Nu börjar det närma sig. Finns inte mycket att säga nu egentligen mer än att vi ska förbättra allt. Vi har inte riktat in oss på att göra massa nya "coola" funktioner utan satsar istället krutet på att förbättra det som redan finns.
Med en uppdaterad sida kommer så klart ett uppdaterat utseende. Jag har börjat skissa och ni kan se hur det kan komma att bli nedan.
Självklart vill vi höra vad ni tycker och tänker och därmed är det fritt fram att säga i stort sett vad fan ni vill. Inga idéer är dåliga idéer och ingen kritik är dålig så länge den är konstruktiv, som jag brukar säga
Kort och gott, vi vill höra era åsikter, tankar och idéer!
Hmm... blev så liten bild så jag kör en sån här istället (klicka för större version):
Kort och gott: Skitbra. Tycker jag.
Bra att vi får plats till nyhetsfunktionen som ska startas iom UM6 också.
Nu är ju inte skissen klar, men om man ska ge några anmärkningar på den i det här stadiet:
- Det kanske behövs lite mer plats för splashtexten, kanske svårt att "sälja in" en text på 4-5 ord.
- Symmetri på startsidan. Man kan byta plats på Veckans fråga och senast inloggade så den ligger i höjd med Nyheterna.
En sak som jag saknar är att se avtaren på en själv, kanske något poänglöst med man vet direkt att man är inloggad och så. Jag som personligen ser forumet som den viktigaste funktionen med Ungdomar.se skulle gärna ha senaste foruminlägg överst - men det är ju en smaksak. Finns ingen möjlighet att man skulle kunna ändra något sådant under inställningar?
Ikonerna som säger att man fått brev och gästboksinlägg och sådant skulle jag gärna ha där de sitter hela tiden - även om man inte har nya pm. Det är nämligen ganska krångligt att ta sig till inkorgen annars. Sedan så tycker jag personligen inte att | emellan allting uppe i menyn är jättesnyggt - men det är ju en smaksak. När jag ännu är inne på smak så saknar jag lite rundningen på flikarnas hörn.
Senast-inloggade-rutan är skitcool - och om den syntes vart man än var på forumet vore det ännu coolare och jag tror att det skulle främja community-delen av forumet om man lade den tillsammans med rampljusfunktionen.
Alexander Danling:
som jag brukar säga
Det där fick mig att skratta, av någon märklig anledning xD
För övrigt så undrar jag om möjligheten att välja tema kommer finnas kvar? =)
Alexander Danling:
Vi har inte riktat in oss på att göra massa nya "coola" funktioner utan satsar istället krutet på att förbättra det som redan finns.
Hampie:
Jag som personligen ser forumet som den viktigaste funktionen med Ungdomar.se skulle gärna ha senaste foruminlägg överst - men det är ju en smaksak. Finns ingen möjlighet att man skulle kunna ändra något sådant under inställningar?
Vi har som ambition att göra fönster flyttbara, som på Facebook, så då skulle man i praktiken kunna göra så att de som vill kan flytta upp "Nya trådar i forumet" dit "Nytt från redaktionen" ligger nu. På så vis kan man skapa en startsida mer anpassad till sina behov.
På samma sätt skulle man kunna flytta in de fönster som ligger i högerkollumnen ("Veckans fråga!" och "Senast inloggade") till vänsterkollumnen, och tvärt om. Det kanske är lite overkill, men det får visa sig senare i så fall.
Hampie:
En sak som jag saknar är att se avtaren på en själv, kanske något poänglöst med man vet direkt att man är inloggad och så.
Ikonerna kommer att vara där hela tiden.
Ska se om jag kan få in den på ett snyggt sätt.
Hampie:
Ikonerna som säger att man fått brev och gästboksinlägg och sådant skulle jag gärna ha där de sitter hela tiden - även om man inte har nya pm.
Hampie:
Sedan så tycker jag personligen inte att | emellan allting uppe i menyn är jättesnyggt - men det är ju en smaksak.
Jag är inte helnöjd med det heller, men som sagt, det är en skiss och kan komma att ändras.
Hampie:
När jag ännu är inne på smak så saknar jag lite rundningen på flikarnas hörn.
Anledningen till detta är att underlätta för oss när vi gör teman. Genom att förenkla så mycket som möjligt och inte använda "avancerad" grafik gör vi det busenkelt att fixa nya teman och anpassa sidan med andra funktioner (som flyttbara fönster till exempel).
Hampie:
Senast-inloggade-rutan är skitcool - och om den syntes vart man än var på forumet vore det ännu coolare och jag tror att det skulle främja community-delen av forumet om man lade den tillsammans med rampljusfunktionen.
Här håller jag med dig helt. Vi ska försöka göra något snyggt och användbart för att kunna väva in "I rampljuset" och onlinelistan på något vänster.
