What Hampie said 🙂
uppenbar:
Är det inte bättre att kanske ha honom här under kontrollerade former?
På vilket sätt skulle det vara kontrollerat? Enda skillnaden är att vi vet att det är han när vi låser honom igen.
Nintendo:
Anders Lkp skrev igår på msn att det nog var Ganon.
Så, låsa direkt eller ska något U kolla ip för sakens skull?
Det är han, tuta och kör.
I agree, han kunde inte ens vänta på ett svar innan han ska jävlas igen haha.
Crypto:
Räknas inte detta som trakasserier eller något annat? För han har gått över gränsen för många ggr nu (igen) och en anmälan till polisen skulle inte sitta fel.
Jag har tyckt det hela tiden, men det är de utsatta personerna som måste göra det.
Crypto:
Alla vi mods som han lagt ut tror jag skulle kunna göra det?
Eller vad säger ni? (om ni nu läser detta)
Jag tycker i alla fall någon ska ringa 114 14 och fråga vad dom säger, och sen kan alla berörda göra det.
variabel:
hon jag pratade med tyckte vi skulle göra varsin anmälan om allt som vi drabbats av.
Då tycker jag alla som blivit utsatta ska göra det, som någonstans kan styrkas vore ju också bra. Jag gör det också om det dyker upp något som är riktat mot mig... men senaste året har i princip allt rört sig om andra jag påpekat om :/
variabel:
vad har youmeet för ansvar åt oss som privatpersoner som gör det här på vår fritid?
Rent juridiskt: Ingenting. Ingenting annat än det som står i deras privacy policy i alla fall.
Sedan förstår jag inte riktigt vad vi skulle anmäla Ganon för. Så vitt jag vet så är det inte emot lagen att publicera någon annans email (det är ju dock olagligt att begå dataintrång, men det är Youmeet och eventuellt Issen som kan anmäla för det). Inte heller är det emot lagen att publicera någons adress eller personuppgifter - även om PUL är bland det mest flummiga jag läst. Att ringa till någon är heller inte emot lagen, under förutsättning att man inte uppträder hotande eller så.
Så jag förstår inte riktigt vad man skulle anmäla honom för, förutom just dataintrång i Issen och Youmeets fall. Rövhåleri är tyvärr inte emot lagen.
variabel:
måste han inte ha fått tag på din mailadress för att ha de där ansökningarna?
vad har youmeet för ansvar åt oss som privatpersoner som gör det här på vår fritid?
Kan likagärna vara UM's adress då den vidarbefordrade.
Crypto:
Weird avatar, aktiv först idag, guess it's him again. Om ja, lås honom på direkten
Går inte avgöra ännu :/
variabel:
jo, trakasserier => ofredande eller nåt sånt
Mja, eventuellt.
Brottsbalken:
Kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.
Dock har "telefonterror" också börjat räknas som ofredande, så då kanske det går - beroende på vad som menas med "telefonterror".
Buddah:
Tycker det vore rövhåleri av Youmeet att inte polisanmäla dataintrången i sådana fall.
Vi har polisanmält dataintrång och andra liknande saker tidigare, både för UM och för GP. Polisen tar emot en anmälan och hör sedan aldrig mer av sig. Polisen i Skövde (där vi har gjort tidigare anmälningar) har varken spaningsrotel eller utredare som jobbar på/med nätet. En gång sa de - dock inte ordagrant - "ni kan det här bättre än oss, så ni löser det nog bäst själva".
Så det är därför vi inte bemödar oss med att kontakta polisen, inte för att vi är rövhåliga. Personangrepp och telefontrakasserier ser förmodligen polisen annorlunda på, men det har inte Youmeet bilvit utsatt för.
/Jonas från Eriks konto (är detta dataintrång? )
Erik Nahlén:
En gång sa de - dock inte ordagrant - "ni kan det här bättre än oss, så ni löser det nog bäst själva".
Dedär låter nästan som om att vi själva får åka till en viss person och banka vett i honom själva
Hampie:
Japp.
Låst, fick också sms om att jag skulle oblocka på msn för att han hade något viktigt att berätta... rofla mig baklänges.