ATT SKRIVA AKADEMISKT – NÅGRA TIPS PÅ VÄGEN
När språkvetare skriver handböcker i det svenska språket, får vi generellt sett lära oss att man vinner maximalt på att förenkla språket så mycket man kan, eller ”anpassa till målgruppen” som det ofta står. Personligen kan jag tycka att det är att fördumma ett helt folk, men vad värre är: i den akademiska världen är det lika med ”Gå i fängelse! Gå direkt i fängelse, utan att passera gå!”.
På universitetet är det kutym att skriva såväl uppsatser, som PM, tentor och duggor. Vad de har gemensamt? Det är viktigt att få saker och ting att verka mer invecklade än vad de egentligen är. Detta är givetvis inte uttalat i akademiska kretsar, men som veteranstudent kan jag intyga att det är helt enligt sed och bruk på universitetsnivå.
Är du ny i gemet? Eller helt enkelt bara van att chatta på MSN med dina vänner? Då kommer här ett par visdomsord på vägen mot att doktorera och vinna lärarnas gunst. Vi börjar med några allmänna förhållningsregler och avancerar sedan ända upp till det som alla studenter i slutändan bör behärska: att svamla kvalificerat.
Strukturera din text enligt skrivreglerna
Det kan tyckas en bagatell i sammanhanget, men innan du börjar författa ordentligt bör du planera på ett ungefär hur du vill strukturera upp din text. Tänk på formalia såsom styckeindelning (kan med fördel ändras under arbetets gång, naturligtvis), att ange rätt namn och klass, samt eventuellt rubriksättning, om du skriver en uppsats. Det är ofta populärt att inleda en text med en rubrik såsom:
Det japanska samhället och dess förhållande till geishan!!
Det japanska samhället och dess förhållande till geishan.
Det japanska samhället och dess förhållande till geishan =)
Det Japanska Samhället Och Dess Förhållande Till Geishan
Regel för rubriker är:
- Interpunktera dem aldrig. Ta alltså bort punkter, kommatecken och utropstecken.
- Smileys hör inte hemma i en akademisk text. Alls.
- På engelska ska varje ord i en rubrik ha versal på första bokstaven. Inte på svenska, såvida det givetvis inte ingår namn i rubriken. Rätt är alltså: Det japanska samhället och dess förhållande till geishan
- Om du inte redan från start vet exakt hur du ska lägga upp din uppsats kan det även vara idé att formulera rubriken först efter att du skrivit brödtexten - och således har ett bättre hum om vad din text faktiskt handlar om.
Använd synonymer, omskrivningar och komplicera saker och ting rent allmänt
Att läsa en repetitiv text med samma typ av formuleringar efter varandra är varken roligt för fotfolket eller för akademiker, och lär sällan generera några extra goda anmärkningar från lärarnas sida. Synonymer och omskrivningar kan få en uppsats att bli läsvärd:
Det var svårt hitta rätt på grund av att det inte fanns några gatuskyltar.
De flesta skulle hålla med om att meningen ovan är en relativt informell och lättbegriplig text som förmedlar budskapet väl. Om det duger i en uppsats? Det kan det göra, men det är dumt att chansa. Låt oss skriva om, försvåra och sträva efter en högtravande ton i den mån det går. När du tycker att du komplicerat en mening tillräckligt, så skadar det inte att komplicera den ytterligare.
Det föreföll vara relativt sett komplicerat att anlöpa rätt adress, vilket skulle kunna härledas till det faktum att skyltar på vilka det går att utläsa gatunamn ej tycktes stå till förfogande.
Om du har svårt att hitta alternativa ord, kan du exempelvis be Word visa några synonymer och se om du ges några vettiga förslag. Att använda sig av en synonymordbok eller söka på nätet går ju också, såklart. Det skadar heller inte att till äventyrs läsa igenom några publicerade uppsatser. Ämnet må i allt det väsentliga handla om tallbarrets symboliska värde för samerna, men det kvittar. Det är framför allt språkbruk, val av ord och disposition du är ute efter att få en inblick i. Per automatik följer så även nästa punkt:
Undvik talspråk och slang
Rent faktiskt finns det oerhört få tillfällen då man bör använda talspråk och slang i skriven text. Precis som ordet antyder blir det en stilistisk krock. Vill man specificera att man i en undersökning snackat med en gammal gubbe på 67 vårar, gör man bäst i att skriva att man genomfört en intervju med en 67-årig man. En brud på 36 bast, blir en 36-årig kvinna. Ja, ni fattar. Enda tillfället då det är okej att skriva talspråk i en akademisk text är vid citering:
Jag har valt att genomföra en semiotisk analys av textraden: ”Bakom mina solglasögon kan jag va’ mej själv”.
