Notifications
Clear all

gå upp i vikt av 1500 kcal/dag?

Topic starter

kan man gå upp i vikt av 1500 kcal om dagen? jag vet att det är inviduellt men om jag är en tjej i tonåren och inte rör på mig speciellt mycket, går man upp av 1500 om dagen? jag borde ju märka själv men om vi säger hypotetiskt och om någon har erfarenhet.

Ämnesetiketter

tigr:

En flicka i tonåren ska få i sig minst 8000 kcal om dagen för att inte hämma hjärnans utveckling.

8000? Snarare 2000 för en tjej.

2000 är den ungefärliga energiförbränningen under en dag utan särskilda aktiviteter, så nej, du kan inte gå upp i vikt om du äter 1500 kcal.

ReplyQuote

nej det kan du inte.

ReplyQuote

Ett rekommenderat dagligt intag ( för att kroppen ska fungera som den ska, det kan få konsekvenser efteråt om man äter alldeles för lite eller alldeles för mycket. alltså är det ett helt normalt intag) är på 2000 kcal och det går man INTE upp i vikt av. Du skulle gå upp i vikt om du åt tex 4000 kcal per dag. Men 2000 är lagom och ät inte mindre än så.

ReplyQuote

Inte i vanliga fall. Skulle man ha kraftigt nedsatt energiförbrukning av någon anledning, exempelvis pga sjukdom, så är det möjligt.

ReplyQuote
zIGGE

Kalorier och kalorier... du mår inte bra av att räkna kalorier, ät nyttigt och träna lite and ur fine.

ReplyQuote
Topic starter

zIGGE:

Kalorier och kalorier... du mår inte bra av att räkna kalorier, ät nyttigt och träna lite and ur fine.

om grejen är att jag försöker gå upp i vikt då?

ReplyQuote

johannamaria:

om grejen är att jag försöker gå upp i vikt då?

Har du någon anledning till att gå upp i vikt? Om du behöver gå upp i vikt av medicinska skäl så föreslår jag att du tar kontakt med sjukvården och får hjälp med det från dem.

Om du inte har det så mår du fortfarande inte bra av att räkna kalorier eller försöka kontrollera din kroppsvikt.

ReplyQuote