Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med första världskriget frågor!

Ämnesstartare

Snälla hjälp om du kan något av dessa svaren om första världskriget / ryska revolutionen.

1. Varför skapade Tyskland trippelalliansen?
2. Varför gick frankrike och england med i ententen?
3. Förklara uttrycket: ''Europas krutdurk.''
4. Varför gick det inte att stoppa det som händer under 'svarta veckan'?
5. Varför lyckades inte tyskarna besegra engelsmän och fransmän i sitt första stora anfall vid västfronten?
6. Vad menas med 'skyttegravskrig'
7. Hur gick kriget på östfronten för:
a) österrikerna
b) tyskarna
8. hur kunde tyskarna till sist besegras?
9. Var villkoren vid freden i versailles rättvisa? motivera ditt svar.
10. Vad kan första världskriget ha betytt för tillkommsten nav Nationernas Förbund. Förenta nationerna och Europeiska unionen?
11. Hur har Otto Dix skildrat krigets ohyggligheter?
12. Vem var.
a) Moltke?
b) Petain?
c) Wilson?
13. Vad hände i Brest-Litovsk?
14. Varför ville president Wilson bilda ett Nationernas förbund?

Citera
Paseo

asso söndagar.
den dagen alla får panik över att de gjort allt annat än å plugga i helgen.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

asso söndagar.den dagen alla får panik över att de gjort allt annat än å plugga i helgen.

Har faktiskt pluggat hela helgen, läst ut värsta romanen och gjort svenska läxan. Plus att vi har ledigt imorgon och jag tänkte träna då också. Vi har prov inte läxa.

SvaraCitera
Paseo

lillsen10:

Har faktiskt pluggat hela helgen, läst ut värsta romanen och gjort svenska läxan. Plus att vi har ledigt imorgon och jag tänkte träna då också. Vi har prov inte läxa.

ah det va duktigt av dig. själv har jag inte pluggat ett skit, fast har iofs inget att plugga heller. men aja du kanske har tur å hittar någon som gör denna läxa åt dig. jag menar prov.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

ah det va duktigt av dig. själv har jag inte pluggat ett skit, fast har iofs inget att plugga heller. men aja du kanske har tur å hittar någon som gör denna läxa åt dig. jag menar prov.

väldigt duktigt av mig.
Alltså det är ett par frågor man borde träna till inför provet, och stör mig på att läraren inte har sagt ett skit om vissa av dessa frågorna + att inget står i boken så tänkte att ngn annan kanske vet svaren.

SvaraCitera
Ämnesstartare

ngn?? 🙁

SvaraCitera

Det har ar ju jattelatta frågor. Det klarar du av sjalv.

SvaraCitera