Var noga med grammatiken
Om jag för ett kort ögonblick får hänvisa till mig själv, är det absolut så att jag på förhand dömer folk efter hur pass väl de behärskar språket. Grammatik och stavning är A och O för att få flyt på språket. Om vi sedan betänker att lärarens uppgift är att bedöma din text och sedan ge sin dom i form av ett betyg, får vi anta att läraren i fråga tveklöst färgas i sin bedömning av hur du formulerat dig. En fullständig grammatisk guide vore förstås önskvärt, men på grund av platsbrist väljer jag enkom att ta upp det vanligast förekommande gisslet:
Lathund: att använda ”de” och ”dem” ordentligt
Att skriva “de” eller “dem” som “dom” har numera blivit allmänt vedertaget av gemene man. Det ser inget vidare ut i en akademisk text. Egentligen är det inte alls så svårt att skilja dem åt. “De” används bara som subjekt, medan “dem” används som objekt. För säkerhets skull kör vi en kort genomgång på subjekt/objekt:
Subjektet anger den som gör något.
Ex. Pelle spelar banjo varje dag vid tresnåret.
(Indirekt) objekt anger åt vem något ges.
Ex. Jag ger honom en smäll på käften.
(Direkt) objekt anger den eller det som subjektet, alltså den handlande personen i meningen, interagerar med.
Ex. Kajsa ser en bäver.
Det är således alldeles uppåt väggarna att försöka skriva: Dem vet inte hur dem ska få tag i de.
eller för all del även: Dom vet inte hur dom ska få tag i dom.
Det finns också en allmän regel, att efter en preposition ska automatiskt formen “dem” sättas in, oavsett om det rör sig om ett subjekt eller ett objekt.
Alltså:
Om det rör sig om subjektet: De ser ett par mulliga glädjeflickor på Reeperbahn.
Om det rör sig om objekt: Man känner igen dem på deras oanständiga kläder.
Om det föregås av preposition: På dem låter det dock som att det är arbetskläder.
Nödlösningen: svamla kvalificerat
I vissa fall, kanske särskilt vad gäller uppsatser på A- och B-nivå, kan det god struktur och god tanke till trots falla sig så att du har extremt lite kött på benen. Trots väl genomförda omskrivningar och synonymer har du helt enkelt inte så mycket att komma med rent faktamässigt. Då gäller det att svamla kvalificerat. Det är ett synonymt uttryck för att ordbajsa. Är du osäker på dina resultat? Det går utmärkt att linda in den osäkerheten i fin skrud:
Med anledning av ovan insamlad fakta, skulle man kunna dra slutsatsen att…
Ett antagande från personligt håll vore således att…
Ett möjligt scenario i fråga om detta skulle kunna vara att…
Sanningen är ju att du gissar hej vilt i hopp om att träffa rätt på åtminstone en punkt. Det kan även hända att du har ett svar som ur akademisk synvinkel är något svävande. En gång hade jag till exempel fått i uppgift att ur målgruppsanalytiskt perspektiv redogöra för hur man kunde nå ut till ungdomar i Stockholm angående tobaksprevention. Jag ville föreslå att använda sig av en stark personlighet som språkrör, genom att anpassa personligheten till målgruppen. Allt gott så långt. Mitt förslag var att skicka Ken Ring till förortsskolorna och en Stureplansprofil till Östra Real. Knappast vetenskapligt vattentätt, men som ett varningens ord skrev jag innan: ”Tillåt mig för ett ögonblick att generalisera hårt”. Det hela slutade med att läraren strukit under ”generalisera hårt”, och ansåg att mitt förslag var en bra anmärkning. I vissa fall kan det alltså vara till hjälp med lite väl valt svammel och god argumentation för att underbygga sin tes.
Med denna solskenshistoria tycker jag att vi avslutar den här lilla vägledningen.
Lycka till!
Anders! Helvete vilken bra text du skrivit! Ditt språk är så mjukt och okomplicerat att det är en ren fröjd att läsa dina meningar. Sen att du lyckats plita ner riktigt nyttiga tips också gör ju inte saken sämre direkt. Det finns dock en del saker som kan slipas:
Anders Sjölin:
När språkvetare skriver handböcker i det svenska språket, då får vi generellt sett lära oss
Väck med kommat (och ta bort "då")! Överlag känns det som att du är väldigt glad i att slänga in kommatecken på ställen där du egentligen inte behöver, med resultatet att meningen förlorar sitt flyt. Kika över det och be mig om exempel om du inte själv hittar något.
Anders Sjölin:
vinner maximalt mycket på
Du behöver inte skriva "mycket" när du redan skrivit att man vinner maximalt. Är du med på vad jag menar?
Anders Sjölin:
såväl uppsatser, som PM, som tentor och duggor.
såväl uppsatser som PM, tentor och duggor.
Anders Sjölin:
Vad de har gemensamt? Det är viktigt att få saker och ting att verka mer invecklade än vad de egentligen är.
Anders Sjölin:
universitetsnivå. Är du ny i gemet?
Föreslår ett nytt stycke efter punkten.
Anders Sjölin:
Regel för rubriker är:
En sak som kanske kan vara bra att lägga till här är att det kan vara vettigt att vänta med att sätta rubriken tills texten är klar eftersom det är först då man vet exakt vad den handlar om.
Anders Sjölin:
Det föreföll vara relativt sett komplicerat att anlöpa rätt adress, vilket skulle kunna härledas till det faktum att skyltar på vilka det går att utläsa gatunamn ej tycktes stå till förfogande.
