Det är såhär att jag vill flytta hemifrån när jag börjar gymnasiet.
Självklart tycker jag att det skulle vara skönt att slippa min familj, men det är faktiskt inte den ledande frågan.
Jag vill lära mig att ta hand om mig själv, och att ta ansvar. Detta är ingenting jag känner jag kan göra fullt ut i mitt föräldrahem då jag är ständigt övervakad och bli ständigt hjälpt. Jag tycker det skulle vara fruktansvärt spännande att göra allting själv, från att laga middag till att betala räkningar (har inte fått någon klarhet om man kan göra detta under 18, men jag tror det).
Jag är fullkomligt övertygad att jag kan klara det, och jag ser (knappt) några hinder. Min mamma är däremot strängt emot det. Hennes tyngsta argument är dock "det är inte bra. Man gör inte så". Hon nämnde även vissa saker om ekonomi, men detta tror jag ordnar sig (man får nämligen bidrag på minst 1100 kr om man kommer in på ett gymnasium två timmar eller längre bort, som inte finns i sin hemstad och väljer att flytta dit).
Detta tycker jag är väldigt tråkigt, och jag hade gärna haft vuxen konversation med henne. Känner dock att jag är i underläge.
Detta skulle vara aktuellt om mer än ett år (går alltså i 8:an). Vi har god tid på oss, men ska någonting som detta hända är det nog bäst att ha bra framförhållning.
Vad tycker du om att flytta hemifrån vid 16 års ålder?
Vad tror du man kan säga till sina föräldrar som verkligen övertygar? Finns det något sådant?
Att tillägga är att jag har vill gå en bred linje, och jag tippar mot samhäll - ekonomi. Detta är något som finns överallt, och jag tror inte det skulle vara några problem att hitta bra gymnasium med denna inriktningen. Det är alltså inte en linje för gruvarbetare eller renskötare jag satsar på att gå på, för att komma bort.
uurruurr:
Vad tycker du om att flytta hemifrån vid 16 års ålder?
bra om du är självständig o kompetent
dåligt om du inte är det eller kan va bra då också för då kan man lära sig o utvecklas
uurruurr:
Vad tror du man kan säga till sina föräldrar som verkligen övertygar? Finns det något sådant?
beror på föräldern, de är ju olika
du känner dem bäst, så försök komma ihåg vilken typ av argument o resonemang de faller för
alla är individer, även föräldrar
jag flyttade när jag var 16. Dock var gymnasiet där jag kom ifrån väldigt dåligt och utöver det så fanns inte den linjen jag läste där.
Det känns lite dumt att flytta bara för flyttandets skull.
Oftast räcker inte inackorderingen så du kommer få betala ändå och då pratar vi bara boende
Pesonemma:
Oftast räcker inte inackorderingen så du kommer få betala ändå och då pratar vi bara boende
Man får ju studiebidrag också. Dessutom är inte ekonomi ett problem för varken mig eller min familj, jag har väldigt mycket hjälp och stöd att få (rent ekonomiskt) av min familj, så jag kommer varken svälta eller bli vräkt, om det är så det yttrar sig.
Samtidigt är det ju just detta jag vill lära mig, att ta hand om ekonomi, en egen budget.
Blivande_japan:
jag flyttade när jag var 16. Dock var gymnasiet där jag kom ifrån väldigt dåligt och utöver det så fanns inte den linjen jag läste där.Det känns lite dumt att flytta bara för flyttandets skull.
Kanske det. Men de flesta flyttar ju ändå hemifrån någon gång. Hur var det att flytta hemmifrån? Vad var jobbigast osv?
uurruurr:
Kanske det. Men de flesta flyttar ju ändå hemifrån någon gång. Hur var det att flytta hemmifrån? Vad var jobbigast osv?
Att de flesta flyttar hemifrån någon gång är väl inget argument för att göra det när man är 16?
Tyckte det funkade bra. Det som var bland det jobbigaste var väl att jag flyttade så jävla långt.
uurruurr:
Man får ju studiebidrag också.
fast det blir ändå inte särskilt mycket pengar som man får, din familj kommer troligtvis få betala betydligt mer än så...
Inackorderingen får jag lägga till typ 500 i månaden och sen ska studiebidraget räcka till all mat och kläder hygienartiklar etc. Jag skulle stanna hemma så länge som möjlig om jag var du. Du kan ju ändå leva efter budget hjälpa till att betala räkningar etc. Om du inte måste flytta så skulle i alla fall inte jag göra det
Jag förstår verkligen varför man ska ha så bråttom med att flytta hemifrån?
Ja, när jag var 14,15,16år, så ville nog jag också komma bort hemifrån. Givetvis. Man försöker hitta sig själv, luska ut vem man är och i det ingår att vilja bryta sig loss från sina föräldrar och sin familj.
Jag hade dock aldrig någonsin tillåtit något av mina barn att flytta hemifrån vid den åldern, faktiskt. Det finns inte ett enda argument som dom skulle kunna komma med, som gör att jag skulle ändra mig.
Studera på annan ort i all ära, följa sina drömmar osv. Javisst, det är jättebra, men att flytta hemifrån är ett otroligt stort steg som majoriteten av ungdomar i 16-års ålder inte är i närheten av att klara.
Nu är den här tråden ganska "gammal", så jag hoppas att du TS redan har tänkt om. Om inte, att du hinner göra det före det blir dags för gymnasiet.
Finns inte den linjen du vill gå på din hemort?