Vill gå ner i vikt... vill gå ner typ ca 20kg på 2-3 månader tror jag, väger 77 nu, är 160. Något tips för vilken mat man ska äta och inte för att gå ner snabbast? Går promenader också fyi
Man borde etx utesluta nästan allt/begränsa allt socker, äta en blandning mellan båda kolhydrater, fetter och vitaminer/mineraler elr va de heter lol, så att man liksom inte satsar på så lite kalorier som möjligt- utan istället har en varierad kost. Äta regelbundet, hellre små men många måltider än stora och få. Tro de kan vara effektivt att äta runt samma tid varje dag, sömnen är viktig för mycke bland annat förbränningen.
Frukt eller vatten om man blir sötsugen, promenader är bra men om man vill ha mer effekt så bör man tillväga nån annan typ av träning men de är inte ett måste. Inte att glömma drick VATTEN. Men man måste gå en balans i vad man äter och vad man förbränner.
tips är ju att googla för de finns redan massa sånna trådar på olika ställen
M04:
Man borde etx utesluta nästan allt/begränsa allt socker, äta en blandning mellan båda kolhydrater, fetter och vitaminer/mineraler elr va de heter lol, så att man liksom inte satsar på så lite kalorier som möjligt- utan istället har en varierad kost. Äta regelbundet, hellre små men många måltider än stora och få. Tro de kan vara effektivt att äta runt samma tid varje dag, sömnen är viktig för mycke bland annat förbränningen.
Frukt eller vatten om man blir sötsugen, promenader är bra men om man vill ha mer effekt så bör man tillväga nån annan typ av träning men de är inte ett måste. Inte att glömma drick VATTEN. Men man måste gå en balans i vad man äter och vad man förbränner.tips är ju att googla för de finns redan massa sånna trådar på olika ställen
Tack
Jag skulle inte rekommendera att du går ner 20kg på 2-3 månader, det kan vara alldeles för snabbt för att din hud ska hinna anpassa sig till din mindre kropp.
För att gå ner i vikt behöver man inget mer än ett kaloriunderskott, det kan man uppnå på två olika sätt: Det ena är att man äter mindre än vad man brukar och det andra är att man bränner kalorier genom motion och rörelse eller styrketräning och liknande. Jag tycker personligen att det är mycket enklare att äta lite mindre varje dag än att bränna 2-300 kalorier genom rörelse, för bäst effekt kan man nog kombinera både en kost som innehåller lite färre kalorier med regelbunden motion och rörelse.
Enligt dina mått kan man räkna ut på ett ungefär hur mycket din kropp förbränner i vila, enligt mina beräkningar är det runt 1700 kalorier och ovanpå det så förbränner man ytterligare 2-300 kalorier dagligen genom att man rör på sig som jag förstår det. Vi kan säga att du då bränner någonstans mellan 1800 och 2000 kalorier dagligen, skulle du nu gå ner 20kg på 2 månader skulle det betyda att du inte får äta någonting alls och dessutom måste du röra dig så pass mycket att du förbränner 500 kalorier extra.
Jag utgår ifrån att 1kg är 7000 kalorier och att du har 56 dagar på dig att gå ner 20kg.
7000kcal * 20 = 140 000kcal
140 000kcal / 56 = 2500kcal, alltså måste du bränna 2500 kalorier dagligen i 56 dagar för att gå ner 20kg men med tanke på hur mycket du förbränner dagligen skulle jag inte rekommendera det alls, det är farligt att gå så länge utan mat och ovanpå det röra sig så pass mycket.
Skulle du istället satsa på att gå ner 20kg under säg 6 månader skulle du bara behöva bränna 833 kalorier dagligen vilket jag fortfarande kan tycka är lite mycket att skära ner dagligen men det är mycket hälsosammare än att inte äta någonting och röra sig mycket i 56 dagar.
Jag skulle rekommendera att du skär ner 500 kalorier dagligen i 10 månader, då kommer du att gå ner 20kg i en mer hälsosam takt och det är mycket mer sannolikt att du kommer stanna kvar vid den nya vikten jämfört med om du försöker rasa i vikt på 2-3 månader.
MEN
ta det jag säger med en nypa salt, lita inte blint på vad någon annan säger. Ta reda på hur kalorier samspelar med våra kroppar och vikt och utbilda dig själv innan du tar ett beslut.
Jag är ingen expert, men undrar en sak. Varför vill du gå ner 20 kg på 2-3 månader?
Får ätstörningsvibbar av detta...
En viktnedgång på 20kg inom loppet av 2-3 månader skulle innebära svält. Svält, ungefär på samma nivå som upplevdes i koncentrationsläger under andra världskriget. Om inte värre.
Varför känner du ett så starkt behov av att drastiskt reducera storleken av din kropp, din person, dig själv. Vad gör dig otillräcklig, så som du är just nu?
WeirdTeen:
Jag är ingen expert, men undrar en sak. Varför vill du gå ner 20 kg på 2-3 månader?
För jag vill gå ner snabbt
stanislavdenstore:
Får ätstörningsvibbar av detta...En viktnedgång på 20kg inom loppet av 2-3 månader skulle innebära svält. Svält, ungefär på samma nivå som upplevdes i koncentrationsläger under andra världskriget. Om inte värre.
Varför känner du ett så starkt behov av att drastiskt reducera storleken av din kropp, din person, dig själv. Vad gör dig otillräcklig, så som du är just nu?
Jag tycker att jag är tjock
För det första, den tiden du har i tanke är inte tillräcklig för den vikten. Det handlar inte bara om att det är ohälsosamt, utan även för vissas kroppar helt orealistiskt. Alla har olika lätt att gå upp och ner i vikt. Men det som gör en viktnedgång hållbar är att göra den i ett stadigt och lugnt tempo, med en hälsosam diet, även lite träning.
Men visst, om du inte tror oss som skrivit sådant, testa tanken du redan verkar ha haft när du gjorde denna tråd - att det enda som spelar roll är hur snabbt det sker. Eftersom du inte vill ta åt dig något av våra andra råd. Men den är mycket jobbigare att genomgå och ger sämre resultat i längden. Sedan får du gärna berätta hur det gick. 🙂