Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP

Ämnesstartare

Jag är 14 år och bor i jourhem sen ett par månader tillbaka , just nu får jag 500 i månaden ( 125 i veckan) då ska jag stå för kläder , nöje , om jag vill fika eller äta med kompisar , krämer , hårartiklar , om jag vill gå på bio , om jag kanske vill gå på nå uppträdanden , ( nu när sommaren smyger sig på) , om jag vill gå på badhus , om jag vill åka och hälsa på släkt ( SJ tågbiljetter samt bussbiljetter) , ska jag stå för allt det där , för vad jag har läst ska jag inte stå för nästan nått av det där , mest smink och mera personliga (onödiga) saker , men får inte dem pengar ( ca 10 000) för att de ska kunna betala allt det där för mig? och nu vill de sänka ännu mer då vi hamnade i en argumentaion om läxor , jag var sur då jag har koncentrationsvårigheter , och de pratade med mig som att jag är handikapad och aldrig har gjort läxor förut , aldrig haft rutiner , aldrig haft press på mig och sedan har de sagt att de pratar om saker händer tex en argumentation fast istället fick man ett långt sms på morgonen efter de hade åkt iväg och skulle göra ärenden , plus att jag har skött mig väldigt bra , jag har gjort mina läxor , jag dricker inte jag röker inte jag städar mitt rum jag sköter mig helt enkelt men de vägrar ge mig en nyckel dock har jag inte frågat  efter en men det känns som att de behandlar mig som en kriminell nästan , och som att de förväntar sig att jag aldrig ska säga emot eller få tycka till om saker. 

Citera
Ämnesetiketter

Alltså vad jag vet så är dom ju i alla fall skyldiga att ge dig kläder, mat och nödvändiga saker. Fast jag vet inte riktigt.

http://www.familjehemmet.se/bli_jourhem.php#ersättning  <---- Kolla där, du kanske kan hitta något där.

SvaraCitera
reben

de kläder du behöver borde de väl betala och andra nödvändiga saker. de får ersättning för både omkostnader samt ett arvode som jag förstått det som.
men ah när jag var 14 var det inte ovanligt bland mina polare att få 500 spänn som fickpengar så den grejen vet jag väl inte om den är så konstig.

känner du att du faktiskt blir behandlad illa på något sätt och sådär tycker jag att du borde försöka kontakta din handläggare på socialförvaltningen.

SvaraCitera