"lätt" innebär ju att man inte behöver prestera på toppen av sin förmåga, något man uppenbarligen behövt om man inte varit nära alla rätt.
Ok sluta va bitter
onödigt elak:
om man ska säga något så efterblivet som att det är "onödigt lätt" så bör man ha fått 2.0 ja
S3ON:
Vad roligt att du har det intresset, det verkar underlätta. 🙂 Andra människor, ganska många faktiskt ägnar sig åt något som de kallar för "taktikläsning" för att uppnå så hög poäng som möjligt på högskoleprovet.
som jag redan skrivit en gång så ger taktikläsning inte jättemycket på det sättet. visst kan du plugga in ord, men det är inte jättebra odds för att just de orden ska dyka upp (ska jag behöva skriva detta en tredje gång, eller förstår du den här gången..?)
Visste inte att man kunde få 0.0 på det (förutom om man får ALLA fel då kanske, men vad är oddsen för det?) men det kan man tydlgen OBS har inte gjort provet någon gång men en kollega hade fått 0.............
Ska göra det i höst, borde börja repetera matte nu
förlorade debatten om ngn annans åsikt om hps svårighet
/cut
kakakaka: förlorade debatten om ngn annans åsikt om hps svårighet
/cut
du är sjukt omogen med dina härskartekniker
onödigt elak: du skrev att det är meningslöst.
bara för att något blir meningslöst betyder det inte att man har framfört en kritik av det något per se
onödigt elak: Hur menar du då? Resultatet får man ju i förhållande till övrigas resultat i en normeringstabell där alla resultat rangordnas, de i den absoluta toppen får 2.0 och sen får allt större procenttal(procent av provdeltagarna) 1.9, 1.8, 1.7 osvosv, det hela vänder vid runt 1.0 där procentantalet börjar minska för varje steg nedåt, det går alltså inte att säga att högskoleprovet är lätt eller svårt.
Det går visst att säga om provet är svårt eller inte ... Vi har en regress av kunskap, om provet skulle bestå av endast enkel matematik (1+1 = ?) och litterära texter från årskurs tre (Klas Klättermus), skulle vi fortfarande få en normeringstabell; 0.0 till 2.0 där ca 1.0 var normalt d.v.s. om resultatet är normalfördelat. Provet säger endast något om provdeltagarna.
Skulle högskoleprovet bestå av enkel matematik och utdrag ur Klas Klättermus skulle vi alla hålla med om att provet var enkelt. Det beror på vår kunskapsnivå vad vi tycker, men lätt och svårt kan sättas i förhållande till svårighetsgraden av annan kunskap.
onödigt elak: Det här tycker jag mig redan ha bemött, vad menar du med pluggar?
Du vet vad plugga betyder...
de profundis clamavi: bara för att något blir meningslöst betyder det inte att man har framfört en kritik av det något per se
Glasögon blir meningslösa om du trycker ut glaset ur dem, om syftet med glaset är att du ska kunna se bättre. I den här kontexten att säga att glasögon blir meningslösa eller är meningslöst framför ingen kritik av glasögon per se ( i sig självt, dess syfte)
de profundis clamavi:
Glasögon blir meningslösa om du trycker ut glaset ur dem, om syftet med glaset är att du ska kunna se bättre. I den här kontexten att säga att glasögon blir meningslösa eller är meningslöst framför ingen kritik av glasögon per se ( i sig självt, dess syfte)
skillnaden är att du säger att glasögon blir meningslösa om de har kvar glaset, vilket är en kritik gentemot glasögons utformning.........
onödigt elak: skillnaden är att du säger att glasögon blir meningslösa om de har kvar glaset
Va?
Förstod du analogin och metaforen? Det verkar inte som så....
de profundis clamavi:
Va?Förstod du analogin och metaforen? Det verkar inte som så....
ja, det är du som inte förstår. du kritiserar högskoleprovets nuvarande utformning(det låter mer som kritik av hur högskoleprovet såg ut innan 2010) en utformning som är svår att ge berättigad kritik då den faktiskt mäter sådant som är användbart i högskolemiljö, detta skrev jag ganska utförligt om på den första sidan.
onödigt elak: ja, det är du som inte förstår. du kritiserar högskoleprovets nuvarande utformning(det låter mer som kritik av hur högskoleprovet såg ut innan 2010) en utformning som är svår att ge berättigad kritik då den faktiskt mäter sådant som är användbart i högskolemiljö, detta skrev jag ganska utförligt om på den första sidan.
Haha, nej du förstår mig inte....
Om jag kritiserar något så är det (kunskap) innehållet, inte syftet eller utformningen av provet.
de profundis clamavi: Haha, nej du förstår mig inte....
Om jag kritiserar något så är det (kunskap) innehållet, inte syftet eller utformningen av provet.
men innehållet är ju utformat i enlighet med syftet...