Aviseringar
Rensa alla

En Cigg förkortar livet med 2 min en öl med 4 min...


Ämnesstartare

Horrorshow:

Du kan starta en självförsörjande bondgård om du tycker det skulle vara roligare. Men om vem tycker du ska försörja dig om du nu inte vill jobba?

På grund av egendomssystemet kan jag inte det, nej. Äger ingen gård, äger ingen mark att odla på.


   
SvaraCitera

KingGurka:

På grund av egendomssystemet kan jag inte det, nej. Äger ingen gård, äger ingen mark att odla på.

Skulle nog inte vara några större problem att dra ihop ett litet trädgårdsland ute i skogen.

Men om vi lämnar självförsörjningstankarna så undrar jag vad exakt det är du vill. Vad vill du göra när du inte jobbar och vem ska ge dig mat/boende/andra saker du vill ha?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Skulle nog inte vara några större problem att dra ihop ett litet trädgårdsland ute i skogen.

Jo. Äger nu cirka 150 kronor. Förslag på hur jag ska köpa de hektar som krävs för självförsörjning?

Horrorshow:

Men om vi lämnar självförsörjningstankarna så undrar jag vad exakt det är du vill. Vad vill du göra när du inte jobbar och vem ska ge dig mat/boende/andra saker du vill ha?

Arbetar gärna, med något som gynnar samhället och där jag får ut mitt fulla värde så att säga. T.ex. hade jag inte haft något emot att arbeta på ett kooperativt drivet företag där inte någon tar mitt mervärde i profit. Samt, det hade fått fylla någon funktion som inte är helt kopplat till abstrakt finans.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Jo. Äger nu cirka 150 kronor. Förslag på hur jag ska köpa de hektar som krävs för självförsörjning?

Åk ut till valfri tant som bor i en skog i Värmland så ska du nog kunna få en schyst deal.

KingGurka:

Arbetar gärna, med något som gynnar samhället och där jag får ut mitt fulla värde så att säga.

Det är ju fullt möjligt för dig, undvik alla jobb som du inte tycker passar dig, finns ingen som tvingar dig att ta ett visst jobb. Men alla har ju inte samma principer som du, så varför då påstå att jobb som inte passar dig är problematiska. Vill folk jobba med "meningslösa" saker, och vill folk köpa dessa "meningslösa" saker finns det väl inget problem alls?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Åk ut till valfri tant som bor i en skog i Värmland så ska du nog kunna få en schyst deal.

Du tror hon har lust att ge upp tillgången till sin stuga? Så länge det är frågan om ett hyresavtal blir jag ju fortfarande inte självförsörjande, då jag oavsett måste ha en inkomst på grund av det kapitalistiska systemet.

Horrorshow:

Det är ju fullt möjligt för dig, undvik alla jobb som du inte tycker passar dig, finns ingen som tvingar dig att ta ett visst jobb.

Jo, om jag tackar nej till ett jobb svälter jag ihjäl, precis som jag nämnde ovan. Har ingen möjlighet att bli självförsörjande så utan jobb dör jag - alltså måste jag jobba. Precis lika mycket tvång med "jobba annars svälter du ihjäl" som "jobba annars skjuter vi dig".


   
SvaraCitera

KingGurka:

Du tror hon har lust att ge upp tillgången till sin stuga?

Inte till sin stuga, men att det kommer en ung trevlig man som vill odla potatis på en bit av hennes oanvända mark känns inte alltför orealistiskt.

KingGurka:

Jo, om jag tackar nej till ett jobb svälter jag ihjäl, precis som jag nämnde ovan.

Ja, och du sa ju att du kunde tänka dig att arbeta med ett meningsfullt arbete. Även om man skulle förbjuda alla arbeten som du finner meningslösa skulle det ju inte finnas fler meningsfulla jobb än idag? Situationen skulle vara densamma som idag bara det att fler skulle vara arbetslösa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Inte till sin stuga, men att det kommer en ung trevlig man som vill odla potatis på en bit av hennes oanvända mark känns inte alltför orealistiskt.

Och hur föreslår du att man löser alla andra behov? Såsom tak över huvudet, kläder och så vidare?

Horrorshow:

Ja, och du sa ju att du kunde tänka dig att arbeta med ett meningsfullt arbete. Även om man skulle förbjuda alla arbeten som du finner meningslösa skulle det ju inte finnas fler meningsfulla jobb än idag? Situationen skulle vara densamma som idag bara det att fler skulle vara arbetslösa.

Brist på saker som behöver göras torde i vilket sunt samhälle som helst ses som en BRA sak. Att hitta på nonsensjobb bara för att maximera vinster till företagsägare är efterblivet ur samhällssynpunkt. Lämpligtvis hade man ju delat på arbetet som behövde göras, så att alla som kan jobba jobbar 4 timmar om dagen istället.

Arbetslöshet finns bara inom kapitalismen, och den finns av det enkla skälet att så länge folk är arbetslösa i ett kapitalistiskt samhälle kan de tänka sig att ta vilket jobb som helst, de blir desperata. Detta pressar ner priserna. Om alla hade arbeten skulle de kräva bättre löner för att jobba mera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äh, känner att jag inte orkar debattera då vi har helt olika inställning till samhällets syfte och funktion och jag är sjuk och trött. Ta sista ordet om du vill, pallar inte diskutera.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Och hur föreslår du att man löser alla andra behov? Såsom tak över huvudet, kläder och så vidare?

Bygg en koja, använd de kläder du har nu. Självklart är det inte lätt eller bekvämt att försöka vara helt självförsörjande men jag antar att det är priset man får betala om man inte vill jobba.

KingGurka:

Lämpligtvis hade man ju delat på arbetet som behövde göras, så att alla som kan jobba jobbar 4 timmar om dagen istället.

Men om en person exempelvis har ett enormt intresse för bilar och är beredd att göra vad som helst för att ha råd med sin drömbil. Kan låta efterblivet i både dina och mina öron men ska man begränsa hans möjlighet till att jobba femton timmar för att kunna tjäna ihop till bilen eller hur tänker du? Nu ska jag inte försöka argumentera emot utan är faktiskt nyfiken hur du tänker här.

KingGurka:

Arbetslöshet finns bara inom kapitalismen, och den finns av det enkla skälet att så länge folk är arbetslösa i ett kapitalistiskt samhälle kan de tänka sig att ta vilket jobb som helst, de blir desperata.

Eller för att det inte finns ett behov av fler arbetare. Du säger att man kan dela upp det som behövs göras men jag skulle inte vilja gå ner i arbetstid för att någon annan ska göra hälften av mina sysslor som jag utan problem klarar av själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lyssna på doug:

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]


   
SvaraCitera