I love Cheesypoofs:
För övrigt så undrar jag om möjligheten att välja tema kommer finnas kvar? =)
Självklart, vi kommer till och med att lägga till fler teman
Det kommer passa väldigt bra med Google Chrome åtminstone. Kommer chatten att fixas, jag har hört att den ska fungera dåligt hos vissa. Google Chrome kan inte visa den alls, men det är inget att bry sig om då den webbläsaren är 4½ gammal. Väldigt fin design, måste jag säga!
Väldigt fin, nu när jag kollar lite extra. Bra gjort!
Alexander Danling:
Vi har som ambition att göra fönster flyttbara, som på Facebook, så då skulle man i praktiken kunna göra så att de som vill kan flytta upp "Nya trådar i forumet" dit "Nytt från redaktionen" ligger nu. På så vis kan man skapa en startsida mer anpassad till sina behov.
Åhå, som på superstart alltså? Mycket, mycket bra! Det är sånt som gör att sidan blir lite speciell och personlig.
Alexander Danling:
Sweet!
Ser jeflarns snyggt ut.
En sak dock: Vore kanske bra att se över hur I Rampljuset fungerar, vet att den flera gånger betonat äs-bloggar som behövts storrensats t.ex...
Iofs var det ju då bra att vi såg det, men jag vet inte om det var det det var tänkt för . Det får inte bli för mycket fokus på I Rampljuset heller, då blir det som när rankingen fanns; Fruktansvärt mycket spam, bara att det blir i fotoalbumen istället för forumet.
========
Själv är forumet det viktigaste med UM för mig, och det som fått UM att sticka ut från andra communitys. Risken med att betona de andra communitydelarna mer är att forumet hamnar i skymundan och det blir "ännu ett lunar", som en del UM:are så fint beklagat sig över fotoalbumen (vilka jag dock iofs stödjer). Det är ju även fokuset på forumet som gjort att det FINNS "UM:are" över huvud taget.
På andra communities är man medlem. "Har du helgon?", "Vad heter du på Lunar?". På UM är man en del av det hela "Är du UM:are?".
Detta är något jag mest sett på små forum (Fenixforum har lite liknande känsla, vad jag förstått) och att det lyckats så bra på ett såpass stort forum som UM är jävligt häftigt. Jag vill väl bara egentligen säga att UM är så nära perfekt jag någonsin sett en community bli, och att ni bör vara försiktiga med vad ni ändrar.
Designen är skitsnygg och väldigt fräsch måste jag säga (använder väldigt sällan ordet "fräsch"). Ser välbekant ut, men bättre. Så ni har lyckats
"Veckans fråga" är alltså något nytt? Har i alla fall aldrig sett en sådan innan. Mina lunar-alerts går igång på det här och egentligen känns det ganska överflödigt. Jag hade hellre sett att man struntade i en sådan grej, men det är ju bara en smaksak och småsak.
I like it! Hade jag kunnat något om sådant här hade jag sagt något annat.
Att kunna flytta runt saker låter väldigt spännande, ommöblering förnöjer antar jag, och de andra kan se ens arrangement på ens sida antar jag?
Hampie:
Ikonerna som säger att man fått brev och gästboksinlägg och sådant skulle jag gärna ha där de sitter hela tiden - även om man inte har nya pm.
Ja, gärna, det är mycket bekvämare och så.
Alexander Danling:
Är det too much to ask om att få ett tema som är som förra versionens gröna tema? I kind of miss it. </3
Violine:
Är det too much to ask om att få ett tema som är som förra versionens gröna tema? I kind of miss it. </3
Det ska vi nog kunna ordna, jag hotar Alexander med att döda Mario för gott om han inte fixar det
Bowser:
Det ska vi nog kunna ordna, jag hotar Alexander med att döda Mario för gott om han inte fixar det
Hahaha. Jippie!! .D
uppenbar:
"Veckans fråga" är alltså något nytt? Har i alla fall aldrig sett en sådan innan. Mina lunar-alerts går igång på det här och egentligen känns det ganska överflödigt. Jag hade hellre sett att man struntade i en sådan grej, men det är ju bara en smaksak och småsak.
Tanken är att vi ska kunna sälja frågor till företag som vill veta vad ungdomar tycker i frågan. Jag vet inte om det kommer att bli en fråga i veckan, det kommer säkert att variera. Men det ska iaf finnas möjlighet att ställa en fråga
Bowser:
Tanken är att vi ska kunna sälja frågor till företag som vill veta vad ungdomar tycker i frågan. Jag vet inte om det kommer att bli en fråga i veckan, det kommer säkert att variera. Men det ska iaf finnas möjlighet att ställa en fråga
Money, money, money
Måste få tillägga att jag gillar den där saken längst ner (vad man kallar en sådan är oklart för mig). Den är stilren och jag gillar att det är centrerat.
En fråga: Just nu är det reklam längst upp på sidan, kommer det vara så även på den nya?