The_gunslinger:
Jösses vad alla kommunister, anarkister...ja alla som är nånting på vänsterkanten är brutalt stela, gråa och tråkiga. Det samhälle ni pratar om lovar jag skulle göra 9 av 10 deprimerade.
Ja, gud förbjude att man faktiskt försöker göra nåt givande istället för att själviskt samla på massa ägodelar på bekostnad på andra och miljön.
Jonesh:
Ja, gud förbjude att man faktiskt försöker göra nåt givande istället för att själviskt samla på massa ägodelar på bekostnad på andra och miljön.
Är det bortförklaringen till att inte göra ett handtag i sitt liv?
jag tror internet har utvecklats mycket tack vare reklam.
Spartakus:
behöver
Utveckla.
Spartakus:
objektiv
Utveckla.
Jag vill också ha en definition på reklam. Vad är det egentligen ni vill förbjuda, mer precist?
The_gunslinger:
Jösses vad alla kommunister, anarkister...ja alla som är nånting på vänsterkanten är brutalt stela, gråa och tråkiga. Det samhälle ni pratar om lovar jag skulle göra 9 av 10 deprimerade.
Något som känns stelt, grått och tråkigt för mig är människor som på fullt allvar tycker att samhället vore deprimerande om det inte vore för reklamen. Att det finns människor som tycker att reklam är något roligt som förgyller tillvaron övergår mitt förstånd. Sedan är ju frågan varför människor ska behöva utsättas för subliminal påverkan utan ha godkänt det.
Jag trodde att praktiskt taget alla var som jag och klickar bort pop-up fönster, zappar när det är reklam på TV och sätter upp "Ingen reklam tack"-klibbor vid brevinkastet.
Sara Nilsson:
Utveckla.
Vet inte riktigt vad det är du vill åt. Men ett problem med reklam är att varan föregår behovet. Syftet med reklam är att med olika beprövade väl genomtänkta metoder övertyga oss - medvetet eller undermedvetet - att konsumera just deras vara. Få oss att känna att vi av en eller annan anledning inte skulle klara oss lika bra utan den produkten.
Många kvinnor är t.ex. sedan länge övertygade att de behöver konsumera för att alls kunna vara kvinnliga; att det kvinnliga inte ligger i det fysiska som fittan och brösten utan i de "kvinnliga egenskaperna" (bestämda sedan länge av könsroller) som kan ta sig till uttryck först genom konsumtion av särskilda varor. Ord som ex. sensuell, känslig, skön, böljande, svepande, behagfull, lekfull, insmickrande, mjuk, kokett, mild och naturlig kan man hitta i vilket modereportage som helst och alla anspelar de på kvinnans traditionella könsroll. Men är även mansrollen och praktiskt taget varenda subkultur, ja nästan allting på god väg att underordnas det stora varuskådespelet.
Sara Nilsson:
Utveckla.
Fritt från påverkan av särintressen och formulerat med ett språk som inte försöker väcka positiva eller negativa associationer utan blott beskriva produktens för och nackdelar. En produkt skulle alltså beskrivas helt enkelt efter dess objektiva egenskaper sedan är det upp till var och en att fylla den med subjektiva värden.
Sara Nilsson:
Jag vill också ha en definition på reklam. Vad är det egentligen ni vill förbjuda, mer precist?
Det mesta skulle jag säga. Förutom själva varumärken och objektiv information. Reklamindustrin tillför egentligen ingenting men den slukar enorma mängder resurser och utsätter människor för en övermäktig påverkan som de inte valt att bli utsatta för. De flesta människor är inte ens medvetna om att de påverkas. Skulle man göra en omröstning på det här forumet om huruvida man anser sig påverkas av reklam så skulle de flesta säga nej eller "bara lite", man hyser en föreställning om att sådant endast påverkar andra. Men naturligtvis fungerar reklam på praktiskt taget varenda människa, annars skulle företagen inte lägga så stor del av sin budget på marknadsföring. Stora företag befäster genom sitt reklamkapital också sina marknadsandelar, i dag har vi närmast en monopolartad situation på de flesta marknader - ett litet antal företag dominerar nästan totalt inom alla branscher. Reklamen är förstås inte avgörande för monopoliseringsprocessen (den pågick även innan reklamen slog igenom), men den bidrar garanterat.
Men stora företag har förstås även annan möjlighet till påverkan, lobbyverksamhet och mutor t.ex. vilket är väldigt utbrett. Vill den amerikanska vapenindustrin verkligen ha ett krig så kan den fixa det. vill läkemedelsgiganterna få igenom en ny diagnos så att de kan sälja fler läkemedel så är det inget problem.
Men i grund och botten så fungerar det inte att förbjuda allt skräp, man måste avskaffa det här idiotiska samhället i sin helhet.
