xsaosinx:
SÅ, håll dig aktiv! Gör upp ett schema över saker som du ska göra varje dag. Typ:
Skulle snarare göra den såhär:
*Råna en brat för att få ihop till hyran.
*Snatta mat.
*Elda upp din lokala Arbetsförnedring.
*Planka kollektivtrafiken.
osv.
Mer produktivt, samhällsnyttigt och ger dig mer pengar på fickan.
Rödingajävel:
Mer produktivt, samhällsnyttigt och ger dig mer pengar på fickan.
Tills man "åker dit"
Wanking_BC:
Tills man "åker dit"
Då är man slarvig. Plus att de pengar du sparat ihop på det hela brukar täcka böterna med råge.
Rödingajävel:
Då är man slarvig. Plus att de pengar du sparat ihop på det hela brukar täcka böterna med råge.
Jo såklart, om vi menar snatta mat och planka.
Wanking_BC:
Jo såklart, om vi menar snatta mat och planka.
Ajo. Det andra får man vara många och mer välplanerat. ;P
xsaosinx:
text
Det låter som ny-period-i-livet-ångest, något som även jag haft till och från nere i lund. Övervägde lite ett tag i höstas att flytta hem faktiskt. Att gå från sin trygga hyfsat regelbundna vardag under gymnasiet, gå till skolan, veta vad som förväntas av dig studiemässigt, umgås med gamla vänner osv. till att plötsligt komma in i en helt ny värld där det gäller att lära känna helt främmande människor, lära sig hitta, läsa helt nya ämnen osv. Det är väl ganska naturligt att man blir lite skrämd av det hela.
Att tempot är högre än vad man är van med i gymnasiet kommer såklart som en chock men du är ju smart så när du väl vänjer dig med att du måste läsa lite mer än vad du gjorde under gymnasiet borde det inte vara några större problem att lära sig. Allt handlar väl mest om att komma in i rutiner. Självklart är juristlinjen tyngre än min ekonomi men för mig fungerade att göra ett mentalt schema över när jag skulle läsa, typ gå upp i tid, läs fram tills lunch, gå på föreläsning och sen vara nöjd för dagen. Detta gjorde att jag hela tiden låg i fas och fick heller ingen panik när det var tentadags. Fråga även dina kursare hur dom känner att tempot är, kan nästan lova att dom också har lite pluggångest då och då.
Blev lite mummeltext men har en miljon sidor att läsa till imorn så något mer utvecklat får komma en annan dag. Men kötta på så du lär känna situationen bättre. Visa schtekarna var skåpet ska stå
Wanking_BC:
.
Aw, tack för alla råden, dude. Du är också en toppenkille. Måste dock säga att själva utbildningen har börjat sätta sig litegrann nu. Folket är inte lika läskigt längre och jag har börjat lära känna en del lite bättre. Dessutom har jag kommit in i en lite mer etablerad studieteknik känns det som.
Hoppas att din framtidsångest löser sig. Kom ihåg att du aldrig är bunden. Du kan byta utbildning (om du nu väljer att gå den vägen. Om du väljer att jobba direkt är ju utbudet snävare, men det finns sätt att må fint där med).
Horrorshow:
.
Tack bro! Känner faktiskt att du prickar i stort sett alla punkter. Men som jag skrev till den andre i detta inlägg har den värsta "ny-ångesten" börjat lägga sig. Jag har dessutom märkt att de flesta på linjen känner igen sig i min situation. Och har därtill fått råd ifrån äldre studenter att ligga i, men att inte heller låta mig stressas upp av de andra. För alla är lika virriga egentligen.
Lycka till med miljonen sidor!
juristyrket kräver nog antingen 0 eftertanke eller en IQ över 170 och optimal mental hälsa
xsaosinx:
!
Kör hårt mannen
xsaosinx:
Gör upp ett schema över saker som du ska göra varje dag.
Sjukt bra ide. Har inte ens tänkt på det, bara att jag ska göra vissa saker ibland osv..
Hoppas det löser sig och blir bra!
Kände igen mig lite med gymnasieval men inte samma sak men ja.