Aviseringar
Rensa alla

Fler åker fast för fortkörning


mrman:

Hemmabyggt chassi, Ford 1600 motor, upp borrad till 1700 - bänkad till 139hk. Bilen väger 650kg.Bilytpen kallas Super Seven, bara googla så finns det hur mycket som helst att läsa om modellen.

Aha... det är en Lotus Super Seven replika. Har du byggt den själv eller har du köpt den färdigbyggd? Du skriver att du byggt chassit själv och inte använt ett chassi från en äldre bil... hur har du lyckats få igenom den genom SBP? Jag trodde att det är omöjligt att få igenom en ny bil idag dvs en bil som inte är typad i landet. Det var ju den enda anledningen till att det står hundratals med osålda SAAB 9-5 Aero Kombi av årsmodell 2012. Bilen hann aldrig bli typad och gadkänd i Sverige innan konkursen. Kvarndammenm har lyckats slumpa iväg några exemplar till folk som bara tänker ha som samlarobbjekt, men köra med på allmän väg... no no no. [sad][cry]


   
SvaraCitera

Super Macho:

Har du byggt den själv eller har du köpt den färdigbyggd?

Pappa har byggt ramen/chassit själv av 25x25mm stålrör. Man kan registrera bilen som amatörbyggt fordom via SFRO.
Du kan registrera in en bil som inte är typad men då måste du bygga om den så pass mycket att blir ett amatörbyggt fordon i princip.


   
SvaraCitera

mrman:

Pappa har byggt ramen/chassit själv av 25x25mm stålrör. Man kan registrera bilen som amatörbyggt fordom via SFRO.
Du kan registrera in en bil som inte är typad men då måste du bygga om den så pass mycket att blir ett amatörbyggt fordon i princip

Jo, jag har hört talas om detta om att registrera in ett amatörbyggt fordon med hjälp av SFRO. Men då blir naturligtvis följdfrågan... hur mycket skiljer din Lotus Super Seven från originalet? Lotus Super Seven Serie 1 kom väl redan i mitten av 1950-talet. Serie 4 (eller 5) var väl den sista?


   
SvaraCitera

Super Macho:

hur mycket skiljer din Lotus Super Seven från originalet?

Mycket på bilen likar väll originalet, testades byggd efter boken "Build your own sports car" men så konceptet är ju samma men finns såklart saker som skiljer sig åt då man bygger saker lite som man själv tycker att det ska vara. Men utseeende mässigt är det lik.

Super Macho:

Lotus Super Seven Serie 1 kom väl redan i mitten av 1950-talet. Serie 4 (eller 5) var väl den sista?

Första modellen kom 1957 vet jag. Sedan sålde lotus rättigheterna till namnet Super Seven någon gång på 70/80-talet. Idag är det Caterham som använder namnet.
Vet inte vad skillnaderna på original modellerna från lotus var.


   
SvaraCitera

mrman:

Men utseeende mässigt är det lik.

Är den typad, besiktigad, försäkrad, skattad och körklar?

Såg att det fanns massor av Super Seven på Garaget. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Super Macho:

Är den typad, besiktigad, försäkrad, skattad och körklar?

Typa behöver man inte göra. Men det är inreggad så det är bara att köra och besiktiga som med vilken annan bil som helst.


   
SvaraCitera

mrman:

Typa behöver man inte göra. Men det är inreggad så det är bara att köra och besiktiga som med vilken annan bil som helst.

Någon uppfattning om hur mycket bygget har kostat totalt förutom all egen nedlagd tid naturligtvis?


   
SvaraCitera

Super Macho:

Någon uppfattning om hur mycket bygget har kostat totalt förutom all egen nedlagd tid naturligtvis?

Ingen aning då bilen är ombyggd flera gånger och motron är ganska kraftigt ombyggd. Men om man använder en gammal motor, växellåda och bakaxel behöver bygget inte kosta så mycket. Sedan kostar det nog runt 7-8tusen att registrera in bilen med alla besiktningar hos SFRO, bullerprov och sånt.


   
SvaraCitera