space:
Är det inte kanske briljant ide? Problemet för mig är att man kan ta det ett steg längre, att snattande inte är tillräckligt radikalt. Man kan också börja begära andra saker, i stället för de saker man lärt sig att begära och konsumera. Det om något skadar kapitalismen, om man snattar så begär man fortfarande det kapitalistiska systemet säljer.
Nej precis, det är inte särskilt radikalt. Det är ju ingenting som hotar marknaden om det inte görs på rätt stor skala.
Är dock inte säker på att det fungerar att börja begära andra saker. Problemet med kapitalismen är inte de saker som produceras utan hur det görs. Det är alltså system/organisering och inte innehåll som är problematiskt.
Börjar vi begära andra saker (som i varor eller livsstil) kommer kapitalismen snabbt finnas där för att facilitera det begäret.
cyborg asshole v. 1.0 : DESTROY!! DESTROY!!:
jag snattar inte mat. bara saker jag inte behöver rent överlevnadsmässigt.
om jag då gör det svårare för ett företag att tjäna pengar och fortsätta producera onödiga grejer (en produktion som pajar hela världen) så är det bara en bra grej.
Ser det snarare så att det inte gör saken bättre om företaget tjänar mindre har det ju ingen möjlighet ens att göra något åt problemet. Att sno saker är inte en lösning i mina ögon.
arpateko:
Är personen sjuk så har hen rätt till så pass mycket bidrag att hen har råd att köpa mat. Så du tycker att det är ok att snatta?
därför jag fick 0 kronor som arbetslös och sjukskriven va, jag platsade inte in någonstans och försäkringskassan vägrade att ta emot mig.
när jag var 17 typ. Tycker man ska flytta efter gymnasiet/när man får jobb
N
FruLiten:
därför jag fick 0 kronor som arbetslös och sjukskriven va, jag platsade inte in någonstans och försäkringskassan vägrade att ta emot mig.
Du skojar?
FruLiten:
Varför skulle jag skoja om det, inte ens roligt skämt i så fall
Retorisk fråga. Hur kommer det sig att du inte fick bidrag för det? Vad var du för sjuk och hur länge?
arpateko:
Retorisk fråga. Hur kommer det sig att du inte fick bidrag för det? Vad var du för sjuk och hur länge?
pm