Notifications
Clear all

Fler än 50 miljoner afrikaner väntas komma till Europa

Det är klart att dom ska få en chans att lära sig...men det finns ju vissa som bara skiter i det!

ReplyQuote
Matt3

sparco_91:

Det är klart att dom ska få en chans att lära sig...men det finns ju vissa som bara skiter i det!

japp, och det finns vissa som inte uppmuntrar dem att lära sig heller. jag ska inte säga några namn, men jag kan ju peka...

ReplyQuote

Matt3:

det enda som skulle tala för det du säger är just det du står för, en ovilja att förstå sig på andras kultur. t. ex "Man kan inte ha både yttrandefrihet och tolerans för alla som blir upprörda av karikatyrer."det är ju alldeles tydligt att du varken vet varför eller respekterar deras åsikter. om du istället är lite uppmärksam på nästa religionslektion

Antingen har man riktig yttrandefrihet, eller så har man HMF. Går inte att ha båda eftersom HMF minskar yttrandefriheten radikalt.

Och jag förstår inte hur mina religionkunskaper kan ha något att göra med att muslimer börjar bränna flaggor, mordhota människor och protestera vilt så fort någon ritar en muhammedkarikatyr.
Människor från MENA har inte samma acceptans och förståelse för friheter som vi har i västvärlden och Sverige eftersom deras hemländer saknar våra friheter. Det är en av alla anledningarna att inte ta in för många lågutbildade lyckosökare från arabvärlden och Afrika.

ReplyQuote
Matt3

Anklever:

Men jag kan ha fel. (:

finns en betydande risk för det är jag rädd[wink]

Dina framtida religionskunskaper kommer hjälpa dig att förstå varför en muslim, liksom en sikh, blir arg om du avbildar deras profet. kunskaper om vilka som ligger bakom "dåden" kanske också skulle hjälpa dig. som du säkert förstår, om du väl försöker, är det inte den vanliga muhammed (läs svensson[smile]) som ligger bakom dåden utan extremister som enligt mig har tappat fotfästet. självklart blir du också arg när någon kränker det som ligger dig närmast om hjärtan, och det kommer garanterat vara någon ynka procent som överdriver det med.

Anklever:

Människor från MENA har inte samma acceptans och förståelse för friheter som vi har i västvärlden och Sverige eftersom deras hemländer saknar våra friheter.

de har garanterat samma acceptans och förståelse, men kanske inte samma erfarenheter. det är väl mer du som inte har någon acceptans eller förståelse för vad de kan ha utsatts för?

ReplyQuote

Matt3:

de har garanterat samma acceptans och förståelse, men kanske inte samma erfarenheter. det är väl mer du som inte har någon acceptans eller förståelse för vad de kan ha utsatts för?

De har ingen rätt att förstöra vår yttrandefrihet för att de kan ha varit med om diverse hemska saker. Eller tycker du det?

Matt3:

Dina framtida religionskunskaper kommer hjälpa dig att förstå varför en muslim, liksom en sikh, blir arg om du avbildar deras profet. kunskaper om vilka som ligger bakom "dåden" kanske också skulle hjälpa dig. som du säkert förstår

Och det är det här som är felet. I deras kultur är religion allt. Där är det okej att stifta lagar efter religioner och fängsla alla som kritiserar dem.
Men så är det inte i det sekulära Sverige. Här struntar vi (med rätta) i vem din profet är och hur mycket du börjar gråta när någon förnedrar honom. Vi har (eller bör ha) frihet och tolerans i Sverige, istället för ofrihet och förbud.

ReplyQuote

Anklever:

De har ingen rätt att förstöra vår yttrandefrihet

Yttrandefriheten ger inte utrymme till att man får säga vad som helst till den gräns att det blir någon form av kränkning.

Vissa tycks tro att man får säga vad som helst och att det nu skulle gå under yttrandefriheten.

ReplyQuote

passaro:

Yttrandefriheten ger inte utrymme till att man får säga vad som helst till den gräns att det blir någon form av kränkning.

Vissa tycks tro att man får säga vad som helst och att det nu skulle gå under yttrandefriheten.

Alla blir kränkta av något. Det är helt absurt att begränsa yttrandefriheten för att någon inte tycker om det andra har att säga.

ReplyQuote

LitenPenis:

Alla blir kränkta av något. Det är helt absurt att begränsa yttrandefriheten för att någon inte tycker om det andra har att säga.

Precis.

Så länge inte syftet med yttringen är att kränka någon borde man får säga nästan vad som helst.

ReplyQuote
Matt3

Anklever:

De har ingen rätt att förstöra vår yttrandefrihet för att de kan ha varit med om diverse hemska saker. Eller tycker du det?

Anklever:

Och det är det här som är felet. I deras kultur är religion allt. Där är det okej att stifta lagar efter religioner och fängsla alla som kritiserar dem.
Men så är det inte i det sekulära Sverige. Här struntar vi (med rätta) i vem din profet är och hur mycket du börjar gråta när någon förnedrar honom. Vi har (eller bör ha) frihet och tolerans i Sverige, istället för ofrihet och förbud.

Är det någon som förstår hur citaten ovan hänger ihop med det under?

Anklever:

Vi har (eller bör ha) frihet och tolerans i Sverige

Är det rasism eller okunnighet jag debatterar emot? Jag vet inte längre. I vilket fall orkar jag inte längre.

ReplyQuote

LitenPenis:

Yttrandefriheten innefattar som sagt inte att man får går runt och öppet säga vad man vill till vem som helst. För att ta ett exempel så kan inte stolpskottet som kallade några poliser för griosar och dylikt gömma sig bakom yttrandefriheten.

ReplyQuote

passaro:

Yttrandefriheten innefattar som sagt inte att man får går runt och öppet säga vad man vill till vem som helst.

Nej, men den borde göra det.

ReplyQuote

Matt3:

Är det rasism eller okunnighet jag debatterar emot? Jag vet inte längre. I vilket fall orkar jag inte längre.

Jag försöker säga att man bör ha tolerans, frihet och riktig yttrandefrihet.
Alltså den direkta motsatsen till muslimska lagar och kulturer från stenåldern.

ReplyQuote

Tråden låst på grund av inaktivitet

ReplyQuote