Aviseringar
Rensa alla

Förhud

Ämnesstartare

När min kuk är slak så kan jag dra tillbaks förhuden men när jag har stånd går det precis fast det gör ont är detta något jag borde titta upp?

Citera
05 Hbg

ska säga dig att det är JÄTTE farligt om förhuden fastar i bakdraget läge när man har stånd. Då ska man genast söka vård för att penisen blir svullen när man trång förhud och när det är tillbakadragen. Det bästa är att du snackar med någon på ungdomsmotagningen eller om du går i skolan så går det lika bra att snacka med skolsystern

SvaraCitera

Jag har precis samma "problem" men det bryr jag mig inte om

SvaraCitera
zz22zz

Om du går till din vårdcentral kan en läkare förskriva kortison och instruera dig hur du ska töja ut förhuden.  Mer info finns på vårdguiden  https://kontaktkortsadmin.1177.se/mottagning/SE2321000115-O13971/utbud/b934d33c-0ed9-4bc5-b560-ef3b8bbbc00c/strommafil/9a827971-01d2-40ad-aa67-1901b9d67dc8

Eftersom du verkar kunna dra ned förhuden utan allt för stora problem skulle du kanske kunna börja testa att töja ut förhuden genom att runka försiktigt. Gärna när kuken är varm som i badkaret eller i duschen.

Skulle förhuden fastna under ollonet får du ta ett ordentligt tag om ollonet och försöka pressa ut en del av blodet. Försös sedan dra upp förhuden. Om det inte fungerar får du söka vård akut. Fungerar det får du kontakta din vårdcentralsläkare och ta upp bekrymret. 

SvaraCitera