Aviseringar
Rensa alla

Har bestämt mig

Ämnesstartare

zIGGE:

Stackars alla ormar som äter levande möss, som man har som husdjur.

Ja, anledningen till att man har infört lagen är för att mössen kan skada ormen och ormen dödar inte musen fort utan onödigt lidande och efter som att det står i L80 (djurskyddslagen) att man ska skydda sina tamdjur (obs, läs TAMDJUR det är alltså okej för en orm att äta en levande mus i naturen då det inte finns något annat val) från onödigt lidande. Det är ett exempel på onödigt lidande, därför är det olagligt.

zIGGE:

eeeh, snart säger du väll att en flughund är ingen hund?

Ja, för hund är canis lupus familiaris, d.v.s den domesticerade formen av canis lupus lupus, varg. Den så kallade flyghunden pteropodidae tillhör familjen FLADDERMÖSS (chiroptera), möss (Mus musculus) däremot är en underfamilj till familjen råttdjur (Murinae). Så fladdermöss är inte möss och flyghundar är inte hundar, men det kanske man inte fick lära sig i särskolan?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Är det? [shake] Vill minnas att dem gjorde det på mitt högstadium.. hm.. Nåväl.

Kommer inte mössen hinna ruttna eller något i den stilen då ifall du dödar dem innan köpet?

Det blev olagligt i år tror jag, eller förra året? Hur som helst så förklarade jag varför det blev olagligt i inlägget ovan.

Och nej de ruttnar inte efter som att jag lägger dem i frysen.

SvaraCitera

Jag tycker att det låter konstigt att du ska ge överskottet till reptilföda. Tanken är god MEN när man har en seriös uppfödning är varenda individ viktig att ta del av, hur den blir psykiskt samt hälsa. Om man då ger någon här och där som föda vet man itne om just den individen fick cancer, gråstarr, bumblefoot om den blev alldeles för rädd av sig o.s.v.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Praline:

Jag tycker att det låter konstigt

Det gör man inte om man säljer alla till kel heller, jag har fött upp kaniner en lång tid innan och det är definitivt inte alla som fortsätter att höra av sig om hur det går med djuret, hur mycket de än lovar och hur seriösa de än verkar. Det skulle betyda att jag skulle behöva behålla ALLA indiider och då skulle jag sitta med hundratals möss som säkerligen inte har det speciellt bra (enligt min standard) om två år.

Dessutom kan jag aldrig vara 100% söker på att mössen får det jättebra när man säljer dem, jag kommer bara att sälja till personer som jag vet lite om och har sett lite på olika mus-forum. Jag vill kunna vara 100% säker på att de får det bra, annars kan jag lika gärna ta bort dem, man lider inte när man är död.

SvaraCitera
Ämnesstartare

GLHF

SvaraCitera
Ämnesstartare

var är kaninerna nu?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

var är kaninerna nu?

De flesta är hos en vänuppfödare till mig, på foder, så jag får tillbaka dem när/om jag har plats för dem i framtiden alt. avkommor från dem. De lejonhuvade kaninerna (som var min föredetta pojkväns kaniner) är sålda till andra uppfödare, en är avlivad på grund av att hon var helt knäpp. En av mina dvärgvädurar är tyvärr också avlivad efter en väldigt tråkig incident med min far...

SvaraCitera