onödigt elak: men innehållet är ju utformat i enlighet med syftet...
Haha, men nej. Då skulle varje nytt prov vara en kritik av det föregående - då innehållet är annorlunda / har förändrats. Förstår du nu? Du kan ändra innehållet, svårighetsgraden av innehållet och så vidare och fortfarande bibehålla syftet. Syftet är dess funktion, vad provet är tänkt att påvisa. Ett test kan uppfylla sitt syfte bra eller dåligt beroende på innehållet, även hur man utformar innehållet kan underlätta hur bra ett test uppfyller sitt syfte, men syftet är oberoende av allt detta. Syftet påverkas inte av en förändring av innehållet...
Tigerdrottningen:
OBS har inte gjort provet någon gång men en kollega hade fått 0.............
fattar inte hur man lyckas... personen måste ju typ varit så nervös att denne skrev alla svar på fel rad och dessutom hoppade över en massa frågor
de profundis clamavi: Haha, men nej. Då skulle varje nytt prov vara en kritik av det föregående - då innehållet är annorlunda / har förändrats. Förstår du nu? Du kan ändra innehållet, svårighetsgraden av innehållet och så vidare och fortfarande bibehålla syftet. Syftet är dess funktion, vad provet är tänkt att påvisa. Ett test kan uppfylla sitt syfte bra eller dåligt beroende på innehållet, även hur man utformar innehållet kan underlätta hur bra ett test uppfyller sitt syfte, men syftet är oberoende av allt detta. Syftet påverkas inte av en förändring av innehållet...
syftet är att människor lämpade för högskola ska komma in på högskola, därför testar testet hur lämpad man är för högskolestudier. så jo, innehållet är direkt sammanlänkat med syftet. men du klyver hår eller menar du alltså att högskoleprovets innehåll kan förändras fundamentalt och ändå tjäna sitt nuvarande syfte?
onödigt elak:
syftet är att människor lämpade för högskola ska komma in på högskola, därför testar testet hur lämpad man är för högskolestudier. så jo, innehållet är direkt sammanlänkat med syftet. men du klyver hår eller menar du alltså att högskoleprovets innehåll kan förändras fundamentalt och ändå tjäna sitt nuvarande syfte?
Hur svårt ska det vara... syftet kommer alltid att vara hur "lämpade människor är för högskolan" men beroende på innehållet kan syftet vara uppfyllt eller inte. I dagsläget är i min mening 60% av alla högskolestuderade inte lämpade för högre studier. Vi har en regress av kunskap... syfte är en abstrakt entitet - en uttänkt funktion. Det är nästan så att du begår följande felslut: http://en.wikipedia.org/wiki/Reification_%28fallacy%29
de profundis clamavi: ur svårt ska det vara... syftet kommer alltid att vara hur "lämpade människor är för högskolan" men beroende på innehållet kan syftet vara uppfyllt eller inte.
givetvis är det så, men du får det att låta som att vi inte spenderade den första sidan med att du skrev oinformerade inlägg om högskoleprovets nuvarande innehåll varpå jag förklarade var dina resonemang krossades mot verkligheten och att din kritik mot högskoleprovets nuvarande innehåll därmed var utan substans.
de profundis clamavi: I dagsläget är i min mening 60% av alla högskolestuderade inte lämpade för högre studier. Vi har en regress av kunskap... syfte är en abstrakt entitet - en uttänkt funktion. Det är nästan så att du begår följande felslut: http://en.wikipedia.org/wiki/Reification_%28fallacy%29
haha, för att jag förstår att ett innehåll som blivit noggrant utarbetat för att tjäna ett visst syfte då främjar nämnda syfte?
onödigt elak: haha, för att jag förstår att ett innehåll som blivit noggrant utarbetat för att tjäna ett visst syfte då främjar nämnda syfte?
Finns inget som säger att det följer, inget alls...
onödigt elak: du skrev oinformerade inlägg om högskoleprovets nuvarande innehåll varpå jag förklarade var dina resonemang krossades mot verkligheten och att din kritik mot högskoleprovets nuvarande innehåll därmed var utan substans
Du har inte påvisat något alls, kan du klargöra vad exakt du har påvisat?
hejdå storchen
onödigt elak:
testa att göra ett gammalt högskoleprov, typ från 2012. De finns interaktiva på webben på studera.nu
Det va precis det jag gjorde.
Blivande_japan: fattar inte hur man lyckas... personen måste ju typ varit så nervös att denne skrev alla svar på fel rad och dessutom hoppade över en massa frågor
Tror han fick färre än 20 rätt eller nåt sånt...
Tigerdrottningen:
Tror han fick färre än 20 rätt eller nåt sånt...
ja, men fattar ej hur man lyckas med det. om det inte är så att man är väldigt, väldigt dålig på både svenska och engelska. men liksom.. en apa kan få bättre resultat (på riktigt alltså, utan att lägga värdering i det)
Blivande_japan:
som jag redan skrivit en gång så ger taktikläsning inte jättemycket på det sättet. visst kan du plugga in ord, men det är inte jättebra odds för att just de orden ska dyka upp (ska jag behöva skriva detta en tredje gång, eller förstår du den här gången..?)
Det ger dem tillräckligt.