Vi borde ha några nyttiga texter kring gymnasievalet 2012. Gärna gemensamma guider/listor/tips.
Några idéer?
Känns som jag har så dålig koll på nya gymnasiesystemet och allt det där nu. Behöver alla fortfarande läsa grundläggande behörighet eller hur ligger det till nu egentligen? Och det är nya betygssystem och grejer också?
/Noll koll
Ida Nielsen:
Känns som jag har så dålig koll på nya gymnasiesystemet
Samma här! När jag snackar med folk från gymnasiet känner jag mig numera förtvivlat dum. Fattar inget. Kurserna heter ju inte ens A och B och sånt där som på den gamla goda tiden
Men ja, jag känner som sagt lite gymnasieelever och kan kanske snacka med dem för att få lite tips.
Ida Nielsen:
Känns som jag har så dålig koll på nya gymnasiesystemet och allt det där nu.
Amy Karlsson:
Samma här!
Ja, jag med. Det var mycket bättre förr, när det bara fanns tre program att välja på.
Amy Karlsson:
Men ja, jag känner som sagt lite gymnasieelever och kan kanske snacka med dem för att få lite tips
Ja, gör så! Om du inte får ut något vettigt av dem så får vi väl läsa på helt enkelt.
vi kanske kan styra upp en gemensam text om vad man borde tänka på/vad vi tänkte på, när man väljer linje/när vi valde linje och eh... säga att det ordnar sig i vilket fall som helst
Jessica Ly:
vi kanske kan styra upp en gemensam text om vad man borde tänka på/vad vi tänkte på, när man väljer linje/när vi valde linje och eh... säga att det ordnar sig i vilket fall som helst
Låter som en bra idé!
en annan gemensam text-idé: de största fördomarna om respektive gymnasielinje. eller är det för elakt/dåligt?
Om man tänker sig att vi även skriver för dem om är lite äldre, typ 18, skulle vi kunna dra nytta av vår förvirring och göra en text om hur det ser ut nu och kanske vara lite nostalgiska och kommentera vad vi tycker om det nya, fördelar och nackdelar.
Jessica Ly:
är det för elakt/dåligt?
haha nej! kul
Jessica Ly:
eller är det för elakt/dåligt?
Ida Nielsen:
haha nej! kul
Det tycker jag också
Jag skulle kunna skriva om Väsby Nya Gymnasium, där jag själv studerar. Det är en nybyggd skola här i Upplands Väsby, som ingår i Microsofts Innovativa Skolprogram - ett globalt utvecklingsprogram. Kanske kan vara intressant.. Eller vad tycker ni? Kan annars tipsa om olika gymnasium här i Stockholmstrakten.
Skulle även kunna tänka mig att skriva om vad man bör tänka på inför gymnasievalet, olika program, osv.
Caroline Maghi:
Eller vad tycker ni?
Jag tycker att det är sjukt nice att du, som faktiskt går på en gymnasieskola nu och inte bara har ett suddigt minne av något som dessutom inte ens stämmer längre. typ. haha. som du ser i den här tråden verkar typ alla här vara totalförvirrade i det här ämnet. Så det vore ju grymt om du skrev en massa tips och sånt. Sen tycker jag att lokala grejer, även om de så handlar om stora staden Stockholm, inte riktigt hör hemma här då det är en nationell sida. Men det kanske jag är ensam om att tycka, vad har ni andra för åsikter om det?
Amy Karlsson:
Men det kanske jag är ensam om att tycka, vad har ni andra för åsikter om det?
Jag håller med! Det är bättre att komma med information som alla medlemmar kan ta del av. En text som handlar om gymnasieskolor i Stockholm exkluderar många och jag tror att färre kommer att läsa texten.
Caroline Maghi:
Skulle även kunna tänka mig att skriva om vad man bör tänka på inför gymnasievalet, olika program, osv.
Detta låter mycket bra, för som sagt är vi lite äldre väldigt förvirrade när det kommer till gymnasiet .
Amy Karlsson:
Sen tycker jag att lokala grejer, även om de så handlar om stora staden Stockholm, inte riktigt hör hemma här då det är en nationell sida.
Linda Eriksson:
Det är bättre att komma med information som alla medlemmar kan ta del av.
Jo jag tänkte på det.. Bara det att jag inte vet något om gymnasieskolor på andra håll i Sverige. Men kan leta info om dem.
Vore bra om ni kunde tipsa om några gymnasieskolor jag kan skriva om. Kanske någon ni själva gått i eller så?
By the way, finns det någon deadline för det här?