Åtta:
Ingen säger att man behöver ta större risker än nödvändigt. Men att inte våga flytta till Farsta för att man hört att det ska vara hög andel brottslighet där känns som att överdriva riskerna.
Kan tänka mig att man måste gå en hel del ensam på kvällar och nätter om man nu bor ensam i Farsta. Kan mycket väl förstå trådskaparens oro.
Tilda1988:
det sker en hel del oprovocerade överfall och rån.
Hög brottslighet i statistiken är inte nödvändigtvis samma sak som många rån eller våldtäkter. De allra flesta brott som begås anmäls aldrig och hög brottslighet tyder oftast på skadegörelse. Om några tonårskillar slår sönder en ruta i en busskur anmäls detta brott i princip alltid, men om en tjej blir våldtagen anmäls det många gånger inte alls.
Tilda1988:
Jag gick samma väg tusen gånger hem från krogen (bor inte ens i en farlig stad), men en kväll så var där en person som överföll mig.
Det du berättar låter jättehemskt, jag hoppas att det inte var något jätteallvarligt som hände, men förmodligen var det kanske det. Vad är förresten en farlig stad? Mindre städer har ofta mindre brottslighet, dels för att det inte finns lika många som kan begå brott, men även för att brott inte anmäls lika ofta om det t.ex är långt till polisen.
Det är dessutom ofta svårare att anmäla någon man känner, än någon man inte känner. Man kanske känner de där bråkiga killarna som klottrade på skolan, eller vet vilka föräldrarna är, så man vill inte blanda in polisen. I större städer ringer man istället polisen direkt, eftersom man inte känner sina grannar i samma omfattning.
Ett bråk på stan i Stockholm när en polispatrull är hundra meter bort kan snabbt leda till fem-tio anmälningar när fulla, upprörda personer anmäler varandra på plats när polisen är där. Samma bråk i en liten stad blir kanske aldrig något polisärende alls, eftersom det är en halvtimme till närmsta polis och om polisen ens kommer har alla inblandade gått hem för länge sedan.
Farsta är väl fan mycket mindre bråkigt än andra ställen...?
Lolstockholm, vilket skitställe att bo på. Både dyrt, kriminella invandrare (och svenskar för den delen) och en massa ghettoförorter.
låter som att du behöver en stor stark karl som skyddar dej
Tråden låst på grund av inaktivitet