Prova vitamin B5, funkar för migförst märker man ingen skillnad men efter typ en månad får man mycket färre finnar, och dom försvinner snabbare
Vissa har det i släkten att få mycket finnar. Själv käkar jag sjukt mycket sötsaker varje dag och får inte alls mycket finnar av det, och får jag det går de bort jättefort, medan min kompis knappt äter godis alls och får jättemycket finnar. Är det jättemycket kanske du ska ta det med en läkare, eller prova andra medel all tvätta ansiktet med?
Jag har haft problem med finnar och hade det i ungefär fyra år innan de försvann för ett år sedan. Det finns några saker man kan göra, som i alla fall hjälpte för mig. Men du måste ha tålamod eftersom det tar några veckor-ett par månader innan kroppen hunner 'anpassa sig'.
1. Zink: Investera i en burk med zink i kelaterad form (det vill säga när zinket är bundet/ihopkopplad med en aminosyra). Titta på innehållet efter till exempel zinkcitrat, zinkglukonat eller zinkpikolinat. Oorganiska föreningar, som zinkoxid till exempel, ger sämre upptag. "Zink är ett viktigt mineral för huden. Brist kan ge hudbesvär som akne och mjäll. Givetvis behöver huden liksom resten av kroppen en kost som också innehåller tillräckligt av övriga mineraler" från Nyfiken Vitals hemsida.
2. Peeling: Att någon gång i veckan försiktigt peela eller skrubba ansiktet lätt med en finkornig gel tar bort döda hudceller som samlats på huden. Förutom att det gör att färre porer täpps igen gör det även huden len och mjuk.
3. Kost rik på mineraler, vitaminer och rätt fetter: Mycket grönsaker (avokado, paprika, tomat, bladgrönsaker), kokosfett och olivolja är bara några livsmedel som ger en finare hy.
4. Undvik processerad mat och (framför allt snabba) kolhydrater: Margarin, hel- och halvfabrikat, socker, vitt mjöl och godis till exempel.
/R
LiitenBlondiin:
Har man finnig hy på vintern har jag hört att man bara ska tvätta på kvällen
Jag är 13 år, och har inte haft problem med finnar och sånt innan. Fick lite nu innan sommaren 2010 men det försvann helt under sommaren, sen nu har jag börjat få finnar, säkert 15 stycken i pannan. Får även på hakan och sånt, och jag vet inte om det beror på, som du sa, på att det är vinter. Men jag tvättar också bara ansiktet 1 gång per dag men dem försvinner inte!!
Vill bara påpeka att man skall undvika zinktabletter om man äter tetralycal. Zink tar bort effekten av tetralycal helt- eller delvis.
liviz:
Men jag tvättar också bara ansiktet 1 gång per dag men dem försvinner inte!!
Jag har skrivit en massa till dig om hur du kan gå till väga för att bli av med dina finnar, men du verkar inte ha läst något av det över huvud taget. Kolla i din egen tråd om finnar så skall du se att du får någon information. Och snälla: undvik att gräva upp gamla trådar i inödan, den här är sedan i september, du gjorde en egen, finns ingen anledning att börja tjattra i den här.
Tråden låst