Det finns väl inte så galet mycket med bevis för att de serverat dig och om det skulle finnas det så har du begått ett bedrägeribrott som i praktiken gör de anställda immuna mot åtal
hejsajag:
Man måste vara ung & dum för att bli gammal & vis!
nej verkligen inte.
hejsajag:
det är det som är grejen, vakten har inte kollat på legget, inte ens frågat. bara tagit garderob och släppt in mej
hejsajag:
men det är ju fortfarande deras ansvar att överhuvudtaget bry sig om att ta legetimation vilket dom aldrig gjort, varken i baren eller inträde
hejsajag:
som tog in mig utan att ns lägga fem sex gånger, det är det jag syftar på
Men alltså, det spelar faktiskt inte så stor roll, egentligen. Jag har haft ett par vänner som gått ut med falskleg, och ALLA har behövt betala böter, flera har fått prick i registret (vilket innebär en jävla massa skit) och INGEN KROG har behövt stå till svars för att de serverat en minderårig.
Så lilla vän, försök inte skylla ifrån dig på krogen, du kommer troligtvis få ta största smällen, inte någon annan.
smisk:
Så lilla vän, försök inte skylla ifrån dig på krogen, du kommer troligtvis få ta största smällen, inte någon annan.
Ord...
smisk:
Jag har haft ett par vänner som gått ut med falskleg, och ALLA har behövt betala böter, flera har fått prick i registret (vilket innebär en jävla massa skit) och INGEN KROG har behövt stå till svars för att de serverat en minderårig.
Fast det är ju två helt skilda företeelser. TS kan åka dit för urkundsförfalskning genom att använda ett falskleg. Där spelar det ingen roll om krogen har släppt in TS eller ej. Brottet blir inte mindre allvarligt enbart för att man lyckas lura någon.
Däremot har ju krogen alkoholtillstånd, i och med det har dom skyldighet att se till att ingen mindreårig serveras. Skulle det visa sig att du som mindreårig har blivit serverad är det krogens vakter/bartenders som gjort fel, och krogen riskerar därför indraget serveringstillstånd och böter. Då du hade ett hemmasnickrat falskleg förutsätter jag att man rimligtvis kan upptäcka att det är falskt om man tittar noga, något som personalen har skyldighet att göra.
Horrorshow:
Där spelar det ingen roll om krogen har släppt in TS eller ej. Brottet blir inte mindre allvarligt enbart för att man lyckas lura någon.
Om man utsätts för bedrägeri kan det räknas som förmildrande omständigheter.
Horrorshow:
Skulle det visa sig att du som mindreårig har blivit serverad är det krogens vakter/bartenders som gjort fel
En krogvakt kan aldrig hållas juridiskt ansvarig för att släppa in minderåriga
GencoOil:
Om man utsätts för bedrägeri kan det räknas som förmildrande omständigheter.
TS har väl inte blivit utsatt för bedrägeri när denne använder falskleg för att komma in på krogen? Poängen var att urkundsförfalskning är urkundsförfalskning oavsett om krogen släpper in dig eller inte. Det blir inte förmildrande omständigheter enbart för att krogen inte tar sitt ansver och släpper in dig ändå.
GencoOil:
En krogvakt kan aldrig hållas juridiskt ansvarig för att släppa in minderåriga
Nej? Det är personen som står på serveringstillståndet som hålls juridiskt ansvarig. Däremot har denne delegerat delar av ansvaret till vakten, nämligen se till att mindreåriga inte kommer in. Därför skrev jag att det är vakten som gjort fel, inte att det är vakten som hålls juridiskt ansvarig.
Horrorshow:
TS har väl inte blivit utsatt för bedrägeri när denne använder falskleg för att komma in på krogen?
Den som serverat har blivit utsatt för bedrägeribrott av TS vilket som vid en eventuell dom skulle ses som förmildrande omständigheter.
Horrorshow:
Däremot har denne delegerat delar av ansvaret till vakten, nämligen se till att mindreåriga inte kommer in. Därför skrev jag att det är vakten som gjort fel
Om vi inte skall utgå ifrån det juridiska ansvaret utan istället från det moraliska så skulle jag väl hävda att varken vakten eller servitrisen/servitören gjort något fel.
GencoOil:
Den som serverat har blivit utsatt för bedrägeribrott av TS vilket som vid en eventuell dom skulle ses som förmildrande omständigheter
Ja absolut, det var inte det jag menade i just det stycket dock
GencoOil:
Om vi inte skall utgå ifrån det juridiska ansvaret utan istället från det moraliska så skulle jag väl hävda att varken vakten eller servitrisen/servitören gjort något fel.
Nja, när vaktens jobb är delvis att se till att inga mindreåriga kommer in har han ju inte skött sitt jobb ordentligt. Det handlar inte om moral eller juridik, utan om att sköta sitt jobb eller ej.