Jag och mitt ex gjorde slut för cirka 11 månader sedan, och ja har träffat honom 3 gånger för engångs ligg och vi har framåt tillbaka varit vänner. Men nu för en månad sedan sa vi upp kontakten helt. Jag har haft riktigt svårt att gå vidare och har försökt intala mig själv att ja inte känner något med det gör jag. På grund av detta har jag dissar flertal killar som vill träffa mig, och jag vill inte göra det längre jag vill träffa nya killar men är så rädd att få starka känslor igen och bli sårad. Så vad ska jag göra för att våga träffa nya????
Var tacksam du har ett ex iaf ...
När man har samlag med någon så blir man så som ett kött med varann, bibeln säger:
"Men redan vid världens begynnelse gjorde Gud dem till man och kvinna'.
Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder.
Och de tu skola varda ett kött.' Så äro de icke mer två, utan ett kött.
Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan icke åtskilja.»
Föreställ dig att du limmar ihop två stycken kartongbitar, så är det i anden när man har samlag med någon.
Att sedan dela sig ifrån varann är som att slita dessa ifrån varann, om du gör detta kommer du se att båda bitarna har både hål i sig och bitar ifrån den andra på sig.
Såhär ser din själ ut just nu jag antar att du kan relatera.
Problemet i fråga är inte din hjärna eller dina tankar, hur du bemöter känslan är inte heller problemet.
Problemet du har är andligt.
Vad som har hänt att att du har brutit ett heligt förbund.
Men det är också ett förbund som du gav dig in i utan att först vara gift, där gjorde du ditt första misstag.
Det finns en kraft och en kraft endast som ska läka dina sår och det är den som kommer via Jesus.
Den yttrar sig som så : Förlåtelse, Kärlek, renhet, ödmjukhet, glädje, gemenskap, trofasthet, bön, tacksamhet, glädje sång och prisande med mer.
Om du väljer denna vägen, som är svår (att förlåta OSV) då gör du dig själv en stor gärning för via det ska du lära känna Gud.
Om du väljer den lätta vägen vilket är följande; Hämnd, ilska, oförlåtselse, bitterhet, rädsla, vemod, epati, nostalgi och skvaller så kommer du att göra dig en missgärning och på så vis glömma de saker du redan vet om honom idag.
Gud har gjort er två till ett, ni är sammanfogade så som om ni vore samma person.
MEN, med Gud är inget omöjligt, ta detta i bön inför Gud, han vill läka dig och nu är en bra tid för dig att lära känna honom.
Så gör inte såhär mer hejasdf.
Ha inte samlag innan giftemål, och gå nu och varna alla om vad detta gör med en människa.
Du vet av första hands erfarenhet.
Detta kan bli en av dina största uppgifter, att söka igenom vad man ska göra för att stoppa denna galenskapen.
Du är inte den enda som känner som du gör nu.
BibelnMedJoel:
Så gör inte såhär mer hejasdf.
Ha inte samlag innan giftemål, och gå nu och varna alla om vad detta gör med en människa.
Du vet av första hands erfarenhet.
Detta kan bli en av dina största uppgifter, att söka igenom vad man ska göra för att stoppa denna galenskapen.
Du är inte den enda som känner som du gör nu.
jag är inte kristen så det du svarat mig hjälper mig inte överhuvudtaget, min fråga är hur jag ska våga träffa nya, inte att jag gjort fel att jag haft sex med en person jag älskat för det är mitt egna beslut.
hejasdf:
jag är inte kristen så det du svarat mig hjälper mig inte överhuvudtaget, min fråga är hur jag ska våga träffa nya, inte att jag gjort fel att jag haft sex med en person jag älskat för det är mitt egna beslut.
Du har gjort fel.
Borde du inte istället se att bibeln varnat dig för att göra det här sedan länge?
Om bibeln kan hjälpa dig med detta, varför inte då se vad den har för svar till livets andra problem?
Varför avskyr du den när den är din bästa vän?
Ingen annan kommer att ge dig ett svar utom Gud.
Ska du inte välja att lära känna Gud, eller tänker du ge dig själv in i djävulens händer?
