Hej kära UM! På torsdag har jag en arbetsintervju och som uppgift inför intervjun ska jag skriva om "Service i världsklass", vad det innebär och någon gång jag gett eller fått det.
jag har jobbat inom serviceyrket i 3,5 år så självklart har jag ett hum om detta men jag skulle ändå vilja vidga mina vyer och se vad andra tänker kring detta.
Så hjälp mig, vad tänker ni när ni hör "Service i världsklass" ?
Detta är vad jag hitills har skrivit;
Service i världsklass för mig är att alltid låta kunden gå ifrån mig med ett leenende, eller i alla fall nöjdare och gladare än innan. Man ska ta reda på alla frågor kunden frågar, även om det är frågor man från början inte kunde besvara ska man göra allt för att försöka ta reda på dem eller hitta en annan lösning för kunden.
På Globen försöker vi även ge så snabb, men såklart bra, service som möjligt då vi ofta har väldigt långa köer. Något som för mig är viktigt är att kunden inte ska känna sig stressad trots att vi vill att det ska gå så snabbt som möjligt vid varje kund. Att få kunden att känna att den fått den hjälp och tid den behöver.
Service i världsklass är att alltid ge så bra service som möjligt, trots att du exempelvis har en dålig dag. Under mina 3,5 år på Globen har jag naturligt haft några nergångar och det jag vid dessa tillfällen har försökt tänka är att ”Mina problem inte är kundens fel” och ska därmed inte gå över dem, kunden ska alltid få ett trevligt bemötande.
Under Disney on Ice jobbar vi på Globen långa arbetspass som pågår under sex dagar. Det är många barnfamiljer och det tar därmed längre tid för varje kund att beställa då barnen ofta har svårt att bestämma sig. Under denna vecka gav jag service i världsklass för att jag såg till att ändra mina vanliga arbetsvanor och istället göra det mer barnvänligt.
Skulle barnen välja till exempel vilken chipssort de ville ha såg jag till att hålla upp alternativen de hade att välja på framför dem, istället för att bara säga namen på sorterna, så att de skulle ha lättare att välja. Jag riktade frågan direkt åt barnen istället för att föräldern skulle behöva fråga dem.
Något som även framstår när barn står framför en kiosk fylld av godis är tjat på föräldrarna om att de villa ha mer saker, vilket ofta kunde fördröja kundtiden. Jag försökte då att prata positivt om de varor som föräldrarna hade varit med och valt och därmed godkändt, ”Oj, vilka goda popcorn ni ska få äta”, så log jag mot barnen. Detta gjorde oftast att barnen höll med, slutade tjata och både föräldrarna och barnen såg riktigt nöjda ut när de gick därifrån.
Fingerprints:
Så hjälp mig, vad tänker ni när ni hör "Service i världsklass" ?
När mina intressen går före att sälja, om en säljare vet att jag inte kommer nöja mig med erbjudandet jag får så är det jävligt jobbigt att de försöker polera bajs till guld.
Tråden raderad från Forum X/Klotter