Morcains:
När jag såg filmen 300 tyckte jag att det va en otrolig berättelse men när min bror berättade att den faktiskt va sann blev jag intresserad och började kolla runt lite, men utan framgång.
Som någon sa tidigare, ja filmen är baserad på en sann händelse. Men perserna var knappast några blodtörstiga monster med en 4m lång snubbe... Spartanerna var inte 300st. Perserna vann kriget överlägstet.
JohanTimbertown:
De jag tycker var sämst med filmen är att den får Perserna att se ut som blodtörstiga ociviliserade monster vilket dom absolut inte var
Det beror på hur man tolkar det. Man kan också se det som ett litet, fattigt land (Grekland) som invaderas av en stor modern stat med överlägsna vapen (elefanter, eldpilar o.s.v.). Perserriket framstår som ett multikulturellt samhälle med massvis med olika etniciteter, alternativa livsstilar, sexualiteter och orgier. Spartanerna å andra sidan utgör ett fattigt, patriarkalt men diciplinerat och självuppoffrande folk - ungefär som tablibanerna - som försöker försvara sitt land mot imperialismen.
Spartakus:
Det beror på hur man tolkar det. Man kan också se det som ett litet, fattigt land (Grekland) som invaderas av en stor modern stat med överlägsna vapen (elefanter, eldpilar o.s.v.). Perserriket framstår som ett multikulturellt samhälle......
ociviliserade kanske var att ta i av mej men dom får dom att se ut som allt annat än bra.
Men men jag kan ju hålla med dej även fast man inte riktigt kan jämföra de med dagens konflikt. men USA mot världen eller Ryssland mot världen är båda ganska nära jämförelser.
Men de är ganska imponerande att Grekerna som inte stod under en enad flagga kunde ha en så hög moral och riktigt duktiga soldater. Men med en gemensam fiende som dom båda kämpade emot så hade dom olika staterna fortfarande väl tränade och skickliga soldater som var redo att dö för det som dom anser är rätt.
Perserna hade nog också väldigt skickliga soldater som säkerligen hade kunnat jämföras med grekiska hopliter. Största skillnaden dock var väll just de att dom hade en multikulturell armé som hade svårt att enas och på så sätt led av lägre moral. eller nåt sådant
Men jag har inget emot Grekerna även om de i någon tidigare post kanske såg ut som de, tvärt om, jag har stor respekt för dom speciellt atenarna vid maraton (:
Spartakus:
Perserriket framstår som ett multikulturellt samhälle
Jag tolkar det tvärtom. Jag tolkade som om Perserna i filmen var blodtörstiga monster, det regissören ville visa världen med det är att folk i mellanöstern är blodtörstiga och ociviliserade monster? Och att spartanerna (Västvärlden) var civiliserade hjältar som inte har någon rädsla för perserna (mellanöstern).
Jag tolkade filmen som en ren anti-mellanöstern propaganda, vilket jag är ganska säker på att den är.
peace
Grekerna var runt 1700 st och det tror jag är utan de 300 spartanerna.
Och jag kan ju till lägga att filmen inte är väldigt realistisk......
5thNovember:
Grekerna var runt 1700 st och det tror jag är utan de 300 spartanerna.
Och jag kan ju till lägga att filmen inte är väldigt realistisk......
Dom var 1000- 1500 greker inte räknat med dom 300, dom där andra var mer understöd dom 300 höll "Main gate" anledningen till att dom kunde hålla så länge var just därför att de var en mycket trång passage, Ett berg på ena sidan och havet på den andra.
och alldeles riktigt den är långt ifrån realistisk lol
jag såg 300 idag för första gången sedan den släpptes och insåg hur löjliga striderna är och grekerna ser ju förjävliga ut dom har ju inte på sej sin fulla rustning ens en gång....
Mantel, Aspis, svärd och spjut var knappast de enda dom bar i strid.
Morcains:
När jag såg filmen 300 tyckte jag att det va en otrolig berättelse men när min bror berättade att den faktiskt va sann blev jag intresserad och började kolla runt lite, men utan framgång.
Finns det någon som vet vart man kan hitta info om denna händelse?
300 SUCKED MONKEY BALLS AND IT IS ENTIRELY FICTIONAL
LEONIDAS WAS A FAGGOT
NESQUICKO:
300 SUCKED MONKEY BALLS AND IT IS ENTIRELY FICTIONAL
LEONIDAS WAS A FAGGOT
Ahaha, din bild fick mig att garva högt i någon minut IRL.
Tråden låst på grund av inaktivitet