dessutom spillde jag precis vatten på skrivbordet som har runnit mellan benen. man kan säga att det är den otrevliga sortens lubrikation,
Um ska vara en sida där man kan dela sina åsikter utan att få skit på sig? Och personangrepp är fan vanligare än att folk är trevliga.
Jag hängde första gången här 2006, eller ja, jag har bara varit här i korta omgångar sedan 2007 men jag har ändå fått en helhetsbild. Det är inget nytt fenomen. Forumet är väldigt sektliknande då alla känner alla och många umgås IRL, många är tillsammans kors och tvärs varpå nya personer ofta känner sig väldigt ovälkomna här.Det startades ju en tråd senast igår av den där "Fantastiskt" där hon skrev att hon hade svårt att komma in i "gemenskapn"/kände sig otrevligt bemött.
Senast jag verkligen var aktiv här var 2007 eller 2008. Sedan återkom jag en stund förra sommaren, och de flesta personerna var helt nya på sidan. Jag blev verkligen extremt påhoppad av vissa personer, för egentligen ingenting. Personer jag inte ens pratat med kunde vräka ur sig riktiga otrevligheter. Ja, det är ett forum, men många har varandra på Facebook, man vet hur andra ser ut, man kan andras namn, man har träffat många IRL - det är inte bara ett helt anonymt blankt kommentatorsfält. Självklart tar folk åt sig och blir sårade.
Är det OK att kränka andra bara för att det är över nätet? Kan jag skriva "Din jävla äckliga dumma luderhora, du suger" till en feminist vars åsikter jag inte delar på hennes blogg eller Facebook?
Såhär har det alltid varit i princip, och moderatorerna kan inte förhindra det då de själva är en del av de här kompisgrupperna, de ser inte riktigt stämningen eller så ignorerar de den.
Det har funnits ett par mobbningsoffer som alla haft som slagpåse under forumets existens. Ganon var länge en, han gjorde sig visserligen ofta förtjänt av mycket skit han fick, men ibland var det oförtjänt. Sheriffen är en annan, som jag inte anser ha gjort sig förtjänt av hur han blivit behandlad. Han blev mobbad/halvmobbad när jag hängde här 2006 och han blev senast förra året fysiskt slagen om jag inte hört fel på någon UM-träff, på grund av sina åsikter.
S3ON är en ganska tydlig slagpåse idag på forumet, jag vet inte om han själv upplever det så men jag märker hur folk använder honom som någon som det är OK att trycka ned, vilket är fascinerande eftersom han själv verkar vara vänster, och tidigare har man av tradition attackerat personer med högerpolitiska sympatier.
En exemplarisk moderator var Keeper, som visserligen hade många vänner på sidan, och var vänster såvitt jag vet, men ändå var väldigt väldigt mogen, saklig och neutral.
Timmmmmmmmmm:
S3ON blir hela tiden påhoppad, trots att han står på deras sida åsiktsmässigt, är det han du åsyftar?
Hahaha whuut?
S3ON: Hahaha whuut?
Misstänkte att du var lyckligt ovetandes, vilket såklart är skönt. Men jag lägger ofta märke till hur folk beter sig mot andra, använder härskartekniker, gruppdynamik och dylikt. Du har ofta blivit påhoppad och använd som en slagpåse.
Att du inte märkt något är ju dock bra!
För några år sedan tyckte jag det var ganska trevligt här.
Nu vettejag fan. Massa trolls. Kan inte längre urskilja på de som är seriösa och de som är trolls. Kan ju inte säga att jag alltid är seriös själv, men väldigt ofta verkar folk bara spotta ut sarkastiska, otrevliga eller hatiska kommentarer (av vad jag läst). Men man ska inte ta för illa upp av det som händer på internetforum. Dock är det helt fel att du ska bli påhoppad så pass mycket, men kritik får man räkna med och idioter får man räkna med.
Det enda du kan göra är att anmäla personerna till en mod.
Annars tror jag inte du lär trivas på något forum. Eller internet.
Um är fullt av vuxna människor som inte vet hur man ska bete sig för fem öre, tyvärr. Hoppas att du kommer tillbaka och då anmäler när folk skriver elakheter.
Tycker folk betett sig onödigt dumt mot dig. Men tänk dig för innan du skriver något som nan verka lite wacko ellr ta konsekvenserna av det
Hej alla UM:are, nu kommer en lång text, men läs gärna.
Jag ska nog
ta och dra nu, jag tyckte faktiskt om den här sidan, att man kan hjälpa andra
och själv få hjälp, men nu är det inte så kul längre, har minst 5
hatkommentarer bland aviseringarna varenda gång jag loggar in och jag känner
att jag mår bättre utan dem.Att jag får
personangrepp hela tiden och får läsa att jag är en idiot, omogen, dum i
huvudet osv pga att jag har åsikter som stämmer bäst överens med högerpolitiken
tycker jag inte är okej. FruLiten kommer
nu att säga att jag själv beter mig lika illa, men nej. Jag skrev i EN tråd att
jag inte tycker att Craig David största fan är snäll, och det är för att hon i
princip klagar på allt jag gör, bilder jag lägger upp på mig är tråkiga, mina
kommentarer är idiotiska osv, men återigen – jag sa att hon inte var snäll, inte
att hon var dum i huvudet.I början när
jag var här och la upp bilder på ”hur ser du ut”-tråden så fick jag höra
kommentarer som ”Otroligt vacker”, ”Snygg”, ”Söt” osv, men direkt när jag
började uttrycka mina åsikter så skrev INGEN sådana kommentarer längre, utan nu
började folk istället säga att jag såg ointressant ut mm. Bara för att ni inte
gillar mina åsikter behöver ni faktiskt inte klaga på mitt utseende som jag
inte kan göra något åt.Den största orsaken till att jag drar är faktiskt min s.k.
