Notifications
Clear all

Gymnasieval

comgoran:

Skulle det vara för mycket begärt o fråga efter din msn för att få lite mysig insiderinfo? Du avslöjade ju din nära relation till YBC själv... [love][blush]

Hah, visst. Skicka din msn på pm.

ReplyQuote
Topic starter

Jag har iofs bara läst matematik A och B, men jag tror inte att det är svårt att få ett godkänt i C- och D-kurserna om man har motivationen, pluggar och inte lider av dyskalkyli. E-kursen är vad jag hört från min bror inte är att leka med, trots att han har mattehjärna så fick han bara VG har jag för mig. Men E-kursen måste man bara ha för ett fåtal utbildningar vad jag känner till.

Du får bättre behörighet om du går natur, så är det. Men du kan alltid läsa upp den behörigheten senare om du skulle vilja utbilda dig till något som kräver det i framtiden.
Och du kan förövrigt bli mycket på samhäll som inte är att sitta och vända papper på ett kontorshus.

Jag skulle idag ha valt natur istället för samhällsprogrammet. Men det är inte som om du förstör hela din framtid av att välja fel eftersom man, som sagt, kan läsa upp behörighet senare.

Angående motivationen att gå natur, så krävs det nog lika mycket att gå samhälle i längden. Men det beror helt enkelt på vad du har lättast för. Naturlinjen är enkel om du fattar sådana ämnen, sen behöver du bara gå och prestera på prov och liknande. Om du kollar på betygskriterierna för naturämnena så är de ganska simpla. Däremot kräver det mycket plugg om du inte är sån som kan sätta dig på en genomgång och fatta automatiskt eftersom du då måste plugga hemma. Samhälle kräver att du skriver mycket mer uppsatser och sånt för att få bra betyg, oavsett hur väl du förstår lektionsgenomgångarna. För att få G i samhällsämnen krävs det å andra sidan praktiskt taget ingenting.

När min bror gick naturlinjen så såg jag honom inte plugga en enda gång och han gick ut med 18-någonting, eftersom han har en hjärna som råkar vara konstruerad att fatta logiska saker lätt.

ReplyQuote

comgoran:

Att lära mig att programmera har alltid varit något utav en dröm för mig.

Det behöver du ingen utbildning för.

comgoran:

Nu undrar ni säkert vad jag har som förstahandsval. Jo, nämligen IB. Jag älskar engelska, jag känner att jag vill utomlands så fort som möjligt efter att jag läst klart gymnasiet och jag har varit på öppet hus (YBC) och jag är fullkomligt kär i skolan.

Se bara till att skaffa dig de kurser som krävs för behörighet till vad du än vill läsa vidare.

comgoran:

Är det verkligen värt att läsa IB eller Natur? Om jag skulle läsa sam-sam så är jag 100% säker på att jag skulle lyckas gå ut med ganska så höga betyg utan någon vidare insats på grund av att jag redan är så insatt och intresserad.

Vad ska du med höga samhällsbetyg till om du inte vill bli ekonom, jurist eller nån annan pappersbläddrare? Vill du bli läkare eller programmerare är de betygen fullständigt värdelösa eftersom de inte ger dig behörighet till de relevanta utbildningarna.

framtidstron:

Jag har iofs bara läst matematik A och B, men jag tror inte att det är svårt att få ett godkänt i C- och D-kurserna om man har motivationen, pluggar och inte lider av dyskalkyli.

C, D och E är dock extremt annorlunda jämfört med A och B. A och B är i princip repetition av grundskolan och enklare förkunskaper inför de riktiga mattekurserna.

framtidstron:

Men E-kursen måste man bara ha för ett fåtal utbildningar vad jag känner till.

Alla matematik- och ingenjörsutbildningar. Det är inte vad jag skulle kalla för "ett fåtal."

ReplyQuote
Topic starter

Gentlernen:

C, D och E är dock extremt annorlunda jämfört med A och B. A och B är i princip repetition av grundskolan och enklare förkunskaper inför de riktiga mattekurserna.

Ja? Jag sa ju att jag inte läst dem så att mitt uttalande inte grunda sig på egen erfarenhet. Men jag tror fortfarande inte att det är så svårt att få godkänt om man pluggar och inte har dyskalkyli, det är gymnasiekurser vi pratar om.
Jag menade inte att jag kan uttala mig om det EFTERSOM jag läst A och B. daah. så dum är jag inte.

Gentlernen:

Alla matematik- och ingenjörsutbildningar. Det är inte vad jag skulle kalla för "ett fåtal."

Nä, iofs, ingenjörer finns det ju massor olika sorter av så det är ändå en bred kategori.

ReplyQuote

OMG[chocked] orkar inte läsa så långt

ReplyQuote