Aviseringar
Rensa alla

Feminister


Ämnesstartare

Rödingajävel:

Fast det har vi, att ta exemplet Saudiearabien som bevis på att kvinnor inte skulle underordnas i Sverige är som att ta svältande barn i ett U-land som bevis på att Sverige är klasslöst. Ta en titt på detta och påstå sen att vi inte har ett tydligt patriarkat:

Nu misstolkar du mig. Jag menar inte att vi är jämställda i Sverige, jag menar bara att vi inte har ett

KingGurka:

solklart och tydligt patriarkat

på samma sätt som där nere.
Jag skrev inte att vi inte har ett patriarkat eller att kvinnor inte är underordnade; jag skrev att när man talar mycket om patriarkat och i stort sett bara (som rörelse) fokuserar på kvinnors rättigheter och (till stor del) prioriterar ner de områden där män diskrimineras, då får man en situation där många (främst män, men även en del kvinnor) får inställningen av att feminister inte vill ha jämställdhet vilket jagar iväg folk som annars kunde tänkas engagera sig.

Att tala mycket om patriarkat är kontraproduktivt, helt enkelt, oavsett om det stämmer eller inte att det finns ett sådant. Jag är väl privat böjd att hålla med till stor del, men inte av skälet kvinnomisshandel utan snarare att de flesta höga maktpositioner tillfaller män. Det är ju dock mer en funktion av kapitalism än patriarkat.

Rödingajävel:

Slagen dam

Man bör vara medveten om att det finns en hel del (berättigad) kritik mot just den studien ifråga om urval, slutsatser och metodik. Menar inte att den är värdelös, men man ska ta den med en nypa salt. Se Jörgen Hermanssons utvärdering, om den fortfarande går att få tag i.

Rödingajävel:

"De svenska männen står för mer än 80 procent av det pågående våldet i äktenskap och samborelationer."

Detta påstående såg jag dock inget om när jag läste rapporten för några år sedan, och har inte heller nu kunnat finna det när jag snabbt ögnade igenom den igen. Varifrån kommer den datan?

Min misstanke är att de i detta fall gått på antalet anmälda eller dömda fall, vilket är ganska värdelöst när det gäller våld i nära relationer (som rapporten tar upp är det bara 15% av kvinnorna som polisanmält senaste fallet av våld, och skulle gissa på att det är minst lika sällsynt bland män).


   
SvaraCitera

KingGurka:

patriarkat

vi har visst ett patriarkat i sverige.


   
SvaraCitera