Spartakus:
Vet inte riktigt vad det är du vill åt. Men ett problem med reklam är att varan föregår behovet. Syftet med reklam är att med olika beprövade väl genomtänkta metoder övertyga oss - medvetet eller undermedvetet - att konsumera just deras vara. Få oss att känna att vi av en eller annan anledning inte skulle klara oss lika bra utan den produkten.
Jag ser vart du vill komma, vet inte om jag håller med. Jag tror inte på objektiv information som en lösning, för vi är aldrig objektiva. Vi kan inte se oss själva och har inte alls så väl fastställda behov som du tycks tro, jag ser inte det "objektiva" som ett och det enda rätta valet. Jag tror att godtycklighet kan mätta oss alla mer än väl.
Personligen så hjälper reklam mig snarare än är i vägen. Det ger mig en chans att reflektera ytterligare över vad jag vill. Såklart vill man inte ha all reklam, och den kan lura oss, som du säger, men kan välja att ignorera eller inte kolla på mycket av den.
Spartakus:
Många kvinnor är t.ex. sedan länge övertygade att de behöver konsumera för att alls kunna vara kvinnliga; att det kvinnliga inte ligger i det fysiska som fittan och brösten utan i de "kvinnliga egenskaperna" (bestämda sedan länge av könsroller) som kan ta sig till uttryck först genom konsumtion av särskilda varor. Ord som ex. sensuell, känslig, skön, böljande, svepande, behagfull, lekfull, insmickrande, mjuk, kokett, mild och naturlig kan man hitta i vilket modereportage som helst och alla anspelar de på kvinnans traditionella könsroll. Men är även mansrollen och praktiskt taget varenda subkultur, ja nästan allting på god väg att underordnas det stora varuskådespelet.
Det du eftersträvar är något fint. Men jag vill ta mindre steg mot det.
The_gunslinger:
Är det bortförklaringen till att inte göra ett handtag i sitt liv?
Du verkar antyda att jag i egenskap av min politiska åsikt är en obotlig slashas. En uppfattning som jag är säker på att en sån upplyst person som du inte skulle ha.
Det är ok, jag förlåter dig.
Det här kommer nog bli lite osammanhängande och orerande.
Reklam försöker locka oss till att köpa saker eller tjänster. Det tror jag att de allra flesta nog kan komma överens om. Reklamen försöker locka oss till onödig konsumtion, en ny dator, TV, soffa, hårprodukt, nya kläder, etc.
Och den här sortens konsumtionsekonomi är i längden skadligt för miljön, plast o.dyl. är något som är oerhört svårt att bryta ner i naturen och måste återvinnas för att inte hamna på de allt snabbare växande sophögarna.
Och företag fortsätter att pumpa ut de här onödiga produkterna, som tär på jordens resurser och utnyttjar arbetare med bedrövliga villkor.
"Men det måste ju företagen göra, de måste ju göra en vinst!" säger du kanske.
Så då undrar jag, värdesätter du företag mer än människor, företag mer än naturen och framtiden, pengar mer än människor/naturen/framtiden, något av det eller allt?
Jonesh:
Reklam försöker locka oss till att köpa saker eller tjänster. Det tror jag att de allra flesta nog kan komma överens om. Reklamen försöker locka oss till onödig konsumtion, en ny dator, TV, soffa, hårprodukt, nya kläder, etc.
Det du beskriver är hur liv fungerar.
Jonesh:
"Men det måste ju företagen göra, de måste ju göra en vinst!" säger du kanske.
Så då undrar jag, värdesätter du företag mer än människor, företag mer än naturen och framtiden, pengar mer än människor/naturen/framtiden, något av det eller allt?
Ett företag består av människor.
Sara Nilsson:
Ett företag består av människor.
Det gjorde Waffen SS as well liksom för att dra en något extrem pararell...
fistforfight:
Det gjorde Waffen SS as well liksom för att dra en något extrem pararell...
Ja...
Sara Nilsson:
Ja...
Det jag vill säga är att alla organisationer inte gagnar människan bara för att den består en mängd människor...
fistforfight:
Det jag vill säga är att alla organisationer inte gagnar människan bara för att den består en mängd människor...
Det stämmer. Människorna behöver lära sig att vara mer uppmärksamma.
Mm, vad jag försökte poängtera är att det finns folk som bryr sig mer om t.ex. pengar än andra människor och jag tror att det stämmer nog ganska väl in på de personer som kommer till toppen av olika företag.
Och där kom Godwins lag också, sweet
Nazister o.dyl. tycker jag nog är lite av en klass för sig, men det är offtopic så jag håller käft nu.
Tråden låst på grund av inaktivitet