommer jag be moddarna att radera det.


   
ReplyQuote
Topic starter

Sming:

I den här tråden diskuterar vi hurvida det är rätt eller fel att eleverna på vallarskolan "lär sig" om hur det är att vara flykting för en dag.

Ja, och du verkar antyda att det är fel, vare sig man berättar om nackdelarna med att ta hit flyktingarna också eller inte.

Sming:

Ditt resonemang om att jag skulle vilja att mina åsikter ska vara dom representerade i skolan, är Offtopic. Det har inget med tråden och dess frågeställning att göra.

Nej! Du sa själv att skolan skulle agera opartiskt, och sen sa du att eleverna skulle lära sig att värdera svenskar över invandrare, istället för att låta eleverna själva ta ställning i den frågan. Det har verkligen med saken att göra. Du försöker bara med en undanflykt för att du i själva verket vill sätta munkavle på oliktänkande som mig.

Sming:

Tolka det hur du vill, men knip igen hädanefter eller håll dig Ontopic.

Det har jag ju gjort hela tiden [wink]

Sming:

kommer det ett till ignorant svar kommer jag be moddarna att radera det.

Lycka till, säger jag bara 😉 Censurfascist.


   
ReplyQuote
Topic starter

Sming:

Och nu till frågan, Är det rätt av etablissemanget att mönstra eleverna på detta vis, eller är det skit?

jag var med om ett sådant rollspel under min grundskoletid, dock var jag redan "indoktrinerad" med empati genom min uppfostran.


   
ReplyQuote