Aviseringar
Rensa alla

FÖR/MOT sänkning till 18 på Systembolaget

Ämnesstartare

S3ON:

Vill du förbjuda försäljning av alkohol helt och hållet? [confused]

Nej.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med Penstrokes.

SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill att en myndig person ska vara myndig. detta är väl inte ett orimligt krav att ställa om man nu ska spela efter parlamentarismens regler?

SvaraCitera
Ämnesstartare

säger nej. känner många 18 åringar som är dumma i huvudet, de behöver knappast lättare tillgång till något som gör de ännu dummare. dessutom är det inte svårt att få tag på alkohol, och att göra det ännu lättare är bara idiotiskt.

sen lär ju 18 åringarna köpa ut till typ 16 åringar om man sänker åldersgränsen, vilket gör hela grejen ännu dummare.

det enda argumentet jag ser för att sänka åldersgränsen är "det är kul att supa om man är minderårig" och det är ju bara ett dumt argument.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

det enda argumentet jag ser för att sänka åldersgränsen är "det är kul att supa om man är minderårig" och det är ju bara ett dumt argument.

stalinist?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

stalinist?

nä, dock var han en pretty cool guy pga fin mustasch och fina kläder

SvaraCitera

sänk skiten

SvaraCitera
Ämnesstartare

dom enda som tjänar på att det är som det är är ju krogen! dom sa ba ha profit. menar sa du kunna supa på krogen sa du lika gärna kunna köpa på systemet! plus du kan köpa cigg o skit som inte heller är bra för hälsan!
för mej är det en självklarhet att de sa va 18års gräns!
då svensken alltid druckit alkohol innan dom ens kunnat köpa det! ialf i mina kretsar[rolleyes]

SvaraCitera
cacti

Jag är kluven då jag inte orkar tänka samt är dum i huvudet ovanpå det, men ([love]) jag blir så trött på alla liberaler som hojtar och tjoar om individens frihet att supa hur mycket den vill och när den vill och personlig ansvar och all sådan skit, som om individer inte påverkar varandra på några plan alls.

Nu syftar jag bland annat på risk att falla i alkoholberoende som mig veterligen är högre ju lägre ner i åren man börjar, barnen till dessa missbrukare, och så vidare...

SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

känner många 18 åringar som är dumma i huvudet, de behöver knappast lättare tillgång till något som gör de ännu dummare.

Dräparen:

dumt argument.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ska va' lite challenge!

SvaraCitera
Ämnesstartare

Emot! Alkohol är farligt å borde förbjudas helt [mad]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att det skulle vara farligt för mig att ha möjligheten att köpa från systemet. Så nej, vore dumt att sänka.

Gäller även många av mina vänner.. Man kan ju vara mogen, men så kan man vara mindre mogen när det kommer till alkoholen. Gillar euforin man kan få av att dricka liksom.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Är emot. Har en jävla massa bra argument men orkar inte skriva just nu. Men för att sammanfatta: Varje gång man förenklar supande motiverar man det med "frihet" och att "folk kommer supa mindre om de får supa mer". Varje gång ökar alkoholens skadeverkan på människor och samhället rejält.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Är i grunden emot men frågan är väl egentligen varför? Enl mina polare är det ändå inga som skulle gå och handla bolagets svindyra drycker när det finns privatimport och hembränt. [sad]

SvaraCitera