Hej. Skulle behöva lite hjälp angående server/client kommunikation. Använder Boost Asio biblioteket. Om ni kommit i kontakt med detta skulle jag uppskatta er hjälp.
Här är två länkar.
Daytime TCP Client
Daytime TCP Server
Den första länken går till en kod för en client. Den andra går till en kod för servern. Vad jag förstått så ska den asynkrona servern klara av den synkrona clienten.
Det jag nu behöver hjälp med är att identifiera var informationen kommer in till servern. Jag tänker mig att jag lägger till en
socket.write(socket_, boost::asio::buffer osv...
i clienten och sedan gör en socket.read i servern.
Är det någon här som tittat på dessa bibliotek? Tänker jag rätt?
Pröva att fråga på Flashback.org
Alla gånger när du pysslar med 3:epartsbibliotek är det bättre att du vänder dig till bibliotekets forum i sig om det finns eller googlar på exempel.
Vad behöver du ett lib till när du hanterar vanliga tcpsockets?
Om du bara vill göra ett eget litet handskakningsprogram så kan du bygga enligt den enklaste möjliga modellen:
[server]
En socket som lyssnar på inkommande + en socket för att fylla inkommande.
ta emot eller skicka information beroende på hur du vill implementera det.
[klient]
en socket som ansluter till din server
skicka eller ta emot data enligt du har beställt det.
exempel på en server och klient som skall hålla koll på tiden (tcp). Detta skall helst inte göras över tcp men jaja. konceptet är detsamma
[server]
skapa en socket och lyssna på port X.
vänta till en anslutning kommer in.
när en ny anslutning kommer. skapa en ny socket utifrån den och skicka över tiden. stäng anslutningen. börja lyssna på nya anslutningar igen.
[client]
skapa en socket, anslut till port X på servern.
ta emot datan och hantera det som en sträng. konvertera till decimaler för att få ut tid med valfri funktion.
stäng anslutningen
avsluta.
hoppas det hjälpte något.