”hyllningstråd”, där jag fick hur mycket skit som helst, ex. (skriver inte ut några namn, ni vet nog själva vad ni har skrivit):·
En typisk medelklassbrud som påstår sig vara
överklass och som anser att Linköping är världens mittpunkt. Nej tack.o
Nej, jag har aldrig påstått att jag är från överklass
eller att Linköping är världens mittpunkt.·
Reggar man här och skriver dåligt formulerade
åsikter, helt utan perspektiv på livet, så får man räkna med reaktioner·
jag skulle nog inte sakna henne om hon blev
uppäten av någon lokal kannibalstam.·
eller om hon blev uppbränd, kanske·
idioter har väl också rätt att bli
utnyttjade för sex. de har också behov, osv.·
Trodde jag var omogen som 18 åring, men this
slår mig med hästlängder. Annars är Caroline sådär söt och naiv·
säger inte att jag skulle ligga med henne,
men det är väl nobelt av de som faktiskt gör det trots hennes
tillkortakommanden. jag menar, då slipper vi. inte sant?·
SHit ni vita är korkadeMen den
värsta kommentaren var ändå: vore synd om hon fortplantade sig, dock. Att hoppas
att någon inte får chansen att skaffa egna barn och bilda en familj är faktiskt
inte okej på något sätt.Till slut
vill jag bara säga att jag inte är en hemsk människa, jag älskar djur, jag älskar
barn och det kan jag göra, trots mina - till viss del - konservativa och
högerpolitiska åsikter.
Stanna! Du verkar vara en trevlig person som står för sina åsikter. Bry dig inte om andra och om dom bryter mot forumreglerna så rapportera till mods. Men om du väljer att lämna säger jag lycka till!
höna: . Men tänk dig för innan du skriver något som nan verka lite wacko ellr ta konsekvenserna av det
det är ju dock subjektivt vad som ses som "wacko"
Timmmmmmmmmm: Du har ofta blivit påhoppad och använd som en slagpåse.
Att du inte märkt något är ju dock bra!
Jag ser det endast som tjafs, förstår ej hur man kan ta åt sig från vad någon random på ett internetforum skriver, någon man aldrig har träffat irl..
För övrigt är det ju ganska självförtjänat osv, har helt glömt hur många det var jag skulle stycka och begrava i svarta sopsäckar dock..
höna: något som nan verka lite wacko ellr ta konsekvenserna av det
Jo men vad som är wacko är ju subjektivt eller hur? Jag tycker ex. att genussnack är wacko, och många fler än jag tycker det är wacko - har vi då enligt dig rätt att ex. håna, kränka och ge oss på personer som uttrycker sina genusåsikter?
S3ON: Jag ser det endast som tjafs, förstår ej hur man kan ta åt sig från vad någon random på ett internetforum skriver, någon man aldrig har träffat irl..
För övrigt är det ju ganska självförtjänat osv, har helt glömt hur många det var jag skulle stycka och begrava i svarta sopsäckar dock..
Som sagt, om du inte lider av det själv så är ju det superbra.
Timmmmmmmmmm:
Jag hängde första gången här 2006, eller ja, jag har bara varit här i korta omgångar sedan 2007 men jag har ändå fått en helhetsbild. Det är inget nytt fenomen. Forumet är väldigt sektliknande då alla känner alla och många umgås IRL, många är tillsammans kors och tvärs varpå nya personer ofta känner sig väldigt ovälkomna här.Det startades ju en tråd senast igår av den där "Fantastiskt" där hon skrev att hon hade svårt att komma in i "gemenskapn"/kände sig otrevligt bemött.Senast jag verkligen var aktiv här var 2007 eller 2008. Sedan återkom jag en stund förra sommaren, och de flesta personerna var helt nya på sidan. Jag blev verkligen extremt påhoppad av vissa personer, för egentligen ingenting. Personer jag inte ens pratat med kunde vräka ur sig riktiga otrevligheter. Ja, det är ett forum, men många har varandra på Facebook, man vet hur andra ser ut, man kan andras namn, man har träffat många IRL - det är inte bara ett helt anonymt blankt kommentatorsfält. Självklart tar folk åt sig och blir sårade.
Är det OK att kränka andra bara för att det är över nätet? Kan jag skriva "Din jävla äckliga dumma luderhora, du suger" till en feminist vars åsikter jag inte delar på hennes blogg eller Facebook?
Såhär har det alltid varit i princip, och moderatorerna kan inte förhindra det då de själva är en del av de här kompisgrupperna, de ser inte riktigt stämningen eller så ignorerar de den.Det har funnits ett par mobbningsoffer som alla haft som slagpåse under forumets existens. Ganon var länge en, han gjorde sig visserligen ofta förtjänt av mycket skit han fick, men ibland var det oförtjänt. Sheriffen är en annan, som jag inte anser ha gjort sig förtjänt av hur han blivit behandlad. Han blev mobbad/halvmobbad när jag hängde här 2006 och han blev senast förra året fysiskt slagen om jag inte hört fel på någon UM-träff, på grund av sina åsikter.
S3ON är en ganska tydlig slagpåse idag på forumet, jag vet inte om han själv upplever det så men jag märker hur folk använder honom som någon som det är OK att trycka ned, vilket är fascinerande eftersom han själv verkar vara vänster, och tidigare har man av tradition attackerat personer med högerpolitiska sympatier.
Typ kamratuppfostran? Bra text f.ö.
caroline har väl inte varit helt oskyldig hon heller