Hej! Jag är 163 cm lång, väger runt 82 kg och har Hypotyreos (underskott av hormoner i sköldkörteln). Kanske inte den värsta vikten liksom ever, lite överviktig bara. Men min självkänsla är inte den bästa, och jag vill gärna gå ner lite för att känna mig mer bekvämare med mig själv. Så hur kan jag starta? Hur kan jag hålla detta långsiktigt? Vill ju inte gå ner sen gå upp allt igen.
Tack i förhand!
Ålder?
Kan inte så mycket om Hypotyreos men räkna kalorier och sätt ett max på ditt kaloriintag varje dag, beroende på hur gammal du är och hur snabbt du vill gå ner (bättre att starta med lite mer än lite mindre kalorier). Börja ät större mängder bra mat än mindre mängder skitmat (godis, choklad, läsk osv). Lätt att man blir överraskad av hur mycket man kan käka om man tar bort allt som är extra onyttigt, då kalorierna flyger iväg väldigt enkelt när man äter sådant.
anslut inte din självkänsla till din vikt... dock kanske du behöver gå ner i vikt. Om du behöver det, ät mindre (och ät bra mat).
Förbruka mer energi än vad du stoppar i dig
Hej! Förstår att det här är en viktig fråga. Däremot är det här ett ungdomsforum, här finns inga utbildade läkare eller kostrådgivare och eftersom vi inte kan kontrollera att du inte får tips som är direkt skadliga så låser jag tråden.
Jag rekommenderar att du tar kontakt med en dietist. Du kan höra dig för på vårdcentralen där du är skriven om att få en remiss.