Tror att du bara måste våga att prova. Man måste satsa för att vinna 🙂
BästaEmil:
Tror att du bara måste våga att prova. Man måste satsa för att vinna 🙂
Hon har redan ett brustet hjärta, jag vet inte hur du tänker men jag tänker att det bästa är att fixa det först, särskilt med tanke på att hon har en grundläggande fel inställning till hur man ger sig in i en relation.
Detta är inte ett bra beteende från hennes del.
jag brukar säga, om man inte kan erkänna ett beteende man har för sin mormor, så tyder det på att det är ett fel på det beteendet man har.
Undra om hon kan erkänna för sin mormor att hon ligger med sitt ex, och funderar på att ligga runt med mer män.
Tror inte hon skulle det.
PGA det är pinsamt, och det borde det vara för det är en synd att ha samlag innan giftemål.
Det är inget pinsamt alls med lite sex. Vad vet du om hennes inställning till hur man ger sig in i en relation ? Jo inget. Det enda hon har sagt är att hon vill träffa nya killar
BästaEmil:
Det är inget pinsamt alls med lite sex. Vad vet du om hennes inställning till hur man ger sig in i en relation ? Jo inget. Det enda hon har sagt är att hon vill träffa nya killar
Jag vet att hon har ett brustet hjärta och inte har kommit över denna killen, och det av god anledning eftersom att den man har samlag med blir man så som ett kött med.
Var inte alla till lags nu Emil, du måste ju kunna säga till en person när denna beter sig farligt!
hejasfd beter sig farligt just nu, är det kärleksfullt av dig att låtsas som att det inte är ett problem att hon har ett stort hål i hjärtat?
Nej, om någon är påväg att hoppa ur ett flygplan utan fallskärm så varnar man människan även om dom blir störda av det.
Denna tjej är på god väg till att bli en runtliggare, någon som lever för att ligga.
Samlag är inte till för att basera ett helt liv kring.
Det är till för att skapa barn med den människan man är gift med.
Då bibeljoel kommer med insinuationer jag anser olämpliga känner jag att det nu är nödvändigt att påminna om att hur du sköter ditt sexliv är din ensak, inte min eller bibeljoels eller någon annans. Människor som dömer dig för det bör du ignorera samt avlägsna från ditt liv om nödvändigt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det du faktiskt frågar om.
BibelnMedJoel:
Jag vet att hon har ett brustet hjärta och inte har kommit över denna killen, och det av god anledning eftersom att den man har samlag med blir man så som ett kött med.
Var inte alla till lags nu Emil, du måste ju kunna säga till en person när denna beter sig farligt!
hejasfd beter sig farligt just nu, är det kärleksfullt av dig att låtsas som att det inte är ett problem att hon har ett stort hål i hjärtat?
Nej, om någon är påväg att hoppa ur ett flygplan utan fallskärm så varnar man människan även om dom blir störda av det.
Denna tjej är på god väg till att bli en runtliggare, någon som lever för att ligga.
Samlag är inte till för att basera ett helt liv kring.
Det är till för att skapa barn med den människan man är gift med.
Alltså haha. Du vet inget om vad hon är påväg om att bli eller om hennes hjärta är brustet. Sluta dra massa konstiga slutsatser och sluta kommentera inlägg om du inte har ngt svar på frågan som ställts
BästaEmil:
Alltså haha. Du vet inget om vad hon är påväg om att bli eller om hennes hjärta är brustet. Sluta dra massa konstiga slutsatser och sluta kommentera inlägg om du inte har ngt svar på frågan som ställts
Hon skrev typ 5 inlägg om det här, jag vet vad jag pratar om.
hejasdf: Jag har haft riktigt svårt att gå vidare och har försökt intala mig själv att ja inte känner något med det gör jag.
Här är två rader, jag tror du kan se nu att det jag säger är sant.
Om du nu tycker att hon ska pröva att göra exakt samma misstag som innan så har du själv låtit dig bli lurad två gånger.
Du har väl hört det sagt "Fool me once, shame on you. Fool me twice shame on me"