Anders Sjölin:
alternativa ord, kan du exempelvis titta in på www.synonymer.se
Kanske ska vi inte länka till en kommersiell sida. Bättre att hänvisa till synonymfunktionen i Word, som dessutom ofta är minst lika bra.
Anders Sjölin:
inte att till äventyrs läsa
Är lite tveksam till ordvalet "till äventyrs". Tycker inte det passar in riktigt.
Anders Sjölin:
tallbarrets symboliska värde för samerna
Anders Sjölin:
med en gammal gubbe på 67 vårar, gör man bäst i att skriva att man genomfört en intervju med en 67-årig äldre man.
Förslår att du först och främst tar bort "äldre" och sedan skriver dit ännu ett exempel för att tydliggöra. Exempelvis "en kvinna på 34 bast".
Anders Sjölin:
Enda sättet att skriva talspråk i en akademisk text är vid citering:
"Sättet" är kanske lite fel ordval då det nästan blir som ett förespråkande för att slänga in talspråk i uppsatsen. Skriv istället "Enda tillfället det är okej att...." eller liknande.
Anders Sjölin:
Dold text: Nedanstående språkfascism kan ev. bli too much
Ska detta var med i texten eller var det bara en kommentar till oss?
Anders Sjölin:
Det ser inget vidare ut en akademisk text
i en
Anders Sjölin:
Det ser inget vidare ut en akademisk text. Egentligen är det inte alls så svårt.
Här bör du förtydliga vad det inte är som är svårt. "Egentligen är det inte alls så svårt att skilja på "de" och "dem".
Ett annat knep som jag brukar använda mig av när jag är osäker (ja, det händer faktiskt) är att ersätta "de" med "vi" och "dem" med "oss". Fast det behöver du inte skriva dit om du inte själv tycker det är vettigt.
Anders Sjölin:
försöka skriva:Dem v
mellanrum
Anders Sjölin:
De ser ett par mulliga glädjeflickor på Reeperbahn.
Anders Sjölin:
kanske särskilt på A- och B-nivå
Förtydliga att det är uppsatser du pratar om.
Anders Sjölin:
Sanningen är ju att du gissar hej vilt i hopp om att träffa rätt på åtminstone en punkt. Det kan även hända att du har ett svar som ur akademisk synvinkel är något svävande.
Kanske bör du skriva något om argumentation? Att det med god argumentation går att komma undan med mycket. Jag hade en kursare som skrev en text om att hemtentan vi fått var omöjlig att göra och kammade hem ett A.
Det behövs också en sammanfattande ingress.
I övrigt var det hur tjusigt som helst. Bra jobbat!
Anders Sjölin:
Let wings take dream.
Korra Andrés kommentarer så ska jag ta mig en titt. Känns onödigt att jag letar grejor när någon annan redan kommenterat vart och vartannat tecken.
Marielle Hagblad:
Korra Andrés kommentarer så ska jag ta mig en titt.
Fix'd.
Anders Sjölin:
då får vi generellt sett lära
Ta bort 'då'.
Anders Sjölin:
uppsatser, som PM,tentor
Det har ramlat bort ett mellanslag mellan kommatecknet och tentor.
---------------------
Ah! Jag har saknat din språkguide. Finns den kvar på din bloggy?
Anders Sjölin:
Personligen kan jag tycka att det vore att
Här borde det väl stå "är" istället för "vore"?! Eftersom du skriver om något som faktiskt är och inte om något som kanske kommer att bli.
Anders Sjölin:
”Gå i fängelse! Gå direkt i fängelse, utan att passera gå!”.
Anders Sjölin:
sedan ända upp till det som alla studenter i slutändan bör behärska: att svamla kvalificerat.
Haha
Anders Sjölin:
Håll till godo:
I min läsning förstör den där lila meningen mer än den gör nytta.
Anders Sjölin:
Det är enormt populärt att inleda en text med en rubrik såsom
Här blir jag lite förvirrad. Jag förstår inte om det här är ironi eller om du bara driver med de som inte ens fattar att man inte ska ha utropstecken eller en smiley i en rubrik (haha, va sjukt att ens tänka tanken)
Anders Sjölin:
såvida det givetvis inte ingår namn i rubriken.
Det där känns lite svårläst. Jag föreslår att stryka givetvis för bättre flyt.
Anders Sjölin:
När du tycker att du komplicerat en mening tillräckligt, så skadar det inte att komplicera den ytterligare.
(och en applåd till hela det stycket)
Anders Sjölin:
Per automatik
Oväntat ordval. Kan inte bestämma mig för om jag tycker det är fantastiskt eller hemskt
Anders Sjölin:
Rent faktiskt finns det oerhört få tillfällen då man faktiskt
Det verkar faktiskt som om du försöker överkonsumera faktiskt.
Anders Sjölin:
En brud på 36 bast, blir en 36-årig kvinna. Ja, ni fattar.
Hahaha!
Riktigt, riktigt bra! Underhållande, bitvis jävligt rolig och hela tiden väldigt informativt och lärorikt
Uppe!
Tråden låst