Notifications
Clear all

hur..

Pakanajuhla:

Jag håller inte med dig om att alla ätstörningar i botten är desamma heller.

jag håller inte med dig om det alls.
det bottnar sig oftast i en dålig självbild/självkänsla, och att man inte kan hantera sina känslor utan tar uttryck av dem i form av mat och motion. trycker undan dem på ett eller annat sätt, med andra ord.
symptomen av en ätstörning är också detsamma, en besatthet av mat, vikt och ens självbild
strävan om kontroll

ReplyQuote

Kossanskatt:

säg vad du tycker och vad du tycker att det betyder för dig

Anorexia för mig är när man hardcore svälter sig själv, och har det som en rutin. typ. tycker ordet anorexia är en sjukdom som ofta missbrukas idag. typ "jag svälter mig då och då" du har anorexia! [tired]
anorexia för mig är en hemsk sjukdom där personen svälter sig konstant och om den äter så äter den minimalt lite. kan dessutom spy då och då för att försöka bli av med ångesten. för att det är ett "måste" och inte för att det är en slags rutin som med bulimi.

Kossanskatt:

Vad säger ni att *bulimi* är?

hade själv bulimi för ett och ett halvår sen, och för mig så är bulimi när man helt enkelt spyr efter varje måltid. det är som en slags rutin och samtidigt ett sett att kunna dämpa ångesten på. vill också tilläga att man inte behöver vara "mullig" eller "pluffsig" bara för att man har bulimi. själv så var jag apsmal.

ReplyQuote

troellungen:

jag håller inte med dig om det alls.
det bottnar sig oftast i en dålig självbild/självkänsla, och att man inte kan hantera sina känslor utan tar uttryck av dem i form av mat och motion. trycker undan dem på ett eller annat sätt, med andra ord.

Mhm, väldigt ofta är det främst utseendet som man vill åt men det som ibland kommer på köpet d.v.s : Kontrollbehov eller t.x självbestraffning kan också vara själva orsaken från början. Och då kommer liksom fobier och störd kroppsuppfattning på köpet i efterhand.

Flera som åker dit igen bryr sig egentligen inte om utseendet så mycket utan känner sig förbisedda, osynliga, tråkiga, värdelösa och söker därför en identitet eller ett sätt att synas på, vara någon/något. Gissa vad som händer,. [sad]

Att bli utsatt för övergrepp och sedan ta till olika sätt att styra mat för att lindra ångesten och känna sig "ren" har jag faktiskt också träffat på folk som gjort. Tråkigt nog.
Det är också en variant som först börjar av andra orsaker men där man får samma symptom efterhand.

Anledningen till att en bulemiker hetsäter och kompenserar efteråt kan också skilja sig mycket. Finns det inte otroligt många fler anledningar till det än bara taskig självbild?
En del behandlas faktiskt i princip endast med serotenin-tillskott då man sett att det ibland minskar eller tar bort suget för hets-attackerna.

troellungen:

symptomen av en ätstörning är också detsamma, en besatthet av mat, vikt och ens självbild
strävan om kontroll

Besattheten av mat och vikt blir värre för olika typer av ätstörningar.
Bl.a påverkar leptin-nivåer i blodet huruvida man tänker eller drömmer om mat.
Men såklart är det bara en av de många faktorerna i kedjan.

Något jag vill poängtera är att en stor del av en ätstörning, och då främst anorexi sitter i vikten.
Det är ingen slump att man på de flesta behandlingscenter inte börjar med terapi förrän efter viktuppgång.
Det är helt enkelt inte lönt när man kan öka förutsättningarna för att lyckas med över 100% bara genom ett par kilo uppåt.
Självklart är det inte orsaken och det hjälper inte mot taskig eller urkass självbild, men det är nästan helt oumbärligt för att bryta tvångsmönster och se något slags ljus trots allt. [tard]

ReplyQuote

Pakanajuhla:

Besattheten av mat och vikt blir värre för olika typer av ätstörningar.

håller med om mycket av det du skriver, men som du talar är det ju också generellt för alla typer av ätstörningar.
jag har haft bådet hetsätningsproblem, bulimi och anorexia så enligt mig är alla i grund och botten samma problem..
håller med dig om att tvångstankarna förvärras vid en lägre vikt, men tankarna fanns redan där från början.
så jag tycker inte alls lösningen är att få patienten att gå upp i vikt, utan man måste jobba med alla faktorer runtomkring som utlöste anorexian. visst är det olika från person till person, så för vissa kanske det funkar att bara lära sig att äta på ett normalt sätt
för mig ledde viktuppgången dock till att jag fick bulimi istället eftersom jag inte fick någon riktig hjälp vare sig med maten eller mina tankar.

det är ju konstaterat av psykologer och läkare att det finns ett samband mellan bulimi och anorexia.
många som tidigare haft anorexia utvecklar sedan bulimi, så att det skulle vara som du säger helt olika sjukdomar håller jag inte med om.

ReplyQuote
Tinasw

bulími= stressäta upp till 50.000 kal. sedan spy upp
anorexia= Inte äta alls

ReplyQuote

elkerondaroof:

undra undra undra haha en spyende anorektiker LOL

öh, vad är det för konstigt med det?

ReplyQuote

ingenting alls , jag ær det, i perioder dock, annars ren bulimiker 🙁 sorry om du tog illa upp... jusst nu vill jag hælla i mig 50 cl vodka.

ReplyQuote

Kossanskatt:

okej, nej nä för jag hade bulimi som gick till anorexia. fast den försvann tillslut. och jag menar, folk som visste om det trodde att jag *ljög* för jag inte vägde lite, bara för jag vägde runt 40-45kg <.<

vid bulimi väger man normalt.

ReplyQuote

Mitsy_ägaren:

vid bulimi väger man normalt.

nej, det behöver man inte göra.

ReplyQuote

Tråden låst på grund av inaktivitet

ReplyQuote